delling81 Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg har en slik disk: Maxtor USB 2.0/Firewire 250GB 5400RPM Personal Storage 5000XT, Ekstern Denne har i det siste blitt veldig ustabil, og kræsjer hvis jeg bruker flere programmer mot den samtidig. Jeg får som regel bare opp en advarsel om at windows ikke kan skrive til MFT på disken, og for å få den opp igjen må jeg restarte disken (trekke ut og sette inn igjen strømmen) Denne disken er fortsatt omfattet av garantien, men problemet med den er at det er litt tilfeldig når den kræsjer. F.eks kan jeg kopiere 6gb med cute fra den til en annen ftpserver, men hasher jeg en dvd iso i azereus (Ja jeg laster faktisk ned Suse), så kræsjer disken før den blir ferdig med hashingen (Nedlastingen er ikke ferdig) Prøvde å kjøre checkdsk på den, det kom opp uten feil, men er usikker på om jeg kjørte med diskoverflatesjekk. Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre for å diagnostisere litt bedre? Disken er for tiden koblet til med firewire (Når den avogtil er på). Burde jeg gjøre en test med USB? Burde jeg formatere den på nytt (Dette er allerede gjort en gang) Burde jeg partisjonere den, grundig, for å se om det ligger noen feil på disken? Lurer på om problemet ligger i firewirekontorlleren på disken. Min bærbare har ikke usb 2, så om det viser seg at problemet ligger der, så er jo fortsatt disken ubrukelig. Noen gode ideer på hvordan jeg kan teste dette? Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg har faktisk fått retur på slike disker uten problemer, bare ved å si "jeg opplever sporadiske feil som ikke forsvinner etter gjentatt formattering" Om du har den gamle modellen (blå plastdeksel), så går slike bytter uten noen som helst form for problemer. Den nye modellen (metallkasse) må du nok forklare hva du har prøvd osv. Husk: du skal gå til dem du kjøpte disken av, de har ansvar for å bytte den. Derimot, om du kjenner noen som jobber i databutikk, kan de kjøre retur på den fra seg. Jeg har prøvd begge deler, og bekjente går alltid raskest. Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Ahh, takk. Det virker som firewire er gåent. Uansett irriterende når den plutselig dør. Det har blitt helt vannvittig i det siste. Når jeg fikk den kræsjet den om man utførte 2 opperasjoner mot den samtidig, noe en formatering fikset. Den har etter dette vært kjørt med en partisjon hele veien, og dette er egentlig første gang den har virkelig vært ser. Den liker ikke å bli fylt opp (ledig plass på mindre enn 5 gb) da kræsjer den, men samtidig så har den tjent meg bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå