Gå til innhold

samma hvilken Winchester CPU?

Skurk

Anbefalte innlegg

Tar kvelden nå. Maks klokk var AMD 64 3200+ 2000MHz@2600MHz. Var ikke 100% stabilt, men tror det skal gå greit med litt finnpuss på innstillingene. Virket helt stabil på 2500MHz. Har ikke kjørt noen veldig lange torture tester da. :roll:

Jaja. Spørs nok om ikke 2500MHz blir hastigheten den kommer til å stå på fremover. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste s939 "Winchester"-CPU'ene går greit opp til 2,6GHz og stopper akkurat der.

Forskjellen med å kjøpe en 3500+ kontra en 3000+:

3500+'en har en høyere MP enn 3000+ og trenger derfor en lavere HTT for å nå 2,6GHz (som alle tre stopper på) og setter derfor ikke like høye krav til RAM/HK hvis du skal ta CPU'en fullt ut.

3000+ trenger 288MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR576

3200+ trenger 260MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR520

3500+ trenger 236MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR472

3500+ trenger også minst spenning for å komme opp i 2,6GHz og utvikler dermed minst varme ved full klokk.

(MP på Athlon64 går som kjent bare nedover, derfor disse "problemstillingene")

...en liten tankevekker siden trådstarter har bestilt såpass billig RAM.

Lenke til kommentar
3000+ trenger 288MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR576

3200+ trenger 260MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR520

3500+ trenger 236MHz HTT for å nå 2,6GHz dvs DDR472

Det var godt noen endelig påpekte dette. God overklokking krever god RAM. Og det er svært få minnebrikker som klarer DDR576. Eneste som kommer i nærheten blir vel Geil Ultra og OCZ Plat. Rev.2, og dette er jo ganske dyrt minne.

Min drøm er en 3200+ Winchester @2,6 med en av de to nevnte minnebrikkene, evt. også Crucial Ballistix. Men sånt koster jo.

Kjakangund: Prøvd CPUmark med Winchester@2,5 eller 2,6? Eller SuperPi eller noe? Gi oss noen bench-tall da!

Lenke til kommentar

jeg skal kjøpe meg en wincester 3500+ idag tenkte jeg :) jeg skal ikke ha abit kort fordi den er veldig kresen på mine bare se her!

(OBS! Kortet kan ikke kjøre 512DDRCV400 i DualChannel. Fungerer bra med Kingston.)

men så har jo msi hatt mange produksjons feil på kortene sine da ! men jeg vet ikke om gjelder 939 sokkeln! ;)

og angående wincester er en av de beste processorne når det gjelder varme bare se her :Dtomshardware.com :)

Hilsen Eirik wangberg!

Lenke til kommentar

Jeg har Geil 2x512 Ultra X series.

Rammen er veldig viktig ja. Det var hele tiden innstillingene på rammen jeg måtte jobbe med etterhvert som jeg klokket meg oppover.

Har ikke testet det skikkelig, men tror faktisk jeg hadde best ytelse når den var klokket til ca. 2,5GHz, fordi jeg da kunne ha mye "strammere" timings på minnebrikkene. Det vil si at jeg da kjørte minnebrikkene på 500MHz DDR, husker ikke hvilke timings jeg brukte da (er på skolen nå).

Brukte et MSI K8N NEO2 Platinum hovedkort. Veldig fornøyd så langt.

Skal være ganske lenge på skolen i dag, men skal prøve å komme med noen tall litt senere.

Tror jeg fikk ca. 4700 poeng i pcmark 2004 når jeg kjørte den på 2,4

Endret av kjakangund
Lenke til kommentar
2,6ghz = 4000+?! ;)

Teoretisk riktig det ja, etter AMD's parametre.

Men jeg tror faktisk en "Winchester" på 2,6GHz hadde gått forbi en 4000+ pga at alle applikasjoner favoriserer ekstra klokkehastighet, mens bare noen favoriserer ekstra cache (i tillegg til klokkehastighet). I tillegg avhenger det hvor høy HTT og RAM-hastighet man har.

En "Winchester" på 2,6GHz (512kB L2-cache) vil da ligge mellom Athlon64 4000+ (2,4GHz, 1MB L2-cache) og Athlon64-FX55 (2,6GHz, 1MB L2-cache), om den ikke har så høy HTT at den ligger likt med FX55. :dribble:

Lenke til kommentar

ok takk. men hvis jeg skal klokke AMD 64 3500+ til 2.6 som det står ovenfor så må jeg ha DDR 472. må jeg kjøpe DDR4000 da eller ? Kan dere anbefale noen bra ram merker \ modeller ?`og er ikke helt sikker på disse greiene.. og hvordan går jeg fram, må jeg inn i biosen for å klokke ?

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
2,6ghz = 4000+?! ;)

Stemmer nok det ja. 4000+ er jo bare 2.4GHz, men har dobbelt så mye cache. Så en Winchester @ 2.6GHz er nok ca som en 4000+, hvis ikke hakket kvassere. Har en 3500+ selv som jeg kjører som 2.6GHz. Merket ikke noe forskjell på den å på en 4000+. Men det er klart, jeg klokket jo opp 4000+ også, å da blir det forskjell :) Uansett, Winchester'ene er veldig bra kjøp, å det beste med de er lav volt, å fine tempraturer. For å kjøre Winchester'en min stabilt på 2.6GHz, må 1.5v til, men for å få 4000+ stabil måtte jeg gi den 1.65v. På max load da skiller det ca 7 grader, så det er ikke tvil om at Winchester'ene er endel kjøligere.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
ok takk. men hvis jeg skal klokke AMD 64 3500+ til 2.6 som det står ovenfor så må jeg ha DDR 472. må jeg kjøpe DDR4000 da eller ? Kan dere anbefale noen bra ram merker \ modeller ?`og er ikke helt sikker på disse greiene.. og hvordan går jeg fram, må jeg inn i biosen for å klokke ?

DDR 3200 skal holde det hvis du kjøper noen skikkelig minnebrikker, og ikke de billigste du kan finne. Jeg har Geil Utra x series brikker og de går stabilt som fjell opp til 500MHz++ DDR ihvertfall.

Lenke til kommentar
ok takk. men hvis jeg skal klokke AMD 64 3500+ til 2.6 som det står ovenfor så må jeg ha DDR 472. må jeg kjøpe DDR4000 da eller ? Kan dere anbefale noen bra ram merker  \ modeller ?`og er ikke helt sikker på disse greiene.. og hvordan går jeg fram, må jeg inn i biosen for å klokke ?
DDR 3200 skal holde det hvis du kjøper noen skikkelig minnebrikker, og ikke de billigste du kan finne. Jeg har Geil Utra x series brikker og de går stabilt som fjell opp til 500MHz++ DDR ihvertfall.

okei, jeg har tenkt på disse, holder de ?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=144386

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Så hvilken prosessor hastighet og ram (type?) er da best for en billigst mulig AMD Winchester løsning som går stabilt på 2.6Ghz?

Og er dette med boxed vifta?

Å få en som går på 2.6GHz vet du ikke om du får. Jeg testet en 3200+, å den ville ikke mer enn 2.4GHz. Min 3500+ vil 2.6GHz stabilt, men jeg får den ikke stabilt noe høyere uansett hva jeg gjør. Så å tro at du får en stabil på 2.6GHz uansett, tror jeg er ønske tenking. De går fra alt fra 2.3GHz til 2.9GHz. Ikke mange som kommer noe sævlig over 2.7GHz stabilt, men det er alltid noen få heldige der ute :)

Note. Jeg testet både min 3500+ å 3200+ på bra luftkjøling, ikke det billige greiene som følger med

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Jeg bruker boxed vifta ja. Har ikke prøvd så veldig mye over 2,5GHz. Var egentlig førnøyd der. Jeg kunne nemlig der kjøre HHT på 4x250 som blir 1GHz. Mulig det hadde vørt gunstigere å kjøre HHT ned og CPU opp, men var fornøyd der. På den hastigheten kunne jeg fortsatt holde ganske stramme timings på minnebrikkene også. :)

Lenke til kommentar

Min PC er over ett år gammelt nå. Iallefall meste parten av inholdet. Ville det lønne seg for meg i det hele tatt å oppgradere nå til denne AMD prosessoren når jeg nå kjører P4@3,3Ghz og X800XT (vet en som kan kjøpe dette systemet av meg, og tenkte og vente til X850 serien som bare kommer på PCI-E)

Synes prosessor teknologien har gått sent framover siden jeg kjøpte dette systemet, og bare lurer på med dere som nå har systemet om dere tror det ville være verdt det i det penge messig og oppgradere om 2-3 mnd? Har sett mye bra om denne prosessoren så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...