Gå til innhold

Intel og NVIDIA signerer lisensavtale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel nettopp det som bestemmer hvem som kommer seg noen vei her i livet. Det og ta sjansene du får tildelt.

Blir nesten det samme med Bill Gates, alle bare sier de blir kvalm av hvor rik han er, men han har jo jobbet seg til det og han fortjener det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei takk:

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=129587&cid=10809602

I worked for WordPerfect as a Software Tester (Software Quality Engineer) between 1992 and 1994 so I have first-hand knowledge of how slimy Microsoft's competitive tactics were. When I started working at WP, they owned over 90% of the PC Word Processing market. MS set their sights on them and stooped to all kinds of levels to rub them out of the market. As a matter of fact, on the WP campus in Orem, UT, we had an entire building called building S that was dedicated to Security. Rows and rows of black and white TVs connected up to closed circuit cameras planted all over the campus. There were hundreds of them. You see, MS had a habit of hiring corporate spies to sit in the parking lot with binoculars and write down code snippets they saw on white-boards in the developers offices. Dumpster diving, you name it, all sorts of corporate espionage went on. They had more security there than most defense contractors. They had to. Microsoft has always played a dirty game.

The first few versions of WordPerfect for Windows were by default crippled because Microsoft kept the (important) Windows APIs undocumented. Any new features that WordPerfect was working on behind closed doors were somehow stolen and announced in a press release by MS the day before WP had scheduled a press release to announce them. There were half a dozen employees in the marketing department and even development that were found to be on MS payroll and ended up getting fired.

Microsoft is one of the most unethical companies I know of. Their tactics should land them in the corporate malfeasance hall of fame along with the likes of Enron, but instead, they are worshipped as the darling of Wall Street.

As one of many former WordPerfect engineers who was sad to see such a great company get rubbed out of the market, I can tell you first hand that MS Word would be a much better program right now if it had any legitimate competitors.

Windows Server would also be a much better server product if they hadn't used their dominance on the Windows desktop to rub Novell out of the server market as well, although, in that case, Novell hastened their own doom by refusing to acknowledge that IPX was doomed and TCP/IP was the wave of the future.

It's good to see Novell finally doing what they should have done 10 years ago... stick it to those anti-competitive mo-fos.

Jeg foretrekker heller å tjene til livets opphold på ærlig vis og skyr slike sleipe forretningstmetoder som pesten :no:

Jeg sier bare ja takk til konkurranse, det er best for meg i lengden og så sover jeg også MYE bedre :yes:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hei snorreh. Postet ikke du den for noen dager siden også?

Den har kvernet i bakhodet noen dager. Jeg blir mer og mer sikker på at jeg har sett den dukke opp tidligere i årenes løp også. I så fall kan det godt være snakk om en vandrehistorie.

Uansett, den er litt vanskelig og svelge. Det blir for mye detektime når han snakket om spioner på parkeringsplassen. For å sitere et par andre poster i samme tråden (Jeg har lest hele):

I'm not sure I buy that. If that was really the case (and I doubt it because Microsoft doesn't need to steal 10 lines of pseudocode off someone's whiteboard), the cheaper and thus proper corporate solution would be to draw your shades or only use whiteboards that don't face outwards. Or call the police.
The username illumin8 of the posted kind of smells a bit of a conspiracy theorist (the illuminati are running things!) Also, getting code snippets off a whiteboard could hardly be a useful approach; the amount of code held by a whiteboard, and the effort involved, would be greater than simply writing the code. (Now, marketing plans, announcements, etc., maybe.)

Et viktig poeng her er det følgende innlegg påpeker:

How many police reports were filed? How many newspaper editorials written? How many lawsuits filed after apprehending the guys in the parking lot? Former employees sued? After all what's the incentive for keeping it a secret war? The public would love the spectical, and everyone would love the publicity.

Hvorfor kommer dette som påstander fra en anonym ansatt i ettertid. Datapressen - som ikke var noe mer pro MS den gangen - hadde laget førstesideoppslag av dette. Dette hadde selvsagt vært et godt poeng for Wordperfect.

