objorkum Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Når eg bruker Xinerama (2 skjermkort) og har eit vindauge på den sekundære skjermen, og flyttar på vindauget eller scrollar i vindauget, vert musikken hakkete. F.eks om eg scrollar opp og ned i GAIM fort, så er det omtrent det same som å vere DJ og "scratche" lyden (eller kva det no heiter). Har eg vindauget på den primære skjermen skjer det ikkje noko. Reknar med eg kan ordne dette i ALSA eller noko. Prioritetar eller noko slikt? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Har funne noko på Google, der det er snakk om at skjermkortet delar IRQ med lydkortet, men eg har integrert lydkort. Kan dei dele IRQ då? Korleis ser eg kva for IRQ einheitane er på? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Har du installert driver med drm støtte for det sekundære skjermkortet? Hvis ikke må alle operasjoner gå over PCI bussen og den blir fort full hvis det går grafikk over den. Hvordan er det hvis du bruker den sekundære skjermen alene? Alsa er ikke noen egen prosess, men hvis du kjører arts eller esound kan det hjelpe å renice'e disse til -19 eller noe sånt. lspci -v gir deg IRQ adresser, trodde moderne operativsystemer skulle håndtere IRQ deling greit (i motsetning til windows) Endret 21. november 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Kva er DRM? Men som sagt er lydkortet integrert. Går fortsatt lyden over PCI-bussen? Det sekundære skjermkortet er på PCI mens det primære er på AGP så det primære forstyrrar vel ikkje PCI-bussen... Endret 21. november 2004 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Ser i xorg.conf at eg ikkje har Load "drm" i konfigen. Skal eg legge til det? Kan også sjå frå lspci -v at det primære skjermkortet og lydkortet faktisk delar IRQ = 10 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) DRM = Direct Rendering Manager, står for dri utvidelsene i X, tillater ting som tegning av primitiver, bitblits og en del mer avanserte ting som GLX og sånt i hardware, uten det må alt skje i software og flyttes til framebuffer over PCI bussen. 2D funksjoner kan være veldig cpu intensive hvis de må skje i software (spesielt hvis det er alfa blend eller andre fancy ting med), det kan også være en grunn. Om lydkortet står på PCI bussen eller ikke kommer vel an på hovedkortet det, men mp3 filen blir sikkert lest fra en ATA disk som går over PCI. Load dri skal det ihvertfall stå i xorg.conf, les dokumentasjonen til driveren. Hvis du tror IRQ deling kan være en grunn så flytt skjermkortet til en annen slot, kan være verdt et forsøk. Endret 21. november 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Bruker Xorg sine drivarar for korta, dvs "radeon" og "savage". Desse støttar vel ikkje dri, og dri fungerar vel ikkje så bra under Xinerama? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Tror ikke det nei, når jeg tenker meg om så tillater ikke kernel mer enn en dri enhet om gangen heller. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Eg la til: Load "drm" Load "dri" I xorg.conf, men til ingen nytte (alt funkar som før). Dette med at lydkortet og skjermkortet har same IRQ, kan det ha noko å sei? Korleis bør eg gjere det i så fall? Bør eg sette skjermkortet i ein anna PCI-slot eller bør eg ordne IRQ i BIOS? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Prøvde forresten med berre det sekundære, og lyden vart heilt mongo då også. Med berre det primære funkar alt fint. Har ein liten anelse om at Windows hadde takla lyd og PCI skjermkortet heilt fint, eller tek eg heilt feil? Kanskje fordi Windows drivaren støttar DRM? Er ikkje snakk om noko nytt kort, er snakk om Savage S3 32 MB elns. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. november 2004 Forfatter Del Skrevet 22. november 2004 Har lyst til å lære litt meir om DRM. Eg køyrer no Open Source drivarane "radeon" og "savage" som ikkje gir 3D-ytelse. Støttar dei DRM? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå