Gå til innhold

Er dette trøbbel?

tango82

Anbefalte innlegg

Heisann! :(

Jeg har i et års tid hatt en Shuttle SN45GV2 som har fungert flott helt til jeg tok ut floppyen jeg hadde og puttet inn en 200gb harddisk. Driver endel med redigering og brenning til dvd, så har også en dvd-brenner. Det viste seg at hele systemet ble sabla varmt, og det som skjedde var at dvd-brenneren "datt" ut ved at den fikk windows til å crashe, for så å dukke opp som en "flyttbar harddisk" i min datamaskin. Når jeg dobbeltrykket på den fikk den natruligvis Xp til å crashe. Jeg har nå gått lei av det, og tatt ut det som jeg ville beholde i den gamle barebone-maskina(AMD 2500,512 3200DIMM-RAM ram, sapphire radeon 9800pro samt dvd-brenneren og to harddisker) og puttet det hele inn i et relativt gammelt hovedkort (MSI KT3Ultra).

Før jeg gjorde alt dette kjørte jeg half-life2 relativt smooth på barebonen, og tok en benchmark-test i 3dMark2001 der jeg fikk 13893 poeng.(of topic:er ikke det veldig lite for et helt nytt Sapphire Radeon 9800pro-kort???). Kjørte en ny benchmark med det nye(gamle) hovedkortet, og da fikk jeg 13799 poeng, altså en nedgang, men ikke på å veldig mye. Men, når jeg skulle spille litt half-life2 så merket jeg at det stoppet opp til tider! Alle bevegelser og sånn går greit, men når jeg f.eks skyter fiender så blir frameraten seriøst dårlig, og det hakker!! :no:

Synes det er for jævlig at Half-life2 skal hakke når jeg har kjøpt et helt nytt 9800 pro kort(kjører 800*600 og alle innstillinger på medium) og mistenker hovedkortet for å være en flaskehals av dimensjoner! Jeg spør da dere, eksperter, om hva dere tror problemet er, eventuelt hva som må gjøres. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3Dmark01se er seriøst CPU-avhengig, så det er garantert årsaken til at du ikke får høyere score med det oppsettet. Med 3DMark03 vil du få en mer normal poengsum, tror jeg.

Ellers bør du ta for deg hovedkortet og oppdatere BIOS og installere siste chipsetdrivere. Deretter fjerner du gamle grafikkdrivere med DriverCleaner og reinstallerer siste versjon av Omega-driverne. Da burde det bli litt mer futt i sakene.

Hvis dette ikke hjelper, og du ikke får en mer normal score i 3DMark03 da, må du begynne å se på andre ting, som varmeutvikling og kjøling, etc.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg lastet ned 3dmark03 og fikk 5511 poeng uten å gjøre noen forandringer. Er dette noe bra? Jeg har bestemt meg for å kjøpe et nytt hovedkort, fordi jeg tror at hovedkortet som er ganske gammelt fungerer som flaskehals for hele systemet. Vet ikke helt hvordan jeg finner det ut, men tror samtlige av de andre komponentene kjører på en buss-hastighet mellom 300-400mhz, og ifølge hjemmesiden til MSI kjører mitt på mellom 200-266mhz, - men ikke sikker!! Hadde vært fint om noen viste.

Ellers sliter jeg med at hver gang jeg starter maskinen syter windows xp over at den finner ny maskinvare som heter "IDE-kanal" og "sekundær IDE-kanal". Disse går det tilsynelatende ikke ann å instalellere, og det står at de er ment for en annen plattform. Noen som vet hvordan man disabler eller fixer det problemet???

Lyden får jeg heller ikke til å fungere, men ifølge oppgavebehandlingen er alt som det skal være. Kommer rett og slett ikke noe ut av høytalerne(og ja, jeg har sjekket alle mini-jack-utgangene bak) og har prøvd alle Realtek AC'97 drivere som finnes der ute tror jeg. Jeg er sikker på at hovedkortet har Realtek AC'97-lydkort integrert, så det er nok ikke problemet. HJELP!!

Lenke til kommentar

5500 i 3DMark03 er omtrent normalt for et system med et uklokket R9800Pro, ja, så jeg ville ikke uroet meg mht det.

Hva hovedkort gjelder: Var jeg deg ville jeg formatert alt og reinstallert Windows først, for å se om det hjelper. Hvis ikke har Komplett en del Abit NF7-S v2.0 Demo til 495,-, og disse går for å være de beste socket-A overklokkingskortene som finnes. CPUen kan du like gjerne beholde og overklokke, og så heller kjøpe deg et socket 939-system om et års tid, når nForce 4 og PCIe er mer innarbeidet.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet hva IDE kanaler er, så er det dem som gjør at pcen din kan kommunisere med harddiskene og cd-romen din
- Ja, det er ganske urovekkende, men det virker som om både harddiskene og dvd-rommene fungerer fint. IDE-kablene er satan så vridd og små-knekt her og der, men vet ikke om det er det som er problemet. Forleden dag når jeg satt og jobbet litt med photoshop restartet plutselig pc'n og når xp kom på stod det at windows hadde hatt en alvorlig feil og i feilrapporten stod det at det skyltes CPU'en. Er litt bekymret for at den ikke får nok kjøling! Når jeg tok den ut av barebone-systemet så jeg at kjøle-pastaen var nesten helt borte fra overflaten, og det var bare litt på siden. Kan det være derfor? Hvor mye koster slik kjøle-pasta?

Har kjøpt meg en MSI KT6V-LSR på komplett som kjører på 400mhz buss, håper det tar seg av treghets-problemene mine. Det følger vel med IDE-kabler og, så kanskje hele IDE-kanal-problemet forsvinner. Det er med et integrert 5.1-kort, så lyden kommer også tilbake. Blir spennende å se.

takker for tilbakemelding så langt.

Lenke til kommentar
Når jeg tok den ut av barebone-systemet så jeg at kjøle-pastaen var nesten helt borte fra overflaten, og det var bare litt på siden. Kan det være derfor? Hvor mye koster slik kjøle-pasta?

Hvis du ikke har tatt på ny kjølepasta så kan det ha gått dårlig med cpu'n :ermm:

Kjølepasta koster bare noen tiere. Arctic silver anbefales.

Lenke til kommentar
Når jeg tok den ut av barebone-systemet så jeg at kjøle-pastaen var nesten helt borte fra overflaten, og det var bare litt på siden. Kan det være derfor? Hvor mye koster slik kjøle-pasta?

Hvis du ikke har tatt på ny kjølepasta så kan det ha gått dårlig med cpu'n :ermm:

La du ikke på ny kjølepasta? :cry:

Der er synderen, garantert! Hver eneste gang du demonterer kjøleren fra CPU, MÅ du fjerne gammel kjølepasta og legge på ny. Får bare håpe dette ikke har ført til permanent skade på CPU. :no:

Lenke til kommentar

cpuen funker jo åpenbart fremdeles, men skal unngå krevende sitasjoner til jeg får ny kjølepasta.Hvordan fjerner jeg gammel kjølepasta forresten? Skal stikke innom komplett(datakjeden) idag å få tak i litt pasta. ...Trudde ikke at kjølepasta var SÅ viktig...trodde det bare hjalp litt.

Lenke til kommentar

høres jo ut som et klassisk tilfelle av overopphetet system.

har selv hatt en slik "barebone" pc. problemet i disse er at alt monteres

så tett og rundt hverandre at varmen påvirker hverandre. i tillegg er

det så lite luftsirkulasjon i de at varmen ikke forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...