knutis79 Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Hei, Jeg oppdaget nylig at olja på min passat 86 plutselig har forandret farge. Den er mye lysere i fargen, nesten litt skummende. Kan det være noe annet enn toppakningen som er gått? Hvis jeg peiler olja etter at den har stått rolig en stund er den helt normal. Den blir kun hvitere under kjøring. Hvis toppakningen er gåen, hvor lenge går det an å kjøre eller må jeg bare la bilen stå? Mvh Knut-Ivar Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Du bør ikkje kjøre med bilen før du har bytta topp-pakning. Du bør etterpå kjøre motoren litt med ny olje med motorrens i før du skifter olje og filter igjen. Det holder med ei varmkjøring på 3-4 mil. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 grå olje / skummende olje = vann i olje Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Typisk tegn på gåen toppakning. Bare å bestille og bytte. Lenke til kommentar
knutis79 Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 Regnet med at det var toppakningen. Noen som vet hva det bør koste å bytte denne, tror ikke jeg klarer det selv..Mye jobb har jeg hørt. Lenke til kommentar
Machz Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Regnet med at det var toppakningen. Noen som vet hva det bør koste å bytte denne, tror ikke jeg klarer det selv..Mye jobb har jeg hørt. Det er ikke spesiellt mye arbeid. Bare ren skruing, men du trenger en momentnøkkel(med vinkelanvisning på VW motorer tror jeg). Blir det veldig mye hvis eksos når du kjører? Lukter det søtt av eksoen? Hvor mye kjøleveske bruker den? Hva med pluggfargen? Er noen litt hvite evt blåaktig. Er du heldig så er det toppakning, er du uheldig så er det sprekk i toppen/skjev topp, men mye av dette ser du når du åpner motoren. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Bør plane toppen når den er av. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 tull.. passer man på å skrape av den gamle pakningen skikkelig så er det langt ifra nødvendig å plane toppen når den er av.. Men at det kan være lurt er en annen ting Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Dersom motoren og toppen har gått varm pga lite kjølevæske er det stor sannsynlighet for at toppen har slått seg eller vridd seg på en eller annen måte. Er ikke mye som skal til før det ikke blir 100% tett Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Legg et rettholdt over toppen når du har gjordt den ren og bruk en god lommelykt og evt. en bladsøker så ser du kjapt om toppen må planes eller ikke... Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Tror et verksted skal ha noen lapper, for det går fort litt tid. Men det kommer veldig an på hvilken bil det er. På passaten din er det veldig greit å komme til. Det er ikke vanskelig, men kan ta litt tid å skru fra hverandre. Har du gjort det en gang, greier du det fint alene neste gang. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå