welsti Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Skal formatere, eller gjenopprette systemet, på denne dell inspiron 4100. det følgte med 2 restore cd-er (1/2 og 2/2) da den ble kjøpt (jobbsammenheng). men det viser seg å være problematisk å gjenopprette dette systemet, som er infisert av litt for mye reklame-shit og følgelig går treigt. trenger generelt en opprydning. for når jeg setter i restore-cd-en starter ikke autokjør. det er vel det som er vanlig. jeg har vært på mindatamaskin-cdstasjonen-egenskaper-autokjør, og der ser jeg at man har to valg under kategorien autokjør: enten kan du forhåndsbestemme hvilken operasjon pc-en skal foreta når det blir satt i en ny cd-plate, eller så kan du velge å få opp valgmuligheter hver bidige gang du setter i en cd. jeg lurer på om det kan være her hindringen ligger. ved å utforske cd-en, viser det seg flere filer - men ingen av disse kan kjøres av vanlige program, bortsett fra bildefilen som lokker med "start restore cd", men som ikke kan aktivere denne linken "å restore'e", ettersom det er en helt enkel bildefil som jeg får åpnet i et bildeprogram. ingen av de andre filene makter jeg å ta i bruk, ettersom de er ukjente filtyper. (pqg, rtc, ovl, pqi og et ms dos program: mouse) er det noen som har opplevd lignende, eller bare kan veilede meg i hvordan jeg kan få formatert denne pc-en? (xp). helst ved bruk av disse to restore-cd-ene, som automatisk vil installere et helt greit opplegg med programmer og det hele. på forhånd takk! stian Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Skal formatere, eller gjenopprette systemet, på denne dell inspiron 4100. det følgte med 2 restore cd-er (1/2 og 2/2) da den ble kjøpt (jobbsammenheng). men det viser seg å være problematisk å gjenopprette dette systemet, som er infisert av litt for mye reklame-shit og følgelig går treigt. trenger generelt en opprydning. for når jeg setter i restore-cd-en starter ikke autokjør. det er vel det som er vanlig. jeg har vært på mindatamaskin-cdstasjonen-egenskaper-autokjør, og der ser jeg at man har to valg under kategorien autokjør: enten kan du forhåndsbestemme hvilken operasjon pc-en skal foreta når det blir satt i en ny cd-plate, eller så kan du velge å få opp valgmuligheter hver bidige gang du setter i en cd. jeg lurer på om det kan være her hindringen ligger. ved å utforske cd-en, viser det seg flere filer - men ingen av disse kan kjøres av vanlige program, bortsett fra bildefilen som lokker med "start restore cd", men som ikke kan aktivere denne linken "å restore'e", ettersom det er en helt enkel bildefil som jeg får åpnet i et bildeprogram. ingen av de andre filene makter jeg å ta i bruk, ettersom de er ukjente filtyper. (pqg, rtc, ovl, pqi og et ms dos program: mouse) er det noen som har opplevd lignende, eller bare kan veilede meg i hvordan jeg kan få formatert denne pc-en? (xp). helst ved bruk av disse to restore-cd-ene, som automatisk vil installere et helt greit opplegg med programmer og det hele. på forhånd takk! stian Du skal jo ikke starte denne restore cden i windows. Sett cden i cd-rommen og restart maskinen. maskinen vil da boote fra cden, følg deretter anvisningene på skjermen. Husk at en slik CD sletter ALT fra harddisken din, ta derfor backup av dokumenter og slikt først !! Lenke til kommentar
welsti Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Hehe! That's why! Tusen takk. Det skal ikke være så vanskelig bestandig. Lenke til kommentar
welsti Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Hm. Det var visst ikke så enkelt. Jeg har gjort som Yoshy sa to ganger, uten hell. Den første gangen med restore cd i från børjan, den andre gangen satte jeg restore cd i underveis i oppstarten. Den eneste forskjellen var at ved andre forsøk åpnet vinduet seg (e:restore cd) og viste meg innholdet på cden. Vi er altså ikke lengre. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hm. Det var visst ikke så enkelt. Jeg har gjort som Yoshy sa to ganger, uten hell. Den første gangen med restore cd i från børjan, den andre gangen satte jeg restore cd i underveis i oppstarten. Den eneste forskjellen var at ved andre forsøk åpnet vinduet seg (e:restore cd) og viste meg innholdet på cden. Vi er altså ikke lengre. Les manualen til pcen. Siden den ikke vil boote fra cden kan det være at bootrekkefølgen er feil slik at den ikke prøver å boote fra CD før Harddisk. Lenke til kommentar
welsti Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Hva betyr det siste du skriver (i betydningen: hva betyr det for meg som prøver å formatere?)? Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Hva betyr det siste du skriver (i betydningen: hva betyr det for meg som prøver å formatere?)? Når maskinen starter opp har den flere valgmuligheter å starte fra, CD, diskett, harddisk, usb osv. Rekkefølgen maskinen prøve å starte fra er angitt i BIOS. Det som kanskje er problemet ditt er at pcen din prøver å starte fra Harddisk FØR cd-rommen slik at den aldri starter restore cden. Finn frem manualen din og se om du finner ut hvordan du kan endre denne rekkefølgen, jeg har dessverre ingen erfaring med Dell PCer og har derfor ingen mulighet til å veilede deg her. Er sikkert noen andre som kan. Endret 21. november 2004 av Yoshy Lenke til kommentar
welsti Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Det skal vi gå igang med, Yoshy. Tusen takk for veiledning. Lenke til kommentar
welsti Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Er det noen som kan si meg, etter å ha lest Yoshys siste innlegg her, (evt. Yoshy selv) hvordan det er mulig å bestemme rekkefølgen av diskettstasjon, cd-spiller, windows, osv, som maskinen skal starte fra, i BIOS? Var i setup-en, men det sa seg ikke selv hvordan jeg skulle gå fram. Heller ikke manualen ga eksplisitt info omkring dette. Den aktuelle pc-en er en Dell Inspiron 4100, hvis det er av stor betydning (hvilket merke vi snakker om). Lenke til kommentar
Valent Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 1cdrom 2diskett 3harddisk. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 som er infisert av litt for mye reklame-shit og følgelig går treigt hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd spybot search and destroy -gratis - fjerner alt drit - slipper å formatere lastes ned her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå