Gå til innhold

Forskjellig bindingsenergi i lik binding?


Zethyr

Anbefalte innlegg

I min kjemibok har jeg en tabell over bindingsenergi i noen vanlige bindinger som tar del i forbrenningsreaksjoner. Alt så fint ut helt til jeg møtte på dette fenomenet:

 

C=O - - - - - - - - - -743 kJ/mol

C=O (i CO2) - - - - -805 kJ/mol

 

Dette er da vel den samme bindingen; hvor ligger forskjellen? Tetraederstruktur vs. co2-struktur? (jeg tror det må være det)

Hvorfor er bindingsenergien forskjellig?

Finnes det andre tilfeller av samme fenomen?

 

Min lærer kunne ikke svare meg, så jeg håper noen av dere kloke hoder kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste i kjemi er basert på observasjon. Det er obersvert at C=O bindingene i et CO2 molekyl trenger mer energi for å brytes. Regner med det har noe med den linære bindingen å gjøre, men er ikke sikker. C=O forbindelser finner man også i feks. aminosyrer (i proteinkjeder), så vidt jeg vet, har ikke noen av disse C=O bindingene tetraederstruktur. Kjenner heller ikke til andre tilfeller hvor "like" bindinger har forskjellig bindingsenergi, men kan tenke meg det er noen hydrokarboner som har det.

Lenke til kommentar

Jeg tror det har å gjøre med avstanden mellom atomene i bindingen.

 

Oksygenatomene påvirker vel hverandre på et vis. Kanskje ved de frastøter eller tiltrekkes av hverandre. Jeg regner med at dette gjør noe med bindingsenergien.

 

På samme måte som forskjellige orbitaler har forskjellig løsrivingsenergi avhengig av hvor langt elektronet er fra kjernen. Alle elektronene kan sees på som om de har en "bindingsenergi" til kjernen. Selv om kjernen og elektronene er like så er avstandene forskjellige og gir forskjellig "bindingsenergi". Bindingsenergi mellom atomer og bindingsenergi mellom atomkjerner og elektroner er egentlig mye av samme sak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg tror det har med elektronegativitet å gjøre

 

O er mer elektronegtivt enn C, O vil "trekke mer" på elektronene enn C i en kovalent binding stoffene imellom. siden i CO2 det er 2 O på hver side av C, vil de trekke like mye på elektronene til C, Resultant-dipolen blir null, men kreftene vil antakeligvis bidra til bindingsstyrken i molekylet.

 

Har en annen teori også, men jeg må da trekke inn orbitalhybridisering osv. Bindingene i en dobbelbinding er nemlig ikke like

 

enkelbinding: én sigmabinding

dobbelbinding: én sigma- pluss én pi-binding.

trippelbinding: én sigma- pluss to pi-bindinger.

 

i bensen (sekskantet atom av CH) fører pi-bindingene til styrkede bindinger og stabilitet, de smelter sammen på et intramolekylært plan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...