Gå til innhold

en gang for alle... ATX, microATX, og miniITX

thomas82

Anbefalte innlegg

Er en stund sida sist eg kjøpte pc, og er derfor litt dårlig "oppdatert" :p Slik eg forstår det finnes det no ATX, microATX, og miniITX? Stemmer det videre at

ATX = vanlig stort hovedkort

microATX = medium størrelse hovedkort som finnes i f.eks. barebone?

miniITX = knøttsmå hovedkort med innebygd cpu? :hmm:

Har en bærbar pc med pentium M prosessor. Leste denne artikkelen om stasjonære hovedkort med støtte for pentium M. Stemmer det at sokkel mPGA479M = pentium M ???

Vet at det er litt "uvanlig" med pentium M i stasjonære maskiner, men eg er ute etter å sette sammen en lydløs pc, og då ser eg på pentium M som et godt alternativ :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Er en stund sida sist eg kjøpte pc, og er derfor litt dårlig "oppdatert" :p Slik eg forstår det finnes det no ATX, microATX, og miniITX? Stemmer det videre at

ATX = vanlig stort hovedkort

microATX = medium størrelse hovedkort som finnes i f.eks. barebone?

miniITX = knøttsmå hovedkort med innebygd cpu? :hmm:

Har en bærbar pc med pentium M prosessor. Leste denne artikkelen om stasjonære hovedkort med støtte for pentium M. Stemmer det at sokkel mPGA479M = pentium M ???

Vet at det er litt "uvanlig" med pentium M i stasjonære maskiner, men eg er ute etter å sette sammen en lydløs pc, og då ser eg på pentium M som et godt alternativ :-)

MiniITX har som oftest ikke innebygd CPU, men tror det finnes.

MiniITX blir brukt i shuttle og SFF PCer

MicroATX er bare en mindre utgave av ATX

Lenke til kommentar

Best there is! :)

Barebone har forresten ikke noe med størrelsen å gjøre, men betyr noe sånt som "halvferdig PC". Dvs at når du kjøper en barebone, får du f.eks kabinett, hovedkort og PSU. SFF (Small Form Factor)-bokser som Shuttle osv blir gjerne levert med noe hardware, da de benytter spesielle størrelser.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...