Gå til innhold

VARM cpu


XaTrIx

Anbefalte innlegg

Har akkuratt fått Asus a7v333 og Amd athlon 1800+, og etter mye styr har jeg endelig fått alt til å virke.

 

Viften jeg kjøpte var GlacialTech Igloo 2310 (angrer)

 

Cpu temperaturen ligger på 61C idle. tok av vifta: steg 2 - 3 Grader, tok på en annen vifte: ingen forandring. Tempen liger på 58-62 Gradar på idle og på load, ingen forskjell, er dette normalt ?

 

Er det noen som anbefaler en vifte de selger på PS Data?

 

+12V ligger på 12,8V, +5V ligger på 4,8V og 3,3V ligger 3,184V er det skadelig? (skal kjøpe Enermax 431W Whisper series veldig snart)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Quote:


Den 2002-05-28 20:05, XaTrIx skrev:

Har akkuratt fått Asus a7v333 og Amd athlon 1800+, og etter mye styr har jeg endelig fått alt til å virke.


Viften jeg kjøpte var GlacialTech Igloo 2310 (angrer)


 

Jeg har kjøpt akkurat de samme komponentene som du nevner, bortsett fra at jeg har athlon 1900+. Altså samme vifte og hovedkort. Etter å ha skrudd sammen maskinen i går så jeg ikke nærmere på temperaturen, men fant fort ut at installasjonen av Red Hat 7.3 feiler med "Kernel Panic".

 

Jeg har nå sett på temperaturutviklingen fra kaldstart og den er som følger:

30sek: 32

1min: 39

2min: 47

3min: 50.5

5min 55

12min: 59

 

(alle tall i grader celcius).

 

Har forstått det slik at temperaturen ikke bør ligger noe særlig over 40 grader, så dette ser jo ikke veldig bra ut...

 

Må nok kjøpe en annen vifte jeg også. Takker for tips ang. Silent Viking, den så ut som et bra valg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 20:40, fondus skrev:

Vel, det gjør ikke noe om prosessortempen ligger på 40-50. min ligger på 44 idle og 54 full load den. det går bra. amd athlon xp prosessorene tåler 75 grader så.


 

AMD sin spec. er vel faktisk oppe i over 90C på de nyeste XP prosessorene.

 

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/24309.pdf

 

Kjører på rundt 60C her med max load, og har ikke noe problem med ustabilitet. (Snart 100 dager med WinXP!!!)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Tja AMD spec for maks temp er 95 grader. Minstekravet til kjøling har AMD satt til ca 70 grader. Vil vel si at over 70 grader i lange tider vil knekke cpu, har begrunnet dette før orker ikke ta dette opp igjen.

 

Vil også si at det er viktig med så lav kabinetttemp som mulig, virker som om mange ikke skjønner dette.

 

5 grader kaldere kabb temp gir 5 grader kaldere cpu, it's as simple as that.

 

Ellers bør det nevnes ett par ting om små unormaliteter som gjelder for asus kort:

 

* Asus har en lei uvane med å gi cpu for høy spenning. Hvilket gir høyere varmeutvikling og en varmere cpu.

 

* Asus har høy idletemp sammenlignet med andre kort. Dette fordi at de av en eller annen grunn har disablet halt funksjonen til cpu, så istedet for å være inaktiv når cpu er idle kjører den på asus kort en 0 sykel ved idle. Dette gjør at den produserer omtrent like mye varme når den er idle som når den går på full last. Så på asus kort pleier forskjellen mellom idle og full last bare være en 3-5 grader, mens på andre kort kan forskjellen være 10-15 grader.

 

 

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-29 02:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 02:16, Shepherd skrev:

Tja AMD spec for maks temp er 95 grader. Minstekravet til kjøling har AMD satt til ca 70 grader. Vil vel si at over 70 grader i lange tider vil knekke cpu, har begrunnet dette før orker ikke ta dette opp igjen.


Vil også si at det er viktig med så lav kabinetttemp som mulig, virker som om mange ikke skjønner dette.


5 grader kaldere kabb temp gir 5 grader kaldere cpu, it's as simple as that.


Ellers bør det nevnes ett par ting om små unormaliteter som gjelder for asus kort:


* Asus har en lei uvane med å gi cpu for høy spenning. Hvilket gir høyere varmeutvikling og en varmere cpu.


* Asus har høy idletemp sammenlignet med andre kort. Dette fordi at de av en eller annen grunn har disablet halt funksjonen til cpu, så istedet for å være inaktiv når cpu er idle kjører den på asus kort en 0 sykel ved idle. Dette gjør at den produserer omtrent like mye varme når den er idle som når den går på full last. Så på asus kort pleier forskjellen mellom idle og full last bare være en 3-5 grader, mens på andre kort kan forskjellen være 10-15 grader.



_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!


Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-29 02:17 ]</font>


 

Har du linker til artikler som understøtter det du sier her? Sier ikke at jeg trekker deg i tvil, bare interessert i å sjekke ut kildene dine. (Har nemlig ikke hørt dette før...)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Tja kilden for design spec for amd cpu'er har du jo nevn selv. Ser at amd har satt ned maks temp til 90 igjen, det var 95 tidligere.

 

Kilden for 70 gradern er kapitel 6. Du må bare lese tabellen litt baklengs (mao regne litt).

 

Her er hvordan du skal lese tabellen (copypasta fra en litt eldre tekst så talene er ikke like men du skjønner sikkert tegninga)'

 

AMD's specs contained in "AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide" (p. 13, Publication # 23794 Rev: B Issue Date: October 2000) gives the following guidelines:

 

 

CPU up to 48 watts: C/W of .55

CPU up to 55 watts: C/W of .41

CPU up to 70 watts: C/W of .32

 

C/W means that for every watt the CPU radiates, the heatsink is supposed to cool the core by C/W x watts plus ambient temp. AMD specs system temp at 45 C, which is on the warm side. What all this means when you run the numbers is the following:

 

 

CPU up to 48 watts: 26.4(48 x .55)+ 45 = 71.4 C

CPU up to 55 watts: 22.6 + 45 = 67.6 C

CPU up to 70 watts: 22.4 + 45 = 67.4 C

 

Når det gjelder kabb temp, ja så burde det vil si seg selv. Forklaring ligger også i den engelske teksten over.

 

Når det gjelder infoen om asus kort så er det almenn viten. Men hvis du vil kan du sjekke litt diverse sider og deres forum:

 

Overclockers.com

A7vtroubleshooting.com

Amdmb.com

Brazilliantech.com (her ligger det uoffisielle bios versjoner som fikser idle problematikken for ulike Asus kort, desverre ikke for A7V333 enda..)

 

Var et grovt utvalg av nyttige steder på nett.

 

ED: Sorry blingsa litt ang 70 gradern, det står ikke mer enn en henvisning til ett annet dokument i den pdf din skal finne rett pdf må bare lete litt.

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-29 02:59 ]

Lenke til kommentar

Spilte nettop Dungeon Siege i 30Min med cpu på 73C, ingen problemer så langt..

Men på lang sikt er det vel skadelig.

 

 

Angående Silent Viking:

Tatt fra Microplex.

 

- Kjøleren er relativt tung og vi anbefaler at kjøleren demonteres fra prosessoren hvis PCen skal transporteres over lengre strekninger.

 

Jeg gidder ikke å demontere kjøleren for hver gang jeg skal flytte den.. Er Volcano 7+ noe bra da?

Lenke til kommentar

Satt meg ned å undersøkte litt på problemet ditt xatrix.

 

Glacialtech angir en c/w verdi for den kjølern på 0,59.

En xp1800 avgir maksimalt 66 W med varme.

 

Kjapt regnestykke følger:

 

(avgitt varme * C/W verdi) + lufttemp = Cputemp på maksload

(66w * 0,59c/w) + 20c = 59 c

 

Å få til kabinett temp på 20 grader krever full tornado gjennom kassa, nærmere 25 med god lufting er mere sansynlig. Da vil cpu temp bli 64 grader c.

 

Så hvordan glacialtech kan si at denne holder opp til xp2000 beats the hell out of me.....

 

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-29 10:32 ]

Lenke til kommentar

Jeg har også A7V333, men bruker en XP2000+. :wink:

Jeg kjøler med en Zalman CNPS6000Cu sett. :grin:

Zalman sin kjøler er immari lett å montere/demontere med spesialverktøyet som følger med... Selv om den er fryktelig tung slik at du burde ha en Shim, og bør demonteres når du frakter PC'en...

 

Maks temp jeg har opplevd er 56 grader under full load, (3-4 timer med SOF 2 MP test), 25 på hovedkortet, men da bruker jeg også et Chieftec kabinett med 4x80mm stillegående Zalman vifter... (2 i front suger inn, 2 bak blåser ut)

I tilegg bruker jeg Artic Silver 3 Goop...

merket at temp'en gikk ned 2 grader da jeg byttet ut den gamle goop'en med AS3... BRA SAKER :smile:

 

Mulig jeg kunne fått enda lavere kabinett temp, men jeg har støyisolert med Noisecontrol matter, som demper støy, men desverre øker temperaturen litt grunnet at de isolerer...

 

Utstyret jeg har brukt kan kjøpes på http://www.microplex.no eller http://www.multicom.no

Lenke til kommentar

Quote:


Når det gjelder infoen om asus kort så er det almenn viten.


 

Vet du hva som er grunnen til at ASUS gjør det slik? De er jo ikke akkurat nybegynnere i bransjen, og noe må det jo være. Det nye a7v-333 har jo tilogmed viftestyring slik at viftehastigheten går ned ved lavere load, men det er jo litt poengløst om tempen er rimlig konstant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:

Når det gjelder infoen om asus kort så er det almenn viten.


 

Det var det, da? Jeg har sett det diskutert, med MANGE forskjellige forklaringer. Hvordan vet du at de du presenterer er de riktige. (Kan sikkert nevne et snes forklaringer i tillegg....)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-30 01:04, jevel skrev:

Quote:

Når det gjelder infoen om asus kort så er det almenn viten.


 

Det var det, da? Jeg har sett det diskutert, med MANGE forskjellige forklaringer. Hvordan vet du at de du presenterer er de riktige. (Kan sikkert nevne et snes forklaringer i tillegg....)

 

-KJ

 

Kranglete ? :grin:

 

Snakker både av egen erfaring og av akkumulert kunnskap.

 

Ta et asus kort og se hvilken spenning cpu har:

Ikke 1.75 som er spec, men som regel 1.80-1.85, grunnen til at asus gør dette er for å gi bedre stabilitet. På en tbird 1200 som kan sammenlignes med xp1800 Vil dette medføre en økning i utviklet varme fra 66 w til 70-72 w. regner jeg eksemplet jeg viste over med 72 w istedenfor vil det gi:

72 w * 0,59 c/w + 20 c = 62,5 grader c cpu temp. Det er 3,5 grader høyere enn ved v core på 1,75.

 

Når det gjelder idle temp og disabling av halt kommandoen, så er det noe asus har gjort siden 1004 biosen kom til a7v (kt133). Kjør 1003 eller en modda bios så vil du ha normale idle temper. Dette kan jeg også si stemmer utifra egen erfaring, Da jeg oppgraderte fra 1003 til 1004 på mitt a7v ble idle temp skyhøy, Har prøvd alle senere bioser på samma kortet i orginal og modda versjoner og samme forskjellen var der. På mitt a7v133 (kt133a) var det skyhøy idletemp fra starten av, men ved bruk av modda bios har jeg fått normale idletemper på dette kortet oxo. Samme skjedde på A7V266 korta. Ser ikke noen grunn til at det skal være ulikt på A7V333.

 

Det spekuleres i at grunnen til at asus skrudde av halt funksjonen var en stabilitets greie, men jeg har ikke merket noen stabilitets issues med modda bios.

 

I tilegg sies det at asus overkompenserer på temp anvisninga, jeg har testet med mine kort og cpuer mot digi doc'en min og har bare opplevd ett par graders forskjell mellom min eksterne måling og tempmålinga på hk.

 

Noe mere du ville ville vite ? :grin:

 

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-30 03:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-30 03:38, Shepherd skrev:


Kranglete ?
:grin:

Snakker både av egen erfaring og av akkumulert kunnskap.


Ta et asus kort og se hvilken spenning cpu har:

Ikke 1.75 som er spec, men som regel 1.80-1.85, grunnen til at asus gør dette er for å gi bedre stabilitet. På en tbird 1200 som kan sammenlignes med xp1800 Vil dette medføre en økning i utviklet varme fra 66 w til 70-72 w. regner jeg eksemplet jeg viste over med 72 w istedenfor vil det gi:

72 w * 0,59 c/w + 20 c = 62,5 grader c cpu temp. Det er 3,5 grader høyere enn ved v core på 1,75.


Når det gjelder idle temp og disabling av halt kommandoen, så er det noe asus har gjort siden 1004 biosen kom til a7v (kt133). Kjør 1003 eller en modda bios så vil du ha normale idle temper. Dette kan jeg også si stemmer utifra egen erfaring, Da jeg oppgraderte fra 1003 til 1004 på mitt a7v ble idle temp skyhøy, Har prøvd alle senere bioser på samma kortet i orginal og modda versjoner og samme forskjellen var der. På mitt a7v133 (kt133a) var det skyhøy idletemp fra starten av, men ved bruk av modda bios har jeg fått normale idletemper på dette kortet oxo. Samme skjedde på A7V266 korta. Ser ikke noen grunn til at det skal være ulikt på A7V333.


Det spekuleres i at grunnen til at asus skrudde av halt funksjonen var en stabilitets greie, men jeg har ikke merket noen stabilitets issues med modda bios.


I tilegg sies det at asus overkompenserer på temp anvisninga, jeg har testet med mine kort og cpuer mot digi doc'en min og har bare opplevd ett par graders forskjell mellom min eksterne måling og tempmålinga på hk.


Noe mere du ville ville vite ?
:grin:

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!


Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-30 03:41 ]</font>


 

Ikke kranglete. Mer interessert i emnet, vil jeg si. Problemet er, som jeg skrev over, at jeg har lest mange forskjellige forklaringer på disse fenomenene, bl.a. de forklaringene du gir. Lurte bare på om du hadde noe litteratur fra offisielle kilder som støttet deg.

 

Vil atter en gang få påpeke at jeg ikke sier at det ikke er sånn som du sier, men kun etterspør backing.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...