Gå til innhold

Fem megapiksler til under 5000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic FZ20 er et kamera med veldig entusiastiske eiere så vidt jeg kan se. Ta en titt på forumet på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033 og les selv.

 

Jeg kjøpte en Canon S1IS nylig og er godt fornøyd med den. Den har ikke så mange megapixler som du mener du trenger, så det er vel ikke aktuellt for deg uansett.

 

Om du vil ha skarpe bilder med mye zoom uten stativ bør du satse på et kamera med stabilisator. Da er det bare Panasonic kameraet igjen på listen din :)

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Hvis zoom ikke er veldig viktig, ville jeg gått for Panasonic FX7. Utrolig attraktivt kamera med fem megapixler, optisk bildestabilistator, gedigen skjerm, meget rask og så klart veldig lekkert. Lite er det også, og ettersom du har fem megapixler, så kan man jo ta utsnitt, og da kompenserer man litt for at man har "bare" tre ganger optisk zoom.

 

Ellers, av de du har nevnt, ville jeg gått for Panasonic kameraet. Kodak og HP er ikke kjent som de beste digitalkameraprodusentene, og er plaget av noe mer støy enn andre produsenter.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 7.2 megapixler til under 5000? Eller vil du ikke

ha mer enn 5?  :innocent:

 

:w00t:  DSC-P150  :whistle:

Jo flere megapixler til samme pris, på en bildebrikke med samme størrelse, har ingen effekt. Den økte støyen gjør at vinningen går opp i spinningen. Dette gjelder også Canon Powershot S60 (5mp) vs. Canon Powershot S70 (7mp). De er laget kun for å tekke personer som lider av megapixelhysteri... Først når bildebrikken blir modernisert, eller større, tjener man på flere megapixler.

 

EDIT : Ro ned smileybruken litt også, er du snill. Den er bare distraherende og gir et preg av useriøsitet rundt dine innlegg :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg hadde i likhet med han som startet denne tråden lyst på et kompaktkamera med zoomområde rundt 10x. Mitt gamle kamera, et Kodak DC4800 har 3,1 megapixler, og jeg syntes i grunn det var høy nok oppløsning for mitt behov som stort sett er å se på bildene på PC, redigere litt og printe dem ut i 10x15 og noen ganger opp til A4 størrelse. Jeg ønsket bare et kamera med litt flere muligheter.

 

I tillegg har jeg forstått at kompakte zoomlinser krever relativt små bildebrikker, noe som gjør at pixlene blir veldig små. Jeg endte derfor opp med å se på Canon S1IS og Panasonic FZ3 siden jeg ville ha stabilisator og pris under 4000.

 

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg har litt vanskelighet med å forstå hvorfor man absolutt skal ha flest mulig pixler. Jeg mener at kvaliteten på pixlene er vel så viktig som antallet av dem. Masse pixler på små billedbrikker gir ofte mye støy. Etter mine begreper er 3-4 mpegapixler nok for "folk flest".

 

Dagens rimelige digitalkameraer er etter mitt syn en haug med kompromisser og en kan ikke få alt på en gang. Da mener jeg at objektiver og annen funksjonalitet er vel så viktig som å se seg blind på megapixler.

 

Jeg endte opp med et Canon S1IS som så langt svarer til forventningene. Det kameraet har masse gode egenskaper, men jeg er redd mange går glipp av gleden med et slikt kamera siden det har "bare 3,2 megapixler".

 

Håper folk snart forstår at antall pixler ikke er viktigste målestokk på kvalitet på et kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har forstått at antall mp ikke er så sabla viktig m.h til kvalitet og bildestøy.

Men hva om visse folk faktisk vil ha muligheten til å knipse store bilder?

Da lønner det seg å ha noen ekstra mp i ermet.

 

Uansett så har jeg kun nevnt at P150 har veldig gode kvaliteter, med sine 7.2 megapixler. Det er jo blitt dekorert som best i test på akam.no blant mange verdige kompaktkameraer som er relativt nye på markedet.

