Gå til innhold

Er Rimi telefonen en bra telefon?


Clerion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en slik en i går. Samme hva plakatene sier eller ikke sier, så er det et ekstra lag med papp utenpå esken hvor det helt klart står at telefonen er låst osv. Tror nok ikke det er noe brudd på regelverket her, selv om Rimi jo kunne ha spart seg en del sure kunder på å merke plakatene litt bedre.

 

Når det gjelder telefonen, gir den forbausende mye for pengene. Stilig design, liten og lett, hands free og datakabel følger med, osv. Dette er jo ingen profftelefon, men for den prisen må jeg si den var forbausende bra.

 

-M

Lenke til kommentar

Når du annonserer at du selger en telefon til 690,- uten betingelser, så har kunden i prinsippet krav på en telefon til 690,- uten betingelser.

 

Forbehold om trykkfeil vil jeg si ikke holder her, da man har utelatt noe av det viktigste ang. telefonen i annonsen, nemlig operatørlås og kontantkorttelefon. Dette er ikke en "trykkfeil".

 

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

 

      Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

      Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

 

Nå vil ikke jeg si at folk skal gjøre dette, da jeg vil synes det er ganske kjipt gjort, men folk har etter min mening krav på å få kjøpe telefonen som den er, og så få rimi til å betale opplåsningsgebyret for de. Slik at de får kjøpe en telefon som er slik den er annonsert.

 

NB: Dette er min mening, og min tolkning. Jeg sier ikke at jeg har rett.

Lenke til kommentar

På esken står det klart og tydelig at den er levert med Telenor Kontant, det er rett og slett ikke mulig å unngå å se det. Og hvor står det at telefonen selges uten betingelser? Såvidt jeg vet er ikke dette skrevet noe sted, og dermed har Rimi sitt på det tørre. At de burde ha opplyst at det er Telenor Kontant, med operatørlås i 12 måneder kan man kanskje si, men det er slettes ikke noe krav.

Lenke til kommentar

Hva det står på selve telefonen bryr meg ikke.

 

Det _annonseres_ på store plakater rundt rimi-butikkene om at det selges en telefon til 690,- og det står ingenting om operatørlås eller kontantkort.

 

Markedsføringsloven sier at lokketilbud og tilbud som ikke er reelle er ulovlige, og jeg vil etter min mening ha full dekning om jeg krever en telefon til 690,- som dekker det annonseringen faktisk tilbyr, nemlig en telefon til 690,- uten betingelser!

 

Igjen, om man annonserer en telefon til 690,- og ikke skriver NOE SOM HELST om binding, operatørlås, kontantkort eller forbehold om trykkfeil på plakaten, så burde en kunde få kjøpe telefonen slik som den annonseres!

 

Altså skal rimi betale opplåsningsavgiften for deg.

Lenke til kommentar

Altså LuciFear

 

Det du sier der er jo litt rart. Da mener du vel at det hadde vært helt greit om en elektrokjede annonserte telefoner til svært lave priser, ingen stjerner eller liten skrift eller noe som helst, for så å opplyse kunder som kommer til butikken at her må det tegnes binding på et telenorabo!

 

Da det er akkurat det samme som det rimi har gjort her.

 

Og hvor mange sure kunder tror du da den butikken hadde fått? Hvor hardt tror du forbrukerombudet hadde reagert?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at saken er håndtert på en rimelig klønete måte, men å si at Rimi har gjort noe ulovlig er å dra det for langt. Så kan en spørre da: forventer folk å få en bra telefon, sånn som jeg har forstått det, til den prisen uten abonnement eller operatørsperre? Jeg vil påstå at folk er inneforstått med at dette er en del av avtalen, siden alle telefonene som har blitt solgt på Rimi det siste året, det vil si Nokia 3410 og 3510i, og Siemens MC60 og C60 har blitt solgt med enten Netcom eller Telenor Kontant.

 

Nok en gang vil jeg undestreke at jeg synes dette burde vært opplyst, selv om det kanskje ikke er et krav.

Lenke til kommentar

LuciFear, det er klart at det skal opplyses om ekstra utgifter eller hindringer, det er jo sunn fornuft.

 

er enig med Alastor her. Vi har tidligere sett flere tilfeller der firma har fått smekk på lanken for villedende markedsføring, for det kan man kalle det.

 

Om du leser markedsføringsloven som Alastor viste oss en paragraf fra så ser du hva dette går under.

 

 

Enda en ting, bare fordi de har reklame på TV så er det ikke dekket, hjelper ikke om jeg sender villedende reklame i postkassen din, og har en reklame gående på TV, skal jeg kunne dekke meg bak noe slikt da: "Nei, jeg mener du burde ha sett reklame på TV, der står det hvordan det er".

 

Sak åpnet igjen.

Lenke til kommentar

Nei. Nå går du for fort fram igjen.

At det står både i tv og kundeavisen har ingenting å si for de som leser plakatene utafor butikkene. TV, kundeavis og plakat regnes som tre forskjellige annonser (eller tilbud) om du vil, og om en av de ikke har tilstrekkelig informasjon så er det et tilbud for seg, og dette tilbudet er da villedende da det ikke opplyser om alle vilkår.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg fredrikrb, jeg ønsker mye heller at RIMI-hovedkontor eller hva det nå er for noe får seg en smekk på fingeren enn at de ansatte i butikk får høre det av sure kunder.

:yes:

 

Noe av det verste jeg kan tenke meg noen i en butikk kan oppleve på jobb må være å få kjeft for noe han\hun ikke har noe med, som ikke er en av oppgavene en gang. En ryddegutt på RIMI kan ikke noe for at ledelsen har gjort en tabbe, samme med f.eks Elkjøp, en som jobber i hvitevare kan ikke noe for noe som har med dataavdelingen å gjøre, og sånne ting. Ikke la ting gå utover folk bare fordi de bærer de rette klærne liksom.

 

Dette var jo helt off-topic, men jeg fikk sagt det jeg mener om folk som kjefter på ansatte i butikker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...