casualtie Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg og en kamerat har funnet oss et prosjekt for tiden framover: Vi vil modde på en Linux distro slik at vi kan kjøre den på vår Archos Gmini 220 hdd baserte mp3 spiller. I den annledning trenger vi litt "idemyldring" eller tips & triks til hvordan vi skal gå framover. Sånn som vi tenker det nå, skal vi strippe en distro for unødvendige funksjoner og legge til noen. Anbefaling av distro til dette formål? Så litt på http://www.ipodlinux.org/. Er noe liknende det vi forhåpentligvis skal lage. Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 hvilke funksjoern vil dere at denne Linuxen deres skal ha? dvs. hva skal dere bruke den til.? ikke det at jeg er noen ekspert på sånn, men kunne vært litt intressant hva dere skal med en Linux på en Mp3 spiller. Lenke til kommentar
casualtie Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Vell, den skal kun være et alternativ til Operativsystemet som følger med. Altså kunne spille av mp3, evt høre på radio. Og dette er ikke noe vi mener skal bli noe stort, kun et prosjekt for moro og for å få erfaring. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg tror dere tar dere vann langt over hodet nå. For å få linux inn på en mp3spiller så må du spesialtilpasse en kernel og skrive en bootloader slik at du booter den i stedet i stedet for standardfirmwaren. Det jeg ville gjort i deres situasjon er å googlet etter folk som har prøvd på det samme med den mp3spilleren, for å spesialtilpasse kernel og skrive bootloader tror jeg hverken jeg eller dere har kunnskaper til. Lenke til kommentar
casualtie Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Etter å ha googlet litt kom jeg til denne siden. Noen andre som holder på å lage et OS for denne mp3 spilleren. Dessutten har den vært laget et OS for tidligere Archos versjoner: http://www.rockbox.org/ Skal nok få til noe. Kan ta litt tid, men hvem har sagt at vi har dårlig tid? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hvordan er spillerens arkitektur? Lenke til kommentar
casualtie Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 (endret) På http://www.donat.org/archos/hardware.html står det litt om hvordan og hva spilleren er bygd opp av. De folka der jobber vist med en kernel, når den blir ferdig går det jo ann å jobbe på den. Da dere egentlig har rett: at jeg å kompisen min bygger kernelen sjøl er lite trolig Endret 21. november 2004 av casualtie Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det er bare en 16 bits prosessor, kan ikke porte linux til noe mindre enn 32 bits arkitekturer uten at det blir svært omfattende (omfattende er det uansett). På den andre siden er jo en 16bits RISC noe av det enkleste som finnes å programmere assembly for, så hvis man først skal lage seg et OS så finnes det vel knapt noe enklere arkitektur å gå løs på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå