Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2+ like rundt hjørnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå lurer jeg litt på om digi.no tar litt feil der... etter hva jeg har forstått er det vel adsl2 som er like rundt hjørnet, og adsl2+ er planlagt lengre ut i fremtiden, rart om de plutselig hopper over adsl2 og går direkte til adsl2+...

bl.a firstmile skulle vel tilby adsl2, men er det egentlig noen som har det operativt enda da? sist jeg hørte, så håpet de å få adsl2 operativt i løpet av desember.

Gleder meg forøvrig til det skjer, spesielt pga du kan ha nesten 2km lengre linje med adsl2 enn med vanlig adsl :w00t:

fint for meg som bor nesten 7km unna sentralen

Lenke til kommentar
Gleder meg forøvrig til det skjer, spesielt pga du kan ha nesten 2km lengre linje med adsl2 enn med vanlig adsl  :w00t:

Har det noko med at farten er høgare å gjere?

Etter hva jeg har forstått, har det vel egentlig ikke direkte noe med at farten er høgere, men at adsl2 sender signalene på en litt annen frekvens/bølge/kurve, slik at det blir mindre motagelig for støy, og blir ikke påvirket så lett av andre negative ting i kobberlinja heller, derfor vil signalet holde seg bedre over lange distanser, men nettopp på grunn av at signalet sendes på en annen måte enn adsl, gjør at du også kan få så bra hastigheter på en vanlig kobber linje.

Så man kan vel si at det henger i sammen med høyere hastighet.

Forøvrig er disse hastighetene og linjelengder garantert fra produsentene;

adsl2: 12mb på 6-7000 meters linje

adsl2+: 24mb på intil 10000 meters linje

adsl2++: 48mb på hele 15000 meters linje

høres ihvertfall spennendes ut for oss som bor i distriktene synes jeg.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at hastigheten blir bedre dess lengre bort man kommer? :dontgetit:

48Mb er vel det samme som T3?

Lenke til kommentar
adsl2:    12mb på 6-7000 meters linje

adsl2+:  24mb på intil 10000 meters linje

Hvordan har det seg at hastigheten blir bedre dess lengre bort man kommer? :dontgetit:

48Mb er vel det samme som T3?

han nevner 3 forskjellige adsl teknologier der :)

og jo, 48mb er såvidt jeg vet det samme som T3 er inn, men T3 har vel 48mb ut og? ;)

/daC!

Lenke til kommentar
Gleder meg forøvrig til det skjer, spesielt pga du kan ha nesten 2km lengre linje med adsl2 enn med vanlig adsl  :w00t:

Etter hva jeg har forstått, har det vel egentlig ikke direkte noe med at farten er høgere, men at adsl2 sender signalene på en litt annen frekvens/bølge/kurve, slik at det blir mindre motagelig for støy, og blir ikke påvirket så lett av andre negative ting i kobberlinja heller, derfor vil signalet holde seg bedre over lange distanser, men nettopp på grunn av at signalet sendes på en annen måte enn adsl, gjør at du også kan få så bra hastigheter på en vanlig kobber linje.

Har du noen kilder til de tallene du gir?

Noen som ikke er enige dine tall ang ADSL2+ er Texas Instruments som har et av de mest avanserte ADSL2+ brikkesettene på markedet.

http://www.eet.com/in_focus/mixed_signals/OEG20030612S0068

De ADSL2+ testene jeg har vært borti tilsvarer at dine tall ikke er reelle.

Lenke til kommentar

Noen som ikke er enige dine tall ang ADSL2+ er Texas Instruments som har et av de mest avanserte ADSL2+ brikkesettene på markedet.

Hvilke tall er det du mener ikke er reelle?

Jeg er ingen ekspert, så meget mulig tallene er feil, jeg har ingen kompteanse til å påstå at det er enten slik eller slik.

Jeg ser utifra linken din at kilden der opererer med litt mindre tall, men hvis man leser det utifra 12mbit så kan man sende opp til 5900meter ved full hastighet. da er det tydeligvis snakk om adsl2.

adsl2+ 20mbit på 7965meter, to kilometer kortere enn hva det stod i artikkelen til digi.no om adsl2+, så hvem som har rett vet ikke jeg.

her står det en del:

http://www.nwfusion.com/news/tech/2003/0120techupdate.html

http://www.aware.com/products/dsl/gbisadsl2.htm

http://www.dslprime.com/a/adsl21.pdf !!OBS Pdf. fil

Lenke til kommentar

Hvilke tall er det du mener ikke er reelle?

