Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vi har budsjett på 5000 kr til LAN, investeringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

coax er det samme som 386 maskiner kan du si.. gammelt ord som folk LER av nå tildags.

 

uansett...

Jeg vil anbefale å ikkje kjøpe en hel hau med 8-portere o.l. Kjøp heller større switcher. Skal du ha gigabit blir switchene en god del dyrere, så det bør dere vurdere om det er noe vits.

 

Vist dere bare har 5000kr er det vikti å bruke de på en riktig måte.

 

Har dere ikke nok switcher, er det helt klart noe å vurdere å kjøpe, switcher er allti kjekt å ha, og kan bli brukt av privatpersoner aswell.

 

Jeg var med selv å arrangerte et lite lan på rundt 60stk selv, og ting vi da brukte penger på var kabler (vi hadde et fast system/mønster som vi hadde teipa fast osv så det tok ca 30min å legge ut kabler til alle bord/plassene), teip, plakater, domene/webhotell, crew-mat og andre utstyr som f.eks switch, kjøleskap (stort bruskjøleskap) osv..

Lenke til kommentar

er kanskje litt trangt busjett om det skal rekke til et helt lan. Men mye kan jo ordnes gratis:

 

Premier kan dere få sponset om dere er heldige (hør med elektronikkbutikker i nærheten).

 

Kanskje nærbutikken kan gi dere en god pizza deal (kjøp på kreditt eller noe? og mulighet for å levere tilbake ubrukte varer? eller hente etterhvert som dere trenger)

 

Angående switcher:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120841&cks=PRL på komplett er det denne som er billigst pr. port (30kr) Ulempen er jo at det trengs 2 porter for å linke 2 switcher sammen, altså er det bare 7 porter pr. switch

 

Det som kan gjøres er å kjøpe en main switch på 16 porter (prosentvis billiger enn 24) og legge til flere 8ports.

 

Switcher kan også selges i ettertid... Evt. beholdes av de som bruker de 5000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...