Gå til innhold

Decent skjermkort- hvor dyrt?

wawa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er tydeligvis veldig noob.. Fordi jeg kjøpte et skjermkort til litt over femhundrelappen og trodde i det minste det ville funke ok til spill sammen med et Asus A7N8X-E Deluxe, amd 1,9ghz og 500mb ram. Det virker som jeg tok grundig feil.. Jeg har ikke testet noe særlig med spill, men testet i dag "Hitman 3", og det var ELENDIG ytelse! Mer hakkete er det vanskelig å få det..

Er dette normalt med et skjemrkort til denne prisen kombinert med det nevnte systemet? Og hvor mye må jeg eventuelt punge ut med for å få et skjermkort som i det minste "duger" slik at man KAN spille? En link til et spesielt kort på Komplett hadde ikke vært å forakte. Og jeg som trodde at 128mb ram på skjermkortet ville være nok....

Jeg er altså ingen "frik", er bare ute etter et skjermkort som FUNKER.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke minnet på skjermkortet som har mest og si, men grafikkbrikken (GPU/VPU).

Skal du ha et som kan spille de fleste spill tålelig greit, må det nok et 9600PRo til.. koster under 900 kr på komplett. 9600pro Advantage heter det! Knall til prisen ;)

Ellers kan du bare se oppover på 9800pro/6800LE, men da er du rundt 2000...

Lenke til kommentar

fredriku har ett poeng.

Produsentene "lurte" en stund folk med å få kortene til å høres gode ut ved å putte mye minne inn. Men kortene er selv alt for dårlige til å kunne utnytte minnet på en god måte.

Skal man ha et nytt skjermkort og ha det en stund pr. i dag så må man ut med 2000kr eller mer. Hvis ikke må du regne med å oppgradere annenhver måned (som ikke lønner seg i lengden, og ikke gir noe stor spilleglede).

Bruk heller 2000kr eller mer på ett skikkelig kort som holder en stund fremover, du vil garantert bli fornøyd. Du kan også vurdere å kjøpe 512 mb ram til, dette hjelper også på ytelse (men grafikkort er høyere prioritet).

Lenke til kommentar
fredriku har ett poeng.

Produsentene "lurte" en stund folk med å få kortene til å høres gode ut ved å putte mye minne inn. Men kortene er selv alt for dårlige til å kunne utnytte minnet på en god måte.

Skal man ha et nytt skjermkort og ha det en stund pr. i dag så må man ut med 2000kr eller mer. Hvis ikke må du regne med å oppgradere annenhver måned (som ikke lønner seg i lengden, og ikke gir noe stor spilleglede).

Bruk heller 2000kr eller mer på ett skikkelig kort som holder en stund fremover, du vil garantert bli fornøyd. Du kan også vurdere å kjøpe 512 mb ram til, dette hjelper også på ytelse (men grafikkort er høyere prioritet).

vil ikke si lurte.. vil heller si det at spill idag krever annet, enn spill før. Før, var det cpu som gjorde det meste av arbeidet. Stressen hovesaklig på et skjermkort ble lagt på minne, og ikke kjernen.

Lenke til kommentar

Hei og takk for all hjelpen jeg har fått hittil. Men jeg ba muligens om hjelp basert på falske premisser....

Skjønner, saken er at jeg nå også har prøvd et annet spill; Halflife 2. Og det ser ut til å funke OK, i motsetning til Hitman som fremdeles hakker umenneskelig mye.

Er det noen naturlig forklaring på hvordan ett spill kan funke "flawlessly", med tanke på at (datamusen ikke "henger igjen", mens et annet spill opererer så dårlig at det ikke engang er vits i å prøve å spille det?

Virker som skjermkortet mitt kanskje ikke er fullt så ubrukelig som jeg først trodde..

?

Lenke til kommentar
Er det noen naturlig forklaring på hvordan ett spill kan funke "flawlessly", med tanke på at (datamusen ikke "henger igjen", mens et annet spill opererer så dårlig at det ikke engang er vits i å prøve å spille det?

Virker som skjermkortet mitt kanskje ikke er fullt så ubrukelig som jeg først trodde..

?

Ja, det er en forklaring. Utviklerne av HL2 har vært utrolig flinke til å få mest mulig ut av "gamle"/dårlige skjermkort. De har tenkt på det hele veien opp gjennom utviklingsprosessen.

Det kan også være en annen forklaring og det er at default settings i de to spillene er forskjellige. Prøv å sett ned skjermoppløsningen, detaljnivå osb.

Men du skulle nok ha gått for 9600 PRO kortet eller høyere med en gang.

Lenke til kommentar

altså: du har kjøpt et dårlig 3dkort for 500+kroner og er overasket over at dette ikke funker så bra.

hvilket kort er det du har kjøpt?

Half-Life 2 kan kjøres på det meste, men du får ikke de beste oppløsningene og detaljene med et dårlig kort.

hvis du kunne tenkt deg å bruke rundt 1000 kr, så er Ati Radeon 9600XT eller Pro absolutt å anbefale, disse kortene klarer også å kjøre half-life 2 med rimelig nivå på detaljene.

Lenke til kommentar
hvis du kunne tenkt deg å bruke rundt 1000 kr, så er Ati Radeon 9600XT eller Pro absolutt å anbefale, disse kortene klarer også å kjøre half-life 2 med rimelig nivå på detaljene.

jepp! 9600xt selges vel for ca 1100,- billigst.

jeg vil påstå at det er en bra pris for bra ytelse(ikke i forhold til x800xt pe og 6800ultra sef)

Lenke til kommentar
altså: du har kjøpt et dårlig 3dkort for 500+kroner og er overasket over at dette ikke funker så bra.

hvilket kort er det du har kjøpt?

Half-Life 2 kan kjøres på det meste, men du får ikke de beste oppløsningene og detaljene med et dårlig kort.

Jeg er ikke overrasket over at det "ikke funker så bra", men over at det ikke funker i det hele tatt, med tanke på at det ikke går an å spille Hitman pga. av at det er så ekstremt umenneskelig hakkete. Halflife 2 derimot går an å spille, og jeg er ingen frik som bryr meg om små detaljer, jeg bare sier som så at det kortet jeg har kjøpt ikke går an å spille med (bortsett fra hl da, av det jeg har testet hittil). Og ja, det overrasker meg litt.

Jeg husker ikke navnet på skjermkortet jeg har, men det spiller ingen rolle uansett fordi jeg skal oppgradere hele systemet, og har bestilt 9600pro Advantage, regner med at det er tilstrekkelig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...