Gå til innhold

PC "hakker"/lagger etter installering av WLAN

Anbefalte innlegg

Etter installering av ADSL (1024/256 kbps fra Telenor) med trådløst nettverk (SparkLAN router og USB-adapter) på min litt gamle hjemmemaskin, opplever jeg at den ofte "henger"/lagger etter litt tids bruk. En restart løser problemet, men bare for noen minutter før det er like ille igjen.

Maskinen "henger" i den forstand at input fra mus/keyboard samt applikasjoner generelt stopper opp i 2-3 sekunder før de drar igang igjen (men winamp spiller cd'n min smooth i bakgrunnen, den hakker ikke!). Dette skjer nesten bare når jeg har IExplorer-vinduer oppe, jo flere jo verre. USB WLAN-adapteret er koblet til USB1.0 porten - har ikke USB 2.0 på min 4 år gamle PC. Men dette blir vel neppe noen "flaskehals" i systemet? Dessuten virker jo maskinen rett etter en restart.

Prøvde CleanRAM siden kanskje det var minnerelatert (skudd i blinde, men men) uten at det hjalp.

Er temperatur et mulig tema her? (kabinettet er fullt samt en ekstra HD som ligger løst i bunnen).

Har nylig installert Norton Internet Security og vet at dette foreløpig ikke er helt trimmet inn med tanke på regler og slikt, men kan det programmet skape noen "akkumulert" treghet på maskinen?

Har en IBM PentiumIII, 800 MHz, USB1.0, 512 MB RAM, Win98SE. Nylig fikk den nytt skjermkort (Gainward GeForce fx5700) som lager mye bråk, men det kan vel ikke ta skylden for hakkingen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, har ikke prøvd andre nettlesere, men er mer enn villig til å prøve. Noen forslag?

Når det gjelder virus/ad/spyware innbiller jeg meg at maskinen er ganske rein for tida med oppdatert NAV samt Ad-aware 6. Winamp er vel dessuten ikke noen stor skurk i den sammenheng?

Svovelsyre, hvilken WLAN produsent er det du bruker?

Lenke til kommentar

Jeg har også slitt med problemer i det siste, men trodde at det var maskinen som var iferd med å blir ustabil... Når dere nevner det, så slår det meg at problemene har oppstått etter at vi byttet til en 3Com trådløs router. Min maskin er koblet rett i routeren mens naboene mine er koblet til trådløst.

Maskinen fryser i alt fra et halvt sekund til 10-15 sekunder. Noen ganger fryser alt unntatt mus og tastatur og winamp, andre ganger fryser hele systemet seg noen sekunder.

Tror ikke det er winamp som er synderen, den har jeg brukt i mange år uten problemer. (Og jeg bruker ikke skins)

Jeg har nylig defragmentert begge diskene, sjekket for spyware med flere programmer og bruker NOD32 virusscanner. Maskinen (Athlon XP2500 512Mb RAM) er så godt lydisolert at jeg ikke klarer å høre om diskene jobber mye, så det er jo også mulig at det er lite minne som er årsaken. Likevel, det var jo ikke noe problem for et par måneder siden, og jeg har ikke endret bruksmønster. Temperaturene i maskinen er heller ikke endret nevneverdig...

Lenke til kommentar

et par tips:

- sjekk at det ikke er noe som sluker båndbredde på usb-bussen. koble alt fra untatt det utstyret du skal bruke. så kobler du til en og en ting, for så å se om noe løser seg.

- wlan-utility programmene som følger med noen produsenter (d-link/boingo) er tunge og resurskrevende. prøv deg frem uten(la xp ta seg av trådløs tilkobling).

- oppdater driver for wlan-kort.

- nav kan være tungt for systemet. sjekk i oppgavebehandling for hva som bruker mest av cpu/minne.

Lenke til kommentar

Vi hadde en periode på jobb der systemet frøs (uten prosessorbruk) pga nettverket. Det virket som Windows ventet på respons på nettverket og ikke tok imot noe som helst imens. Både tastatur og mus frøs, og det skjedde på mange forskjellige maskiner.

Er det noen som vet om det er innstillinger i WinXP man kan sette for å gi nettverket lavere prioritet slik at systemet ikke fryser? Hos oss ble det etterhvert løst med en endring på serveren, men det kan umulig være nødvendig at ALT på en klient skal fryse bare fordi nettverket ikke er riktig konfigurert?

Lenke til kommentar

dårlig signal kan ofte føre til tregt nettverk og/eller maskin. bytt til ei større antenne og se hva som skjer.

Har ikke noen antenne å bytte til... Dyrt?

Sliter litt i denne bygningen. 2 tykke betonggulv ++.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg lagt kabel...

Lenke til kommentar
Vi hadde en periode på jobb der systemet frøs (uten prosessorbruk) pga nettverket. Det virket som Windows ventet på respons på nettverket og ikke tok imot noe som helst imens. Både tastatur og mus frøs, og det skjedde på mange forskjellige maskiner.

Er det noen som vet om det er innstillinger i WinXP man kan sette for å gi nettverket lavere prioritet slik at systemet ikke fryser? Hos oss ble det etterhvert løst med en endring på serveren, men det kan umulig være nødvendig at ALT på en klient skal fryse bare fordi nettverket ikke er riktig konfigurert?

ofte opplever eg at det er dårlig lagd drivere eller programvare som er skyld i dette. dvs at de er lagd for å bare gjøre en ting, for så å måtte vente med å gjøre annet til den tingen er gjort. og dette kan du ikke gjøre annet med en å velge produsenter som gjør det bedre, eventuellt la windows ta seg av det selv. :cry:

Lenke til kommentar
Har ikke noen antenne å bytte til... Dyrt?

Sliter litt i denne bygningen. 2 tykke betonggulv ++.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg lagt kabel...

signalkvalitet er en sammenheng mellom utstyr og miljø.

nå vet eg ikke hvilket utstyr du har valgt,

men hadde eg satt opp det nettverket

ville eg hvertfall ha valgt ekstern antenne både

på base og på klienter, i hvertfall hatt muligheten for det

(ikke alle wlan kort kan ha ekstern antenne).

retningsbestemt antenner på klienter er et must. og når vi

snakker om betong ville eg valgt 6dbi fremfor 4dbi +/-. :thumbup:

denne for eks: wlan antenne

Lenke til kommentar
et par tips:

- sjekk at det ikke er noe som sluker båndbredde på usb-bussen. koble alt fra untatt det utstyret du skal bruke. så kobler du til en og en ting, for så å se om noe løser seg.

- wlan-utility programmene som følger med noen produsenter (d-link/boingo) er tunge og resurskrevende. prøv deg frem uten(la xp ta seg av trådløs tilkobling).

- oppdater driver for wlan-kort.

- nav kan være tungt for systemet. sjekk i oppgavebehandling for hva som bruker mest av cpu/minne.

Glimrende tips, takker.

For min del har jeg ingen andre ting som bruker USB. Mistenker at nett-tilkoblingen alene struper hele maskinen. I de to-tre sekundene maskinen henger kommer det ikke noe knatring fra HD eller andre lyder heller.

Trodde forresten at wlan-utility programmene måtte til for i det hele tatt å kunne være koblet på, men den gang ei. Disabla dem fra oppstart i msconfig og det hjalp noe (men hvordan i all verden vet maskinen da at den skal koble seg på nett, er det andre prosesser som jeg ikke har sett?)

Det som hjalp enda mer var å slå av NAV samt Norton Internet Security (brannmur ++). Mistenker at de programmene tar endel ressurser. Men det betyr jo dessverre at døra står oppe...

En ting, hvordan kan man sjekke ressursbruken for individuelle prosesser i Win98SE? Jeg finner kun et meter som viser den total belastningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...