 

Og når den testen, og andre tester forklarer at bildekvaliteten på P150 er god og klar så må jeg jp bare tro på det :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har forstått at antall mp ikke er så sabla viktig m.h til kvalitet og bildestøy.

Men hva om visse folk faktisk vil ha muligheten til å knipse store bilder?

Da lønner det seg å ha noen ekstra mp i ermet.

 

Uansett så har jeg kun nevnt at P150 har veldig gode kvaliteter, med sine 7.2 megapixler. Det er jo blitt dekorert som best i test på akam.no blant mange verdige kompaktkameraer som er relativt nye på markedet.

 

Og når den testen, og andre tester forklarer at bildekvaliteten på P150 er god og klar så må jeg jp bare tro på det  :yes:

For det første, så vil flere megapixler på en liten bildebrikke føre til mer støy. Det igjen fører til at bildene ikke kan skrives ut større enn et kamera med færre megapixler, fordi støyen da vil være mer tydelig. Et eksempel er Mju-mini... det har fire megapixler, men på grunn av mye støy, er det ikke anbefalt å skrive ut forstørrelser i A4 fra dette kameraet, til tross for at andre kamera med tre megapixler, er mer enn gode nok til dette.

 

For det andre; tester. De er veldig individuelle, og kommer an på hva testpersonen vektlegger. Omtrent ALLE kamera har vært testvinner et eller annet sted, hvis man ser bort fra de aller dårligste. Derfor bør man lese et visst antall tester før man bestemmer seg for et kamera på grunnlag av disse. Og veldig mange kamera som er testvinner noen steder, kan faktisk komme dårligst ut andre steder. At P150 har god bildekvalitet, tviler jeg derimot ikke på. Men tror ikke det er verdt å legge 500 eller 1000 kroner mer i ett kamera pga. flere megapixler når man allerede er kommet opp i fem megapixels klassen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Du kan jo gjennomgå testen selv, se hva du mener om saken.

http://akam.no/art.php?artikkelid=11563

 

Har vært på endel andre sider som også har gitt dette kameraet veldig mye ros.

Det er ikke tilfeldig at 4-5 sider roser og ikke riser? :p

 

Og dette med 7.2 megapixler, hvem bryr som om det er 5 eller 7.2 eller 4 osv?

Vil man ikke ha gigantiske bildeformater kan man jo bare stille størrelsen ned noen hakk. Dette er noe som er fullt mulig på omtrent alle digitale kompakt kameraer? Har liten tro på at støy fremkalles av mange megapixler, kommer helt ann på hvilke verdier du har i bruk. ISO er en fin ting og ha :love:

 

Om jeg f. eks knipser et bilde i 7.2 megapixels størrelse er det fullt mulig for meg og krympe bildet i etterkant på maskina. Da blir det skarpt og fint, ingen støy.

Og når jeg krymper et bilde som i utgangspunktet er ganske så stort, 7.2 mp - så vil jeg fortsatt ha et stort bilde selvom jeg krymper det litt.

Lenke til kommentar
Har liten tro på at støy fremkalles av mange megapixler, kommer helt ann på hvilke verdier du har i bruk. ISO er en fin ting og ha :love:

Fra testen :

 

Normalt øker støyen i bildet betraktelig når antall piksler økes uten at den fysiske størrelsen på bildebrikken går tilsvarende opp. På Sonys nye bildebrikke med 7 megapiksler har de klart det kunststykket å holde støyen nede i forhold til både eldre brikker med 5 megapiksler, men også sammenliknet med den fysisk større bildebrikken med 8 megapiksler!

 

Så jo, flere megapixler kan føre til mere støy. Men på Sony sitt kamera har de klart å øke antall megapixler uten å øke støyverdien noe særlig. Merk at Akam skriver at det er et "kunststykke" å klare dette.

Men på kamera med mye støy, vil det ikke hjelpe å krympe bildet. Støyen vil til en viss grad allikevel følge med, og hvorfor kjøpe 7mp når man skal krympe det uansett?

 

Men Sony P150 har altså klart å øke til 7mp uten å øke støyverdien går særlig opp. Det er bra, men det gjelder dessverre ikke alle kamera... heller ikke alle kamera fra Sony. Og ja, ISO har mye å si på støyverdi, men ett kamera med 5mp kan kanskje klare ISO 200 uten merkbar støy, mens man på tilsvarende kamera med 7mp kanskje må ned på ISO 100 for å unngå merkbar støy. Da får man plutselig mye mindre frihet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 7.2 megapixler til under 5000? Eller vil du ikke

ha mer enn 5?  :innocent:

 

:w00t:  DSC-P150  :whistle:

Jo flere megapixler til samme pris, på en bildebrikke med samme størrelse, har ingen effekt. Den økte støyen gjør at vinningen går opp i spinningen. Dette gjelder også Canon Powershot S60 (5mp) vs. Canon Powershot S70 (7mp). De er laget kun for å tekke personer som lider av megapixelhysteri... Først når bildebrikken blir modernisert, eller større, tjener man på flere megapixler.

 

EDIT : Ro ned smileybruken litt også, er du snill. Den er bare distraherende og gir et preg av useriøsitet rundt dine innlegg :)

Hentet fra test av Canon S70 på digit.no:

 

Bildestøy

Flere bildepunkter på samme bildeflate betyr at hvert bildepunkt mottar mindre lys. Dette kompenseres ved å forsterke bildesignalet, som i sin tur medfører bildestøy. Særlig da 8 Mp-kameraene kom på markedet ble støyen markant forverret.

 

På tross av 7,1 megapixels har Canon klart å holde støynivået imponerende lavt i PowerShot S70 (som i "storebror" G6, som har samme bildebrikke). At støyen er minimal ved ISO 50 er ingen overraskelse, litt mer overrasket ble jeg over det lave støynivået ved ISO 100, men særlig ISO 200 var mektig imponerende. ISO 400 ga, som ventet, en god del støy.

 

Hentet fra test av Canon G6 på digit.no:

Stor var derfor min overraskelse (og glede) over at Canon har klart å holde støynivået imponerende lavt i PowerShot G6. Sammenlignet med G5 er støyen ved ISO 50 nærmest usynlig i begge kameraene, men G6 oppviser lavere støy ved ISO 100 og ISO 400, men aller tydeligst er forbedringen ved ISO 200.

 

 

Det virker som at også Canon har klart dette bra med flere megapiksler. Har egentlig bestemt meg for S70, men blir i tvil når litt mer erfarne sier at det er bare tull med flere megapiksler. Er selfølgelig ute etter best mulig bildekvalitet til en fornuftig pris. Er ca 1000 kr dyrer for S70 enn S60. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

5 megapixler er stort sett bra nok til A3 utskrifter, så da kan man jo spørre seg om man er villig til å betale en tusenlapp mer for 7 megapixler. Ok, du kan ta mindre utsnitt og blåse mye opp, men trenger du virkelig det?

 

Virker som både Sony og Canon har klart overgangen til flere pixler på en liten bildebrikke bra... men flere andre produsenter er ikke like flinke.

Lenke til kommentar

I produktguiden står det at sensor produsent er Sony på Canon S70. Dette kan vel ha en sammengeng da.

 

Ellers har vel S70 en større buffer også. Kan ta 15 bilder med 2b/s mot 8 i S60.

 

Men er enig at det 5MP holder for meg, er sjeldent at jeg gjør noen store utsnitt. Har IXUS 400 ifra før, bra nok oppløsning, men vil ha et kamere med bedre bildekvalitet, raskere og bedre manuel kontroll. Og det må være plass i jakkelomma, slik at det blir brukt. Da mener jeg at S60/S70 skal være et godt valg.

Endret av berntmh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...