Gå til innhold

Geforce2 problem i SUSE Linux?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøvde i dag å legge inn SUSE linux på jobb-pc'en som har et geforce2 grafikkkort integrert i hovedkortet.

Først så prøvde jeg å starte installasjonen i 1024x768 i skjermoppløsning. Da ble bildet rotete og det som verre er.

Jeg har lagt ved et bilde som viser omtrent hvordan det ser ut (NB: dette er ikke screenshot fra linux, men et forsøk ifra meg å vise omtrent hva slags bugs jeg prater om).

Uansett... Deretter satte jeg ned oppløsninga til 800x600 under installeringa, og da gikk alt greit (før installeringa starter, fra boot-cd'en, så kan jeg velge oppløsning ved å trykke F2 ellerno).

Installeringa gikk helt greit, og grafikkkortet ble gjenkjent som et geforce2, som er rikitg.

Jeg restarter pc'en etter installasjonen, og går inn i linux.. Jeg ser loading-screen og alt, som ser helt riktig ut (ikke noe uklart bilde ellerno), MEN når jeg kommer til login-screenen så kommer den buggen IGJEN. Jeg ser ikkeno på skjermen omtrent, jeg ser bare at det kommer no svart no når jeg skriver inn brukernavn :p

Så med min utrolig begrensa kunnskap om linux, så starter jeg opp i safe mode, og åpner configen til X11 (som ligger i etc/X11/XF86Config, ikke sant?) og så igjennom der. For meg så ser det ut som om den kjører i 800x600 (jeg ser ikke at 1024x768 er satt noen steder der).

Jeg har også prøvd med en annen skjerm.

Forresten så funker alt greit i Windows på opptil 1280x1024 i oppløsning.

Hvis det er no galt med pc'en så tipper jeg på bugga grafikkkort eller strømforskyning (er en Q-tec PSU som er kjent for veldig skrall kvalitet), men hvis det er no galt, så skulle en ikke tro at windows gikk inn helt greit.

Noen som har et forslag til løsning på problemet?

Jeg har desverre ikke et annet grafikkkort å teste på :/

Takk for evt. svar :)

ps: jeg kan veldig lite om linux, så hadde vært fint om dere kan forklare evt. svar slik at nybegynnere som meg skjønner det :)

post-27-1101122383_thumb.jpg

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å starte i Failsafe, og start programmet "sax2". Der kan du stille på rimeleg mykje. Prøv f.eks å sett skjermen til VESA 800x600@60Hz og 16 depth.

Om du klarar å starte X etter det, kan du opne YaST og køyre "Online Update", der kan du finne NVIDIA drivaren. Legg den inn og prøv med høgare oppløysningar att. Kan vere ein fordel om du veit skjermmodellen din (Hsync/Vsync)

Lenke til kommentar

Okey.. en liten oppdatering:

Da har jeg prøvd den sax2-saken. I det programmet fikk jeg samme feil som jeg hadde da jeg var inne i X (uleselig bilde).

Så da gikk jeg over til å konfigurere X med xf86config, og etter en del prøving og feiling, så fikk jeg skikkelig bilde i X (wohoo!). MEN så fort jeg satte opp oppløsninga til høyere enn 800x600, så ble bildet bugga igjen.

Jeg lasta ned nye drivere til grafikkkortet fra nvidia.com (de nyeste for Linux, jeg regner med at de burde funke fint), men det hjalp ikkeno. Fortsatt klart bilde i 800x600 og lavere, men også fortsatt bugga bilde i 1024x768 og høyere..

Noen som har et forslag eller 2?

Takk for all hjelp så langt. :)

edit: horizontal og vertical refresh rate er satt riktig, lasta ned spesifikasjoner fra skjermprodusenten (skjermen er en IBM E74, men jeg har også prøvd med andre skjermer).

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd den sax2-saken. I det programmet fikk jeg samme feil som jeg hadde da jeg var inne i X (uleselig bilde).

Så da gikk jeg over til å konfigurere X med xf86config, og etter en del prøving og feiling, så fikk jeg skikkelig bilde i X (wohoo!). MEN så fort jeg satte opp oppløsninga til høyere enn 800x600, så ble bildet bugga igjen.

Jeg lasta ned nye drivere til grafikkkortet fra nvidia.com (de nyeste for Linux, jeg regner med at de burde funke fint), men det hjalp ikkeno. Fortsatt klart bilde i 800x600 og lavere, men også fortsatt bugga bilde i 1024x768 og høyere..

edit: horizontal og vertical refresh rate er satt riktig, lasta ned spesifikasjoner fra skjermprodusenten (skjermen er en IBM E74, men jeg har også prøvd med andre skjermer).

Sikker på at du la inn drivarane rett?

Uansett, med SuSE bør du legge inn nvidia drivarane med Online Update i YaST. Det står på nvidia sine sider også.

Lenke til kommentar

Sikker på at du la inn drivarane rett?

Uansett, med SuSE bør du legge inn nvidia drivarane med Online Update i YaST. Det står på nvidia sine sider også.

Aha. Da skal jeg prøve det i morgen. :)

Igjen, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...