z1Ob Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) skal lage meg powerknapp til prosjekt mitt..jeg var på clasohlson i går og skulle kjøpe meg et par dioder, når jeg kommer dit var de jeg skulle ha utsolgt. Jeg kjøpte meg noen andre dioder, det var dioder som byttet farge mellom rød\grønn. Problemet er det at disse skal egentelig gå på 2.1-2.2v. Da lurte jeg på om disse bir fort ødelagt hvis jeg setter de på 3,3?(Duo-diode,rød/grønn, skulle egentelig ha ultrablå..) Edit:Leifs z1Ob Endret 21. november 2004 av z1Ob Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Eg veit ikkje om dei vert øydelagde. Du kan putta på ein motstand slikt at spenninga over leden vert 2.2v Trur ein motstandar poå ca 40ohm skal gjera susen. Du kan seriekopla to stk, men då vil lysstyrken verta mindre. Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Eg veit ikkje om dei vert øydelagde. Du kan putta på ein motstand slikt at spenninga over leden vert 2.2v Trur ein motstandar poå ca 40ohm skal gjera susen. Du kan seriekopla to stk, men då vil lysstyrken verta mindre. har ikke noen mostander(hvor kan jeg kjøpe et lite antall?), hvis ikke jeg får kjøptet lite antall med motstander, tror jeg at jeg går for de ultrablå, siden de får de inn på mandag eller tirsdag, takker for kjapt svar z1Ob Endret 21. november 2004 av z1Ob Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 LED blir garantert umiddelbart ødelagt hvis du bare kobler de rett til 3.3V uten motstand. Høres ut som du kan trenge litt grunnleggende viten om hvordan man kobler opp LED. http://www.lsdiodes.com/tutorial/ Du kan velge dioder som går på 5V, de har innebygd motstand. Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 er ikke noe problem å bruke de på 3,3v.. har selv gjort det. diodene de selger på Clasohlson har 1v "slakke" så deg gjøre ikke noe.. Bruke de selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 ... 1v "slakke" Hva i all verden er det? Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Hvis jeg kan bruke den vil jeg helst det, men litt kjedelig og måtte bryte opp den nye bryteren hvis LED'n/dioden svir seg..Hvem har rett? z1Ob Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Bruk ein motstander på 150 ohm. Det vil øke levetiden betydelig! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 du kan jo bare regne på det... motstand = volt delt på strøm men kan noen gi meg et klart svar som sier nøyaktig hvor mye som kommer ut av hdd-led og powerled? det lurer jeg veldig på... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Bruk ein motstander på 150 ohm. Det vil øke levetiden betydelig! ....og vil sannsynligvis føre til at dioden ikke lyser i det hele tatt! 150 var litt mye Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 LED blir garantert umiddelbart ødelagt hvis du bare kobler de rett til 3.3V uten motstand. Høres ut som du kan trenge litt grunnleggende viten om hvordan man kobler opp LED. http://www.lsdiodes.com/tutorial/ Du kan velge dioder som går på 5V, de har innebygd motstand. neinei, MINDRE garantert ja. Sansynlighvis vil bare levetiden gå litt ned... Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Mulig det er 120 ohm det skal vere, sjå vedlagt bilde. Ole-Johan Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 ... 1v "slakke" Hva i all verden er det? Ja, hva i all verden er det? Aldri hørt om 1v "slakke" på mine snart 3 år på elektro! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 neinei, MINDRE garantert ja. Sansynlighvis vil bare levetiden gå litt ned... Sorry, det hjelper ikke med overtro her. Hvis man vet hvordan en diode virker så forstår man at det medfører øyeblikkelig destruksjon å koble til konstant spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå