Gå til innhold

Vil kjøpe nytt skjermkort

keinem

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt HL2 sliter jeg med grafikken. Må sette oppløsningen ned og redusere detaljene for å få en ok spillopplevelse. Derfor ønsker jeg å bytte skjermkort.

Har idag et GeForce3 TI200 64MB som jeg har hatt i to år.

Det jeg er usikker på er dette med AGP. Ved hjelp av CPU-Z har jeg funnet ut at jeg har AGP version 2.0, max supported 4x (?).

Kan jeg da kjøpe meg feks et kort som har AGP 8x ?

Har ikke noe særlig lyst til å skrue opp maskinen før jeg må.

PCen min er en Dell Dimension 4300 ,1600, P4, 512.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er nok bare et problem kompisen din har!

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16738

9600xt(har det selv, og har ingen problemer med drivere) er det beste kortet du får til prisen du har valgt ut.

Nåja... hvis det er to kompiser som har ca samme kunnskaper og han ene har problemer og han andre ikke og den ene har nvidia og han andre har ati og det er han som har ati som har problemet... Så hadde jeg lagt skylden på ati sine drivere.

Jeg har hatt en kompis med et av de tidligere ati radeon kortene. Han hadde masse problemer. Han fikk etterhvert kjørt alt av spill, men han måtte dille og dalle mer enn han hadde lyst til. Det ble nvidia neste gang.

Anbefaler dog radeon 9800pro eller geforce 6800le til hl2. Tidligere generasjoner nvidia kort har heller dårlig dx9 ytelse. radeon 9600xt gir også bra ytelse, men det koster bare 400kr mindre enn 9800pro og da er 9800pro verdt pengene.

Lenke til kommentar
hvorfor kjøpe et brukt når man får et nytt til 200,- mer?

Og hvilken butikk selger/har på lager 9600XT kort for 1100,- ?

Dessuten kan hende kortet blir solgt noe billigare også.... ;)

pcutstyr for eksempel..

Kjøpe dette kortet før helga, og det fungerer glimrende.

Det der med driverne noen snakker om her må være et sjeldent tilfelle, og det skjer nok både i ATis, og nVidias leir.. Jeg har ingen problemer, og kortet kan lett overklokkes litt (men jeg har dessverre ikke fått klokka det opp SÅ mye :( ). Kjører nyeste Catalyst-drivere, og får rundt 4000 poeng i 3dMark03. Helt greit.

Lenke til kommentar

Bare så synd at ingen av nettbutikkene har noen av de nevnte kortene på lager.

Hadde håpet å få nytt kort til uka..

By the way, dette var mitt første innlegg noengang i et forum og jeg er meget positivt overrasket. Takker så mye for tipsene :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke for å være gledesdreper, men jeg vet ikke helt hvor om mye ytelsesbedring du vil få med et 9600xt. Det beste hadde vært om du hadde ventet litt og kjøpt et helt nytt system med bedre skjermkort. Jeg skjønner dette blir veldig dyrt, men det er ikke så mye å gjøre når maskinen din begynner å dra på åra.

For det første er hele systemet ditt veldig begrenset av cpu'en din, for half life 2 er veldig avhengig av en rask cpu. Det hadde vært fint om du hadde kommet med innspil om når det lagger mest, mener å huske at utendørs scener er cpu-begrensende, mens innendørs scener er gpu begrensende.

Når det gjelder bytte fra ti4200 til 9600xt er dette et klokt valg med tanke på bedring av billedkvalitet, altså fra directx8 til directx9. Det som er viktig å ta med er at directx9 vil føre til laver fps rate da dette er mer krevende grafikk. Et godt tips er å lese anandtech sin artikkel om dette; Anandtech

Spesielt legg merke til hva de sier på siste side:

If you've got a NV3x part your Half Life 2 performance isn't too bad so long as you stay far away from the DX9 codepath; as a DX8 solution, the NV3x GPUs do just fine, there's actually no reason to upgrade unless you want better image quality, since the frame rates they will provide are pretty high to begin with. The same can actually be said about the GeForce4; we found the GeForce4 to run Half Life 2 extremely well in DX8 mode, and the image quality is quite good. Be warned, if you are upgrading from a GeForce4, you are going to want to go for something no slower than the Radeon 9700, otherwise you will get an increase in image quality but a decrease in frame rate.

stig

Lenke til kommentar

Hardware-forumet er knall vett :yes:

Prøv å bestem deg for et kort, og bestill det med engang. Jeg bestilte Sapphire 9600xt på komplett til 1175kr den 15.11, og det sto da bekreftet på lager til 18.11. Likevel ble pakken sendt 16.11, så lagerstatusen er ikke alltid helt riktig :)

Lenke til kommentar
... ti4200 til 9600xt ...

Nå er det tross alt snakk om å hoppe fra GF3 ti200 64MB til 9600xt. Det er faktisk en god del i mellom de to, selv om han kunne fått enda bedre ytelse for pengene ved å velge 9800pro.

Hmm, ja det lønner seg å lese posten riktig før man poster. Trodde han hadde et 4200 kort. Uansett, støtter 9800pro brukt, eller 6800le. 6800le gjør seg bra hvis man har litt kunnskaper, kan bli litt mye knoting for mannen i gata. Trådstarter får ha lykke til, gled deg til vanneffektene i directx 9, det er verdt pengene alene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...