Rent bortsett fra det, så falt vel WP litt for eget grep, akkurat som dBase. (dBase døde etter at de slapp dBase IV med alvorlige bugs, og så ventet halvannet år før de slapp de første oppdateringen):

I will grant you that Microsoft probably wasn't playing fair with the APIs, and we suspected as much at the time. But that didn't excuse the utter arrogance combined with total lack of performance that was the WordPerfect corporate sales and support team.

Did I mention that we signed an 8000 seat license? Fairly big in those days, no? And we tested/prototyped it for more than a year. We fed hunderds, if not thousands, of detailed bug reports back to WordPerfect. We asked, pleaded, and begged our sales team to get someone, anyone to look at our bug reports and fix just a few of them.

Produktet var kanskje bra, men de gjorde ikke en god nok jobb og tapte dermed i konkurransen med MS.

Alle sitater er hentet fra andre innlegg i samme tråden som snorreh linker til...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Tja om de vil ha hjelp så er vel det en helt ærlig sak det da , ser overhode ingen problemer med det .

Men noen ser kun negative ting i det Intel gjør , de har sikkert rett , Intels udugelighet har gjordt dem til den største aktøren på markede :grin:

Uten å kaste meg inn i diskusjonen, eller ta stilling til dagens duglighet. Så sier Intels dugelighet for noen år siden lite eller ingenting om deres duglighet i dag, og ingen markeder er "perfekt" markedsøkonomiske (spesielt ikke CPU), så når man allerede er stor, kan man klare seg med ett mindre bra produkt. (Igjen tar ikke stilling til kvaliteten på Intels nåværende produkter, bare poengterer at det ikke er noe nødvendig likehetstegn mellom kvalitet og størrelse)

AtW

Lenke til kommentar

Du har delvis rett. Markedøkonmiens kvern maler konstant, men langsomt. Det er utallige eksempler på produkter som lever en stund på tross av manglende kvalitet/dugelighet, spesielt i markeder med liten konkurranse og høy kostnad. Det er ikke hvem som helst som kan begynne å masseprodusere prosessorer. Det blir litt anderledes enn med software, som er et mer dynamisk marked.

Men det spørs på definisjonen av å "klare seg". De færreste firmaer på Intels størrelse er fornøyd med å klare seg. Å leve på gamle bragder er ingen brukandes taktikk i markedet. Over tid vil det føre til stagnasjon og endog fall. Det er det også utallige eksempler på. Se på Norsk Data. Så om Intels produkter er under state of the art idag, tror jeg ikke det er en bevisst taktikk.

Jeg skal heller ikke ta stilling til om de er det...

Lenke til kommentar

Jeg skal heller ikke ta stilling hvor dugelig alle produkter er i dag eller om de kunne vært bedre eller ei , men en ting er jeg iallefall hellig overbevist om og det er at Intel neppe har lagt seg på pengesekken for å sove .

Om ikke de ønkede løsninger til en hver tid er de beste så er jeg rimelig sikker på at de tilstreber og nå disse , dette gjelder nok ikke for kun Intel , men for alle aktørene i dette spillet .

Dette er et tøft marked som verken Intel eller AMD kan tillate seg å ligge på latsiden i så altfoor lenge , når det så gjelder hvem av de som har det "beste" produktet har jo også dette skiftet gjennom tidene og kommer nok til å fortsette med dette .

Problemet er at noen kun evner og se det positive fre en produsent og det negative fra en annen , istedenfor å se mulighetene i begge .

Dette grunner ikke ut i annet en en fanatisk holdning og ikke i realiteter ,

At noen ikke liker at andre tjener penger er en sak ,men å begynne å kjøre en ensidig hetskampanje på et forum synest jeg blir for drøyt .

Når det så gjelder disse klipp/lim innleggene , er jeg veldig enig i det som tom waits for alice skriver .

Lenke til kommentar
Du har delvis rett. Markedøkonmiens kvern maler konstant, men langsomt. Det er utallige eksempler på produkter som lever en stund på tross av manglende kvalitet/dugelighet, spesielt i markeder med liten konkurranse og høy kostnad. Det er ikke hvem som helst som kan begynne å masseprodusere prosessorer. Det blir litt anderledes enn med software, som er et mer dynamisk marked.

Men det spørs på definisjonen av å "klare seg". De færreste firmaer på Intels størrelse er fornøyd med å klare seg. Å leve på gamle bragder er ingen brukandes taktikk i markedet. Over tid vil det føre til stagnasjon og endog fall. Det er det også utallige eksempler på. Se på Norsk Data. Så om Intels produkter er under state of the art idag, tror jeg ikke det er en bevisst taktikk.

Jeg skal heller ikke ta stilling til om de er det...

Jepp, det er akkurat det som er poenget mitt, nemlig at terskelen er meget høy for å starte produksjon av CPUer og dette er "konkurransehindrene", salg og sammensetning av komponenter er noe gud og hvermann kan gjøre, og dermed blir de som er for dårlig skvist ut veldig lett, om du trenger mange milliarder og ett team med dyktige ingeniører og lang utviklingstid, så er terskelen såpass høy at man godt kan være "ikke konkurransedyktig" i en stund uten å bli skvist ut av markedet.

AtW

Lenke til kommentar

Sudhian kommenterer denne lisensavtalen her:

http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=628

Ever since problems with i820 and the MTH recall it eventually required, Intel has aggressively guarded its chipset market.  When the P4 launched on RDRAM-only we saw initial gains from VIA in the DDR+P4 chipset segment decline sharply when Intel sued the Taiwanese manufacturer.  As the only legitimate DDR platform, SiS gained ground, culminating with the release of the SiS 648.  Once Intel launched its own DDR line, however, its been an Intel game ever since.  Both VIA and SiS still manufacture P4 chipsets, but in America these parts are relegated to the lowest market segments.  ATI has marketed some well-received P4 platforms, but hasn't grabbed any significant amount of marketshare as far as I know.

With an overall strong reputation in the chipset market and all the features of the NF4 southbridge at their disposal, NVIDIA could theoretically give Intel a run for their money in the platform department.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Helt klart og for å si det enkelt så tok grynderne som skapte Intel  og gikk ut og gjorde noe , menst de andre satt og snakket om hva det skulle gjøre  :thumbup:

3173451[/snapback]

Initiativ er som regel bra, men når det kommer til intitativ til å rane folk flest, stikke kjepper i hjulene for konkurrentene med uredelige metoder, drap, snike seg unna lover og regler, industrispionasje, rane nokas, direkte svindel og lignende så er ikke lengre initiativ positivt.

Det jeg prøver å si er at microsoft ikke har gjort noe galt i å ta initiativ, men i å ta intitiativ på gale måter.

Lenke til kommentar
Helt klart og for å si det enkelt så tok grynderne som skapte Intel  og gikk ut og gjorde noe , menst de andre satt og snakket om hva det skulle gjøre  :thumbup:

3173451[/snapback]

Initiativ er som regel bra, men når det kommer til intitativ til å rane folk flest, stikke kjepper i hjulene for konkurrentene med uredelige metoder, drap, snike seg unna lover og regler, industrispionasje, rane nokas, direkte svindel og lignende så er ikke lengre initiativ positivt.

Det jeg prøver å si er at microsoft ikke har gjort noe galt i å ta initiativ, men i å ta intitiativ på gale måter.

8081542[/snapback]

Er vel ingen som benekter at de har brukt skitne tricks av og til, men vis meg det firmaet som ikke det har :)

Om feks vi byttet rollene mellom amd og Intel er det da noen grunn til å tro at amd ikke ville bruke samme metoder i samme skala? neppe.

Ethvert firma har desverre svin på skogen og det blir da som regel lettest å finne dem hos de store firmaene,menst det liksom er greit at de små driver snusk på bakrommet :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...