Jeg er ingen ekspert, så meget mulig tallene er feil, jeg har ingen kompteanse til å påstå at det er enten slik eller slik.

Jeg ser utifra linken din at kilden der opererer med litt mindre tall, men hvis man leser det utifra 12mbit så kan man sende opp til 5900meter ved full hastighet. da er det tydeligvis snakk om adsl2.

adsl2+ 20mbit på 7965meter, to kilometer kortere enn hva det stod i artikkelen til digi.no om adsl2+, så hvem som har rett vet ikke jeg.

her står det en del:

http://www.nwfusion.com/news/tech/2003/0120techupdate.html

http://www.aware.com/products/dsl/gbisadsl2.htm

http://www.dslprime.com/a/adsl21.pdf !!OBS Pdf. fil

Jeg ser ikke helt hvordan du får 12Mb på 5900m

SS1274_TI_1_PG_68.gif

X-aksen går fra 0 til 4000m, ved 4000m så er den røde linja nede i et sted mellom 1 og 2 Mb.

NWFusion linken sier at du får 25Mb på inntil 5000 feet som tilsvarer ca 1500 meter.

Aware link grafen er ca lik med utsagnet fra NWFusion, om du ser på grafen der så ligger du på litt under 20Mb ved 5000 feet.

DSLPrimer linken bruker Whitepaper fra Aware igjen, så den samsvarer med aware linken.

Og utgangs punktet her er 26AWG som tilsvarer 0,4mm linje, nå skummet jeg rask over linkene og så ikke noe om støymodeller etc, så med forbehold om akkurat det, og siden en enkel test jeg vet om fikk 12Mb på en linje som var på 1800m så er jeg redd for at dine tall ikke er kan regnes som korrekte.

Lenke til kommentar

Jegså også den grafen, men skjønner egentlig ikke helt hva de mener, i og med at de skriver;

By far the most popular form of consumer DSL is asymmetric digital subscriber line. In its current form, ADSL supports maximum downstream (from telephone central office to the home) data rates of 8 to 10 Mbits/second over relatively short loop lengths. ADSL can reach up to 18,000 feet with meaningful downstream data rates. Additionally, the emerging ITU ADSL G.dmt.bis (ADSL2) standard will increase the maximum downstream data rate to approximately 12 Mbits/s in its basic form by making the S = 1/2 coding option mandatory, which is an optional feature in the current ITU G.992.1 (G.dmt) standard. With minor enhancements in transmission technology, G.dmt.bis will also extend ADSL's meaningful reach by 5 to 10 percent.

altså, hvis jeg ikke er helt på bærtur...noe jeg muligens er :roll:

18000fot som er vanlig adsl rekkevidde, 18000 * ca 30, = 5400meter, pluss 5-10% ved adsl2, er lik 5900 meter ca ved 12mbit nedlasting hastighet.

nwfusion sier;

Better rate and reach: Improved modulation efficiency reduces framing overhead, achieves higher coding gain, improves the initialization state machine, and provides enhanced signal processing algorithms. ADSL2 increases downstream data rates to more than 12M bit/sec, as compared to between 8M and 10M bit/sec for original ADSL. ADSL2 extends reach by approximately 600 feet.

altså den øker på den nåværende adsl maks lengden, det skal jo ikke kunne bli mindre enn 5400 uansett, så hvorfor grafen slutter på 4000, skjønner jeg ikke, såfremt de ikke mener 4000meter pluss vanlig adsl rekkevidde.

mitt lokale E-verk som leverer mine nåværende adsl linje, har planer om å ta adsl2 i bruk nå før nyttår, nettopp pga at her jeg bor er mange veldig langt fra sentralen (7km og lignende), grunnlaget er da selvsagt at det har en del lengre rekkevidde, og hadde det ikke vært for det hadde de vel ikke gjort oppgradering til adsl2 i hele tatt. Regner heller ikke med at de gjør en sånn oppgradering uten å teste at det med lengre rekkevidde stemmer.

angående adsl2+ og adsl2++ så har jo de igjen lengre rekkevidde en adsl og adsl2, så at det kan bli noe kortere enn 5400 meter, klarer jeg ikke å forstå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...