Gå til innhold

Valgets kvaler - skjermkort 2005,Minnekvalitet/CPU

CAT-scan

Anbefalte innlegg

Overskriften ble jalla, så hvis noen moderators kommer på noe bedre, be my guest. Ble for dårlig plass til å skrive; "Når kommer neste slugger fra nVIDIA, og lønner det seg for meg å kjøpe en CPU med lavere MP, siden jeg investerer i primakvalitets RAM"

Jeg skal kjøpe ny PC over jul. Denne vil høyst sannsynlig "se" slik ut:

• Asus A8N-SLI Deluxe S939 nForce4
  • 2 x OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2
  • AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache (Winchester selvfølgelig)

Jeg er litt usikker på skjermkortet. Det vipper mellom å kjøpe et 6800GT nå, og et til om en lønning eller to eller å kjøpe meg et billibillibilli skjermkort nå, og heller vente til nVidia slipper sitt neste toppkort (dette vil vel skje litt utpå nyåret, ja?). Er veldig usikker. Har lyst til å spille Doom3/HL2/Bloodlines NÅ! :yes:

En annen ting jeg lurer litt på er om det faktisk lønner seg for meg å kjøpe en 3000+ fremfor en 3500+? Ryktene sier jo at begge kan klokkes opp til ~2600MHz uansett. Derfor ville vel jeg tjene på å kjøpe en 3000+ siden RAM'en min saktens kan kjøre på ganske ville klokkefrekvenser, eller hva (og jeg vil dermed få bedre ytelse)?

Nuh? Hva sier dere?

[EDIT: En annen ting; jeg kommer da etterhvert til å kjøre en temmelig heftig overklokket CPU, samt to nVIDIA-kort i SLI... jeg bør kanskje investere i den største jævelen av en PSU som penger kan kjøpe?]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha tilsammen 2GB RAM? :ermm:

Da ville jeg heller tatt 1GB og lagt litt mer penger i (eller spart dem til) et skjermkort (til). Kortet vil i tillegg ikke greie å klokke på langt nær like langt med 4 brikker som med 2.

Vil du spille spill nå er det nok mest fornuftig å kjøpe 6800GT nå, og kjøpe et til seinere.

Et ekstra kort i SLi skal som sagt kunne gi omtrent 80% ekstra ytelse, og jeg er litt i tvil om et nytt toppkort greier å hamle opp med den økningen.

Du vil trenge mer spenning på en 3000+ enn en 3500+ for å nå 2,6GHz (=mer varme), og med en 3500+ har du i tillegg mer frihet med tanke på MP (MP kan alltid stilles nedover om det er ønskelig, men ikke oppover).

Du trenger ikke nøvendigvis å kjøpe 3500+, men 3200+ er kanskje et godt kompromiss.

En skikkelig PSU er alltid å foretrekke, f.eks en F/S på 460W burde holde. Evnt. noe heftigere fra OCZ.

Lenke til kommentar
Skal du ha tilsammen 2GB RAM?

Da ville jeg heller tatt 1GB og lagt litt mer penger i (eller spart dem til) et skjermkort (til). Kortet vil i tillegg ikke greie å klokke på langt nær like langt med 4 brikker som med 2.

Jeg skal ha 2GB RAM punktum finale. Om jeg kjøper alt i ett, eller to brikker først, så to senere er en annen sak. Er klar over at det er vanskeligere med 4, men det virker tross alt ikke som om det hemmer klokkingen altfor mye. Dette minnet skal klare mye mer enn det jeg har tenkt til å kjøre det på. Anandtech brukte vel 4 stk da de testet de, det ble ikke så veldig mye mindre maxklokk.

Vil du spille spill nå er det nok mest fornuftig å kjøpe 6800GT nå, og kjøpe et til seinere.

Et ekstra kort i SLi skal som sagt kunne gi omtrent 80% ekstra ytelse, og jeg er litt i tvil om et nytt toppkort greier å hamle opp med den økningen.

Det er nettopp det jeg lurer på, om det faktisk lønner seg å kjøpe seg et 6800GT nå... jeg regner med at nVIDIA har kokt i hop noe mix som kan konkurrere med ATIs R480 rundt nyttårstider, derfor vil jo antageligvis GT gå ned (samt at jeg kanskje vil kjøpe det nyeste kortet om tykkelsen på lommeboken tillater det). Eller har nVIDIA tenkt til å hvile på laurbærene?

Du vil trenge mer spenning på en 3000+ enn en 3500+ for å nå 2,6GHz (=mer varme), og med en 3500+ har du i tillegg mer frihet med tanke på MP (MP kan alltid stilles nedover om det er ønskelig, men ikke oppover).

Du trenger ikke nøvendigvis å kjøpe 3500+, men 3200+ er kanskje et godt kompromiss.

Satt og vurderte 3200+ ja... men finnes det tilfeller hvor man ikke har måttet forandre på spenning for å komme seg til rundt ~2500MHz med si 3200+? Jeg har ikke tenkt til å prøve å pushe noen grenser, men 2500Mhz bør både 3000 og 3200 klare ganske lett (har planer om å bruke Zalman CNPS7000BCU)?

En skikkelig PSU er alltid å foretrekke, f.eks en F/S på 460W burde holde. Evnt. noe heftigere fra OCZ.

Regnet for så vidt med at jeg måtte kjøpe en skikkelig PSU ja.... kjedelig om jeg finner ut at det blir for spett da jeg begynner å overklokke grafikkortene utpå nyåret her... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...