Tone Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg har planer om å kjøpe en bærbar datamaskin, og vil selfølgelig gjøre et best mulig kjøp. Og siden jeg er student kan jeg heller ikke betale all verden. Jeg studerer grafisk design og trenger en maskin deretter. Hva kan anbefales? Jeg trenger en god skjerm, bra med minne og lagringsplass. Vil helst ha mulighet til backup, helst med CDbrenner. Hvordan fungerer det å flytte over filer osv fra Mac til PC og omvendt? Er det noe jeg bør unngå i den sammenhengen? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Sats på en Mac med G4. Gjerne dual. Hvis det da finnes som bærbart...ihvertfall er en 800 mhz G4 gjerne like rask som en P4 1500 mhz på Photoshop-ting og lignende. [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-05-28 16:26 ] Lenke til kommentar
pskard Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Ville kjøpt en av de nye bærbare med P4 CPU. De kommer godt under 20.000,- for en 2 GHz maskin med 512 MB RAM DDR. Lenke til kommentar
Tone Skrevet 28. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg har sett på Powerbook (se:http://www.apple.com/no/powerbook/) men den koster fra NOK 28.490,01... Jeg har dessverre ikke så mye penger. Men jeg har hørt at man kan få momsfritak og studentrabatt når man skal studere i utlandet i over ett år. Jeg drar til Australia 2.juli og skal studere ca 1,5 år. Hvordan fungerer dette? Og er denne maskinen like bra: http://www.zepto.no/default.asp?Side=tilpa...s.asp&PcID=2003 Den er i alle fall billigere...(21427,- ink. mva) Og hvordan fungerer det å overføre filer osv fra Mac til PC? Lenke til kommentar
keithho Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 16:01, Tone skrev:Jeg har planer om å kjøpe en bærbar datamaskin, og vil selfølgelig gjøre et best mulig kjøp. Og siden jeg er student kan jeg heller ikke betale all verden.Jeg studerer grafisk design og trenger en maskin deretter.Hva kan anbefales?Jeg trenger en god skjerm, bra med minne og lagringsplass. Vil helst ha mulighet til backup,helst med CDbrenner.Hvordan fungerer det å flytte over filer osv fra Mac til PC og omvendt? Er det noe jeg bør unngå i den sammenhengen? Hvis det er grafikk filer så er det ikke problem å fra mac til pc eller omvendt... Min anbefalling er litt "drøyt"(dyrt), men du vil trolig være enig med meg. Hvis du er ute etter grafikk da... En sony GXP serie med "16" skjerm..... Jeg kan anbefaller deg en forhandler i oslo som selger maskinen. Firmaet er: Capi Interntaional PB 88 2061 Gardermoen epost: [email protected] Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei Tone! Hvor mye har du tenkt å legge i maskinen? Ti-, tyve- eller tredvetusen kroner? Tror nok at du får mer for penga av å kjøpe PC, men Mac er tross alt «standaren» i grafisk bransje... La oss si at du ønsker å bruke 15000kroner. Da kan du få en PC av typen Zepto 3001. Her får du en ok prosessor, stor og god skjerm (tror jeg), 20Gb harddisk, men ikke mye minne og ikke CDRW. I tillegg får du innebyggd Floppy, men dette vil jeg tro ikke er nyttig for deg. Med en Apple iBook får du en ok prosessor, liten 12tommers skjerm med helt ok oppløsning, DVD-spiller/CDRW, ellers er det likt, bare at Apple ikke har Floppy(diskettstasjon). I denne prisklassen ville jeg ha valgt PC-en helt klart. En annen ting du kan tenke på er hvor lett det er å få tak i de programmene du trenger. Tipper at du hovedsaklig jobber med Illustrator, Photoshop og Quark/Indesign. Dette er programmer det er DYRT å kjøpe lovlig. Skal du drar'n helt ut, kommer du ikke utenom Apple Powerbook G4 som bare er helt rå! Bred skjerm slik at du får plass til mange paletter. :smile: Studerer selv MacDesign ved MI Oslo og har kjøpt meg en Powerbook G4. Hittil er jeg bare fornøyd. Hvis du lurer på mer om Mac, kan du lese og spørre på det norske mac-forumet: http://www.mailgate.org/no/no.it.os.mac.diverse/ Lenke til kommentar
iNas Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei! Hva som utgjør dine tekniske behov er litt avhengig av den programvaren du bruker til grafisk design. Bruker du, eller kommer du til å bruke en del SW som f.eks kjøres på Apple-miljø kan det være en ide å kjøpe Apple. Men husk at dersom du anvender Adobe osv fungerer det stabilt og bra også på PC-er. Slik at dersom du er klar over at design miljøet du ferdes blant bruker vanlige PC-er, må du ikke ha Apple maskin. Du kan få PC-er rimeligere enn Apple Mac. Du kan få svært gode PC-er til rundt 16000: 1) Datamaskin: Zepto's Znote 2001 er bra. Men Znote 2002 er nettopp lansert. Derfor kan du vente 2-3 uker til 2001 har falt i pris. Du kan også se på Dell -http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/dhs/default.htm (Dette er bare et forslag) 2) Filoverføring: Når det gjelder tekstfiler kan du enten bruke RTF eller lagre PDF-filer til utveksling av filer. Det er noe som heter "Win2Pdf" som ganske enkelt konverterer til pdf-format. Det koster veldig lite å ta det i bruk. Søk "Win2Pdf" på Google.com så finner du det. 3) Slik fungerer tollsatsene for å ta med en bærbar datamaskin UT av Norge: Når man reiser fra Norge med verdigjenstander som PC, trenger man legitimasjonsbevis som har en garantivirkning om at gjenstanden er kjøpt i Norge. Dermed slipper du toll og avgifter som mva på hele reisen. Men når du returnere hjem igjen må dette beviset forevises tollmyndighetene på flyplassen slik at de kan verifisere det faktiske forhold. Husk å ta kontakt med Tollvesenet før avreise! Er du i det minste i tvil om noe bør du henvende deg til samme instans. God reise! Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 16:01, Tone skrev:Jeg har planer om å kjøpe en bærbar datamaskin, og vil selfølgelig gjøre et best mulig kjøp. Og siden jeg er student kan jeg heller ikke betale all verden.Jeg studerer grafisk design og trenger en maskin deretter.Hva kan anbefales?Jeg trenger en god skjerm, bra med minne og lagringsplass. Vil helst ha mulighet til backup,helst med CDbrenner.Hvordan fungerer det å flytte over filer osv fra Mac til PC og omvendt? Er det noe jeg bør unngå i den sammenhengen? http://www.multicom.no får inn noen ganske rå bærbare fra Fujitsu, de har dog en vanlig desktop P4 i seg, men har alt det du er ute etter. Koster 21499kr, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn en, bare jeg får solgt den bærbare jeg har nå. Har ingen direkte link, men du finner den under bærbare på Multicom. Telcontar Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 17:20, C. Alshus skrev:Skal du drar'n helt ut, kommer du ikke utenom Apple Powerbook G4 som bare er helt rå! Bred skjerm slik at du får plass til mange paletter. :smile: Powerbooken er så nyyydelig! Makan til bærbar skal du lete lenge etter! Så var det pengene da.. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg glemte bortimot helt å nevne at god batterilevetid er veldig viktig. Det vil du fort legge merke til når du først har ervervet en bærbar. Påse at batteriet varer i minst 2,5 timer effektiv prosessering Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Time to think different! MIN neste maskin blir def. en Powerbook..! Har hatt x86 siden 1992. [ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-05-28 21:47 ] Lenke til kommentar
