magnu.sa Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) I det siste har maskinen min hengt lenge noen ganger og harddisken har laget merkelige lyder. Jeg får noen ganger opp en feilmelding om at windows ikke klarer å skrive til disken. Det har også hendt at maskinen ikke fikk kontakt med harddisken da den skulle boote. Betyr dette at det er på tide å bytte den ut? Endret 21. november 2004 av magnu.sa Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Sjekk S.M.A.R.T. statusen på disken. Dette kan gjøres med forskjellige programmer, som f. eks. IBMFeatureTool (funker på andre merker enn IBM også), SIGuardian osv. De symptoma du nevner kan tyde på at disken holder på å tilte, hvis smart er enig og du fortsatt har garanti så benytt deg av garantien. Kan også hende det er dårlig kontakt, sjekk strømkabler, sjekk også P-ATA kabelen i begge ender og prøv eventuelt et bytte av P-ATA kabel da den kan være skadet. (eller S-ATA kabel hvis du bruker det). Endret 21. november 2004 av Amnio Lenke til kommentar
magnu.sa Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Nå har jeg formatert hele datamaskinen, i tilfelle det kunne hende jeg har vært uheldig og blitt angrepet av virus, men datamaskinen tuller litt... Den gjør ikke alt som den pleide å gjøre. Jeg får for eksempel ikke dll-filen til ATi Catalyst Control panel til å fungere... Da jeg prøvde å installere StarWars Galaxies på nytt klikka maskinen under installeringa, begynte å spørre etter cd1 hele tia, og så når jeg satte den i kom det opp feilmelding, "Programmet måtte avsluttes"-blablabla... Kan dette ha noe med den merkelige harddisken å gjøre? Lenke til kommentar
magnu.sa Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Nå hadde jeg oppe S.M.A.R.T. IDE Guardian, og så kom det opp feilmelding: "Invalid Floating Point Operation"... Så tenkte jeg Floating Point... Hm... Det MÅ jo ha noe med prosessor å gjøre, er jeg på rett spor eller? Det virker som om det ikke er harddisken det er feil med iallfall. Her ser det ut til å være noe mer alvorlig enn det. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hvis det er prosessoren som begynner å rote, så kan det skyldes så mangt. Sjekk om spenningen er stabil, om PSU leverer nok strøm, og om kjølingen er god nok. Du bør også forsikre deg om at BIOS er oppdatert til siste versjon, og at chipset-driverne er installert. Lenke til kommentar
magnu.sa Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Hvordan sjekker jeg om spenningen er stabil, og hvordan kan strømforsyningen levere for lite strøm når den har fungert flott hittil? Kjølingen er iallfall bra nok. Kan BIOSen ha skylda når datamaskinen har fungert helt supert helt inntil i dag? Driverne er de samme jeg har brukt hele tia siden jeg fikk hovedkortet så jeg tror ikke det har skylda heller. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Kan være støvansamlinger på kjøleribber som isolerer og nedsetter kjøleevnen. Det kan selvsagt være en haug med andre ting også, men de tingene jeg nevnte ovenfor er langt de vanligste, og dermet smart å sjekke først. Forøvrig: Hvis du ikke har oppdatert chipset-drivere siden du fikk hovedkortet, bør du definitivt se om du kan finne oppdaterte drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå