Gå til innhold

Tåler kortet mitt å flashes til x800xt pe?

mihcaoj

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare få lov til å si at jeg syntes dette er et utrolig hjelpsomt forum, hvor mange får hjelp til problemer osv.. Nettopp derfor registrerte jeg meg. OK:

Jeg har et Asus x800pro vivo som jeg lurer på om tåler x800xt pe hastigheter. Jeg lasta ned ATI Tool og trykka på "Max Core", etter ei stund, ble skjermen helt svart, og jeg restarta pcen.

Jeg trodde jeg hadde ødelagt kortet mitt, men nei. Der stod det bare at sist "virkende" innstillinger var Core:

544.50 Mhz

Memory: 452.25 Mhz

Mens originalt:

Core: 475.00

Memory: 450.00

Lurer derfor på om noen vet om dette kortet tåler å flashes til x800xt pe..?

Takk for ALL hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det ikke klarer mer enn 545 med 12 pipelines, så vil det nok ikke klare x800xtpe hastigheter nei. Men det du kan prøve, er å flashe med x800xt biosen. Den er litt lavere. Hvis det da fremdeles er ustabilt, så er det bare å flashe tilbake til Pro biosen igjen.

x800xtpe = 520/560

x800xt = 500/500

Tror nok den siste der er den som du bør bruke. x800xt biosen ligger her.

Her har du en guide du kan følge.

Lykke til :)

PS. Hvis du vil prøve med x800xtpe, så er det jo bare å bruke den biosen istedet. Funker det ikke, så er det jo bare å flashe til x800xt biosen istedet.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Når det ikke klarer mer enn 545 med 12 pipelines, så vil det nok ikke klare x800xtpe hastigheter nei. Men det du kan prøve, er å flashe med x800xt biosen. Den er litt lavere. Hvis det da fremdeles er ustabilt, så er det bare å flashe tilbake til Pro biosen igjen.

x800xtpe = 520/560

x800xt = 500/500

Tror nok den siste der er den som du bør bruke. x800xt biosen ligger her.

Her har du en guide du kan følge.

Lykke til :)

PS. Hvis du vil prøve med x800xtpe, så er det jo bare å bruke den biosen istedet. Funker det ikke, så er det jo bare å flashe til x800xt biosen istedet.

husk at når du flasher økes vcore på gpu'en. Derfor vil den være mer tollerant ovenfor høyere clocking.. Skader ikke å prøve.. bare ha en backupp av gammle bios'en liggende.. ;)

Lenke til kommentar
Husk at når du flasher økes vcore på gpu'en. Derfor vil den være mer tollerant ovenfor høyere clocking.. Skader ikke å prøve.. bare ha en backupp av gammle bios'en liggende.. ;)

Nei det gjør den ikke. VCore er det samme med begge biosene. Siden man åpner 4 ekstra pipelines, så blir det mindre overklokkevennlig. Med mitt gamle Asus X800Pro klarte jeg 600/600 med Pro biosen. Etter å ha åpnet de siste 4 pipelinsene å brukte både Pro bios med 16 pipelines, å orginal x800xtpe bios ville det ikke mer enn 575/600. Altså mindre klokkevennlig. Alle andre jeg har snakket med har tilsvarende fall. Når man åpner de siste pipelinsene så faller klokkeegenskapene ca 20 - 30 mhz.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
ok... så det er samme gpu, samme volt, samme minne.. men det funker ikke å klokke.. i fail to see the problem. ( eller, hvordan er 4-pin molex på xt / pe ?

De har samme GPU, men de beste chipene går til x800xtpe kortene. X800Pro GPU'ene klokker jevnt over endel dårligere enn det x800xtpe gjør. En annen grunn til at X800Pro klokker dårligere er fordi den har lavere volt. Men den kan ikke økes via bios. Man må da vmod kortet. Så grunnene til at det klokker dårligere er fordi når man flasher til xt, å får man 4 ekstra pipelines. Dette fører til mer varme. Med mitt gamle Asus X800Pro kort, så kjørte jeg en volt mod, så var det opp å gikk på 600/600 igjen med x800xtpe biosen. (skal nevnes at kortet døde etter 2 uker med vmod)

Har nå ett x800xtpe. Det klarte 575/600, men etter en liten vmod på dette også (håper det lever lengre enn det forrige) surrer det nå på 630/600.

De aller fleste her på forumet (der er untak) som har flashet sitt x800pro til x800xtpe klarer ikke å kjøre det på den hastigheten. De kjører x800xtpe bios, men underklokker kortet. Det er derfor jeg anbefalte å kjøre x800xt biosen. Denne er bare 500/500, noe de aller fleste pro kort klarer selv med 16 pipelines.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme kort som deg, Asus x800 pro vivo, og det funker fint å flashe til xt pe, har brukt det i et par uker etter jeg flasha det og har ingen problemer. Gikk opp 7-8 fps i doom 3 på timedemo 1, så det funker nok som det skal :)

Har du noen ekstra kjøling da eller? Jeg har bare en ekstra vifte i kabinettet, holder dette tror du? Jeg skulle tro at Asus kortet(det dyreste x800pro vivo kortet på markedet) ville tåle x800xt pe flashing... Hvis ikke, noen som har link til x800xt bios driver da?

Lenke til kommentar
Har du noen ekstra kjøling da eller? Jeg har bare en ekstra vifte i kabinettet, holder dette tror du? Jeg skulle tro at Asus kortet(det dyreste x800pro vivo kortet på markedet) ville tåle x800xt pe flashing... Hvis ikke, noen som har link til x800xt bios driver da?

Jeg har jo linket til en x800xt bios i det første innlegget mitt jo :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme kort som deg, Asus x800 pro vivo, og det funker fint å flashe til xt pe, har brukt det i et par uker etter jeg flasha det og har ingen problemer. Gikk opp 7-8 fps i doom 3 på timedemo 1, så det funker nok som det skal :)

Javel... Siden jeg og deg har akkurat samme kort, så velger jeg å tro deg... =) Men flasha du kortet ditt til x800xt ELLER x800xt pe? Viktig for meg å vite... Takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Forresten JimRanse, mye penger har du egentlig? Du snakker om ditt gamle x800pro kort som du voltmodda(stor risiko for at det blir ødelagt)+du håper at det nye x800xt pe kortet ditt skal holde lenger.. Jaja... Tror jeg satser på softmod da, men lurer på om man må ha masse vifter da? Har 1 ekstra vifte fra før, så pcen er alltid kald =)

Lenke til kommentar
Forresten JimRanse, mye penger har du egentlig? Du snakker om ditt gamle x800pro kort som du voltmodda(stor risiko for at det blir ødelagt)+du håper at det nye x800xt pe kortet ditt skal holde lenger.. Jaja... Tror jeg satser på softmod da, men lurer på om man må ha masse vifter da? Har 1 ekstra vifte fra før, så pcen er alltid kald =)

Jeg tror han har en fin jobb hvor han får endel deler? :p

Lenke til kommentar

Jeg tror han har en fin jobb hvor han får endel deler? :p

Det første X800Pro jeg hadde var en sample fra Asus, så det betalte jeg ikke noe for. Så kjøpte jeg meg ett 6800GT, så solgte jeg det for det samme jeg ga for det, å kjøpte ett 6800GT GS, så solgte jeg det sammen med en vannblokk, å brukte de pengene på ett 6800Ultra, så solgte jeg det, å betalte litt imellom for ett x800xtpe. Grunnen til jeg byttet fra 6800Ultra til x800xtpe var fordi jeg fikk sinnsykt dårlig overklokk med det på NForce3 kortet mitt (kjørte 6800Ultra på 475/1300 på intel riggen min, men klarte ikke mer enn 430/1200 på amd riggen)

Er nå rimelig fornøyd med oppsettet, så forhåpentligvis blir det ikke noe handling på en stund. Kjerringa er litt sur. De liker ikke at PC'en får mer oppmerksomhet enn de :!:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...