Hobbes Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Fujitsuen selges for 19995 på elkjøp Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Kjøp en krafig Dell, da får du mye for pengene. Dell har 15" skjermer med høy oppløsning og det er jo bra for grafisk bruk. Hvis du ikke allerede har software så har Adobe tilbud på sin Collection, med Photoshop, Indesign, Illustrator, Acrobat, alt du trenger til grafisk produksjon. Ser ingen grunn til å kjøpe Mac annet enn utseendet. Mange i grafisk bransje holder på å gå over til PC p.g.a. at Indesign er så mye billigere og Adobe produktene er så mye bedre integrert enn Mac/Quark. Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Sitat fra "Gammon", meget dyktig typograf: "Har selv Mac og PC (refererer her til min PC som er windowsbasert, amd-maskin) både på jobb og hjemme, og min erfaring er at begge plattformene har sin fordel. Ville ikke vært foruten min PC når jeg skal spille CS eller lignende, mens min Mac er uovertruffen når det gjelder grafisk arbeide. Hvilke fordeler med Mac? Stabiliteten er bedre på Mac; det er enklere å koble til alt av periferienheter + enklere installasjon og avinstallasjon av programmer. Det en får tak i av programmer til Mac er som oftest skreddersydd og skikkelig programmert for Mac'en. I tillegg så er den estetiske, utformingen av Mac'en mye finere enn på min hjemmebyggede PC. Det samme gjelder Mac OS X operativsystemet i forhold til Windows. Men men, når jeg leker meg hjemme så er det PC'en som får unngjelde. Sannsynligvis den som kommer til å gi meg mine første grå hår også" Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 21:39, Hobbes skrev:Fujitsuen selges for 19995 på elkjøp Elkjøp selger den laveste modellen uten dvd/cdrw og bare 14" skjerm, 20GB disk og 16MB skjermkort. Multicom sin modell er verdt de ekstra 1500 kronene. Telcontar Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 les teste på dinside.no,har og hatt en test om laptopper på tv2hjelperdeg i forigr uke som dinside har testet Kjetil Lenke til kommentar
Mikkel Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Mitt Forslag er at du får ordnet fly med Singapore Airlines, slik at du får deg en dag eller to i Singapore. Her er det 30% billigere enn i Norge på laptops, da kan du bruke de pengene du tjener på dette til å kjøpe et dugelig digitalt kamera. Du får også kjøpt all programvaren du trenger, for en tier på et lokalt marked (piratvarer så klart). Det man må passe på når man kjøper elektronik i Singapore, er å kjøpe merker som som har verdensomspennende garanti, slik at man ikke får noe problemer hvis noe går istykker. Ellers er det ikke noe problem å få en bærbar med gjennom tollen, det er bare å ta den under armen, så merker de ikke noe :smile:. Lenke til kommentar
Mikkel Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Forresten kjøp Pc, mange fler muligheter med henhold til spill og utbygningsmuligheter. Det med at Mac er stabilt er bare noe piss :smile:, har rivd meg en del ganger når maccene på skolen plutselig går ned, helt uten grunn. Har Pc hjemme og trives fint med den. Det er også mye lettere å få tak i programvare til Pc enn til mac, og det er ikke noe forskjell på programmene. Og etter å ha invistert 15000+ på en data, har man ikke råd som student å legge det dobbelte i programvaren man trenger. Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg ville personlig ha satsa på en Powerbook med OSX operativsystem som er basert på UNIX, og er meget solid og stabilt i forhold til det gamle Mac´OS som avogtil kunne ha mystiske krasjer (men det har Win98 og ME også). Regn med mer konfigurasjon og virus risk på en bærbar Microsoft maskin. Men om lommeboka teller.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Quote: Den 2002-05-28 21:57, lqpl skrev:Ser ingen grunn til å kjøpe Mac annet enn utseendet. Mange i grafisk bransje holder på å gå over til PC p.g.a. at Indesign er så mye billigere og Adobe produktene er så mye bedre integrert enn Mac/Quark. Er ikke akkurat noen ivrig Mac-tilhenger, men her må jeg rette opp litt: Adobe-programmene du nevner finnes både til Mac og Windows. Det samme gjelder forøvrig Quark. At InDesign er billigere (og enklere) enn Quark er en annen diskusjon. Ravenholm tar nøyaktig samme pris for InDesign til Mac og Win. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå