Gå til innhold

Skjermkort til HL2 som passer i shuttle

alexandr

Anbefalte innlegg

Tenkte å få meg nytt skjermkort nå som HL2 er på markedet og siden kravene til grafikk-kort på spill nå har økt betraktelig.

Jeg er i besittelse av et GeForce 4 ti4400, 512 MB RAM og en AMD Athlon 64 3200+ prosessor.

Slik jeg ser det, er skjermkortet flaskehalsen i mitt tilfelle. Og jeg planlegger derfor å investere i et nytt.

Lurte på om noen visste om et nyere grafikk-kort i 3000-kroners klassen som i tillegg passer i Shuttle SN85G4V2 . (De aller nyeste kortene skal visstnok være alt for store)

Helst nVidia, da jeg har hatt best erfaringer med de kortene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har fått med meg så er HL2 meget godt skalerbart og yter bra på et vidt spekter av skjermkort. Jeg skulle tro at det skjermkortet du har yter bra nok i massevis til HL2. En annen ting er at alle (?) skjermkort i 3000 kr klassen trekker så mye strøm at de ikke passer i en SFF PC.

Radeon 9600XT trekker ganske lite strøm så det passer nok rent teknisk godt til en SFF PC, men så yter det også bare på nivå med ditt gamle skjermkort, og da er jo vitsen med oppgradering borte.

Jeg synes det gjerne skulle finnes Pentium-M, Radeon 9800 Mobile, Geforce 6800 Go! til desktop pga lavt strømforbruk og dertil hørende lav varmeproduksjon, men det er nok for mye å drømme om foreløbig.

Lenke til kommentar
Ikke tenk på å kjøp nvidia til shuttle engang. Kortene er jo gigantiske og bråker som en flyplass.

Nei, kjøp et x800 pro vivo i stedet, disse kan også enkelt gjøres om til xt og 16 pipelines. Bittesmå og lager null lyd :)

veldig enig.. du KAN få plass til et nvidia kort i en shuttle, men da må du sage hull i døra osv osv... :p

Lenke til kommentar
Ikke tenk på å kjøp nvidia til shuttle engang. Kortene er jo gigantiske og bråker som en flyplass.

Nei, kjøp et x800 pro vivo i stedet, disse kan også enkelt gjøres om til xt og 16 pipelines. Bittesmå og lager null lyd :)

veldig enig.. du KAN få plass til et nvidia kort i en shuttle, men da må du sage hull i døra osv osv... :p

:p:yes:

Lenke til kommentar

Huffda.

Men sjefen på jobben har et ATI X800 -kort i sin shuttle (samme som min).

Så jeg vil tro det er en del kort som yter bedre enn det jeg har nå, og som i tillegg passer inn.

For å reformulere spørsmålet da, hva er det kortet med best ytelse (i HL2) jeg får plass til i min shuttle da?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Huffda.

Så jeg vil tro det er en del kort som yter bedre enn det jeg har nå, og som i tillegg passer inn.

For å reformulere spørsmålet da, hva er det kortet med best ytelse (i HL2) jeg får plass til i min shuttle da?

På forhånd takk!

Et GeForce 6800NU kort passer bra i en Shutle, og de fleste bruker heller ikke som en flyplass som ATi-gutta tror. 2700 ligger vel 6800NU på, du kan vel også gå ASUS sitt 6800GT for rundt 3000.

Mener ATi ikke har noe å konkurere med nVidia i dn prisklassen.

Edit: Før ATi-guttene kaster seg over meg så kommer jeg med en quote fra Anandtech som har testet GeForce 6800 i en Shutle:

UPDATE: After weeks of waiting, we were finally able to test out a GeForce 6800 series card to see if it could fit and operate in an SFF system. We tested a PNY GeForce 6800GT (taken from a local Best Buy) inside the Shuttle SK83G, and experienced no issues with installation or operation. It was a tight fit, but it worked, and the PSU was able to handle a Windows XP install and multiple gaming apps.

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2120

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

X800 kortene trekker mindre strøm enn 6800-serien og tatt i betraktning psu på SFF-systemer så er ati et foretrukket valg. Har selv FX5900 i min shuttle og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg syns nå alle grafikk-kort bråker i min shuttle jeg da. Har prøvd et Geforce 4Ti 4200-kort, og et 9800 Pro-kort. Bråker som en flyplass uansett! :no:

Nå planlegger jeg å få moddet en Zalman heatpipe-kjøler slik at den passer på et 9800pro AIW i min shuttle... :D

Lenke til kommentar
Etter det jeg har fått med meg så er HL2 meget godt skalerbart og yter bra på et vidt spekter av skjermkort. Jeg skulle tro at det skjermkortet du har yter bra nok i massevis til HL2. En annen ting er at alle (?) skjermkort i 3000 kr klassen trekker så mye strøm at de ikke passer i en SFF PC.

Radeon 9600XT trekker ganske lite strøm så det passer nok rent teknisk godt til en SFF PC, men så yter det også bare på nivå med ditt gamle skjermkort, og da er jo vitsen med oppgradering borte.

Jeg synes det gjerne skulle finnes Pentium-M, Radeon 9800 Mobile, Geforce 6800 Go! til desktop pga lavt strømforbruk og dertil hørende lav varmeproduksjon, men det er nok for mye å drømme om foreløbig.

Teorien din er bra, men i praksis viser det seg at et kraftig skjermkort ikke byr på problemer for Shuttle bokser.

Og at et TI4400 kort funker bra til HL2: Helt sikkert, men det skal helst se ganske bra ut også. ;)

Min konklusjon: Kjøp et X800PRO (VIVO).

Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/09/12/6441068

6800 bråker, og de bråker mye mer enn x800, FERDIG. De eneste 6800 kortene som er støysvake på den lista der har ekstremt store kjølere montert som ikke har sjans å få plass i en shuttle.

wildv: Begge de kortene du nevner er jo kjente bråkmakere :) x800 er faktisk mye mer stillegående enn 9800. De lager så og si ingen lyd med mindre du overklokker de kraftig, vifta går da raskere og lager en svak rasle-lyd (hos meg ihvertfall).

Lenke til kommentar
Raptor' date='22/11/2004 : 23:39']
Huffda.

På forhånd takk!

Et GeForce 6800NU kort passer bra i en Shutle, og de fleste bruker heller ikke som en flyplass som ATi-gutta tror. 2700 ligger vel 6800NU på, du kan vel også gå ASUS sitt 6800GT for rundt 3000.

Mener ATi ikke har noe å konkurere med nVidia i dn prisklassen.

Edit: Før ATi-guttene kaster seg over meg så kommer jeg med en quote fra Anandtech som har testet GeForce 6800 i en Shutle:

UPDATE: After weeks of waiting, we were finally able to test out a GeForce 6800 series card to see if it could fit and operate in an SFF system. We tested a PNY GeForce 6800GT (taken from a local Best Buy) inside the Shuttle SK83G, and experienced no issues with installation or operation. It was a tight fit, but it worked, and the PSU was able to handle a Windows XP install and multiple gaming apps.

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2120

jeg er ikke akuratt noen "ati" gutt, da jeg har 6800LE selv. Men er et faktum at nvidia kort er store, trekker mye strøm, og bråker en del mer enn ati sine kort. ( da x800 serien. 9800 er ikke akuratt så "stille" den heller.. )

Lenke til kommentar

Nja, dette er vel ikke helt rett. Ti4400 er jo DX8.0 mens 9600XT er DX9.0, er det ikke?

Iom at HL2 og Doom3 bruker DX9.0 vil nok 9600 kortet yte beder.

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Har selv 2 shuttler, og har prøvd en hel haug med skjermkort.

R9600 = Nice

R9600 XT = Nice

GF5900 XT = Very Hot

R9800 = Nice

Rx800 SE = Nice

Som dere ser, så favoriserer jeg ATI :p

Men det 5900 kortet ble så jævelig varmt at det lægget som et lite helvete i en trang Shuttle

Det kan sies at 5900 kortet yter nesten like bra som R9800 kortet, men da i et midi/full tower med god lufting, for det klokker ekstremt bra.

Med tanke på HL 2, Doom 3 og FarCry,og ATI så måtte det blir fra R9800 og oppover, dvs x800 serien, eller hvis du finner et GF kort som ikke tar 4 kortplasser feks etteller annet 6800 basert kort

Og det var mine erfaringer :D

Endret av slimboy
Lenke til kommentar
X800 kortene trekker mindre strøm enn 6800-serien og tatt i betraktning psu på SFF-systemer så er ati et foretrukket valg. Har selv FX5900 i min shuttle og er meget fornøyd.

Her var mye vrøvl gitt :p Og det var en kommentar mot hele tråden og ikke rettet mot innlegget jeg quoter ;)

nvidia kort i en shuttle skal gå helt greit. X800 kortene trekker ikke mindre strøm enn 6800 serien på generell basis. X800 XT PE trekker vel mer strøm enn f.eks 6800 GT såvidt jeg vet. Veldig mange generelle vendinger her.

Jeg har hørt folk her som kjører 6800GT i shuttle så da skulle vel 6800LE gå som en kule. Det trekker mye mindre strøm, genererer mye mindre varme.

Når det gjelder støynivå vil det variere fra modell til modell. Stort sett er folk her veldig opphengt i nvidia sin FX serie (spesielt 5800 ultra) som bråkte noe helt sinnsykt, men det betyr ikke at det er slik enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...