Gå til innhold

Noen som har erfaring med Aiptek kamera?

Anbefalte innlegg

Hei<

Er det noen som har informasjon om et kamera fra en produsent som heter Aiptek. Har vært på www.aiptek.com uten å bli mye klokere. Fant www.electro.no annonserte dette kameraet til under 2000 kroner og det er jo interessant for et kamera med 5 megaPixels.

Jeg er ny i digitalfotograferingens verden, og lurer på om det er noen der ute som har kjøpt dette kameraet som heter Aiptek Pocketcam 5000

, og finnes på http://www.electro.no/electro/?cache=6ydgukxs1m70i5zijl9b

Ellers så synes jeg det er så mange kameraer at det er vanskelig å velge. Jeg leser og leser, og vurderer opp mot lommeboken. Har også sett ett fra Nikon som virker være veldig interessant, samt et fra panasonic. Alle i prisklassen under 3000 kroner og med minimum 5 Mega Pixels.

Noen som har synspunkter, erfaringer etx å dele angående dette. Jeg trenger litt bistand. Har til nå benyttet et Samsung Maxima 77i med det meste av funksjoner. Dette har vi vært veldig fornøyde med men ønsker nå å utforske den digitale verdenen som finnes angående fotografering og slikt.

Hjelp meg noen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første er det et ukjent merke på foto = dårlig tegn.

Sensoren er på 4 Mpixel og kan ta bilder opp til 6 mpix(=interpolering).

Ikke kjøp dette, hold deg til de kjente merkene!!

Hei takk for konstruktiv kritikk..

Har du noen erfaring med Nikon Coolpix 5200 eller med Casio Exilim EX-Z50? Tror det står mellom disse to eventuelt Canon PowerShot S60.

Jeg klarer ikke å bestemme meg og søker med dette informasjon. Casio virker å ha det meste , men har ikke hjelpelys, og får dårlig kritikk på video..ikke for det, det er jo ikke et videokamera....Canon får pluss fordi det kan gjøres mange instillinger på det og gir gode nok resultat. Nikon virker å ha mye ut fra spesifikasjon, får gode resultat på bilder, men har få muligheter for manuell instillnger.. Jeg kunne tenkt meg et kamera som mor kan bruk bare ved en eller to brukerinstillinger, mens jeg liker å eksperimentere når jeg først gjør noe.

Hjelp ønskes

Kent J

Lenke til kommentar
Megapiksels er IKKE alt.

Om du kjøper kamera utifra megapiksler, så vil du meget sannsynlig bli skuffet.

Så tenk litt mer på valget ditt. Hva er viktig?

Billedkvalitet? Utseende/skjerm? Manuelle funksjoner eller enkel i bruk? Batterikapasitet? Hurtighet?

Takk for ditt svar. Ble imidlertid ikke så mye klokere av det. Kamera har spesifikasjoner og det er vel noe av det man kikker på når man skal velge ?

Jeg står nå med valget mellom Nikon Finepix 5200, canon powershot s60 og et fra casio som heter Casio Exilim EX-Z50. Har du noen erfaring med noen av disse ? ''

Pris jeg har å legge i er ca 3000 kroner. kan gå til 3500 dersom noe taler spesielt for det. Må vel også ha et kort og en taske i tillegg så det blir fort penger av det...

På forhånd takk

MVH

Kent J

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese følgende artikkel ettersom du virker ganske fersk innen foto, og går etter spesifikasjoner :)

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=296349

Der står det blant annet, under kapittelet "megapixler"

Oppløsningen i et digitalkamera, eller antall punkter (piksler) som brukes til å bygge opp ett bilde. En megapixel er en million punkter.

Mange er helt ville etter megapixler. Jo flere, jo bedre. Det er ikke helt sant. 1,3 megapixler er bra nok til vanlig bildestørrelse, og til PC-skjerm, web og lignende. 2 er bra nok til halv A4 størrelse, og 3 er nok til A4. Når du kommer opp i 5 megapixler og mer, så er det faktisk bra nok til A3. En fordel med flere megapixler er imidlertid at du kan ta små utsnitt, og blåse opp til en grei størrelse, uten at det blir stygt. Men stort sett så er det nok for de fleste med tre eller fire megapixler.

Det er heller ikke gitt at et kamera med størst mulig oppløsning er bedre enn et med mindre oppløsning. Et kamera med 5 megapixler til en viss pris, kan gi deg dårligere ytelse enn ett kamera med 2 megapixler til samme pris (eller litt billigere). For jo mer oppløsning man dytter inn i et kamera, jo mer må man kutte ned på andre ting for å få en lav pris. Det kan lett gå ut over ting som optikk, bildebrikkens kvalitet og lysfølsomhet, signalbehandling, hvor raskt kameraet er osv.. osv… osv… Jo mer piksler man dytter inn på en bildebrikke, jo mer støy risikerer man også, spesielt om man ikke øker bildebrikkens fysiske størrelse etter hvert.

Derfor har vi uttrykket ”pikselhysteri”, ettersom folk vil ha mer og mer megapixler, uten at det gjør kameraet eller bildene noe bedre. Man kan altså risikere dårligere bilder, om man velger et kamera med flest mulig megapixler, til samme pris som et kamera med dårligere oppløsning.

Noen kamera skryter også på seg mer oppløsning enn de virkelig har. Fuji har noen kamera med en egen bildebrikke, kalt Super CCD. Denne brikken er reelt på for eksempel 3 megapixler, mens kameraet skryter av seks. For å få seks megapixler ut av tre, må man interpolere. Det vil si at kameraet regner ut hva pikslene mellom de reelle pikslene ville vært. Man kan kanskje tjene litt på det, men seks megapixler interpolert, er laaangt fra like godt som seks reelle megapixler. Kanskje man får like god ytelse som et kamera med fire megapixler, men det er det absolutte maksimum.

Anbefaling av kamera : Ett hvilket som helst kamera med 3-4 megapixler, til en middels høy pris.

Ser at du vurderer Casio kamera... disse kamera er plaget av en del støy, og er heller ikke de beste på optisk skarphet. Det tryggeste er nok å gå for et tradisjonelt fotomerke som Canon, Nikon eller lignende. Går du for et av de to merkene, kan jeg nesten garantere at du ikke blir skuffet, da de har uhorvelig mange år med erfaring i å lage gode kamera med meget god optikk og bildekvalitet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...