tilstad Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Gammel post det her, men siden jeg ikke har blitt varslet om noen innlegg, visste jeg ikke at det var så mange tilbakemeldinger heller. Først vil jeg bare beklage at jeg innledningsvis kalte Zagato for dust, jeg oppfattet det slik at han hadde en 100 hk 2.0 sierra, og at han mente at jeg påstod den ville få 80 hk mer ved de forslagene jeg hadde. Min feil, så først nå at du hadde 160 i utgangspunktet. Så for å rydde opp litt i det med katalysator; De motorene jeg innledningsvis henviste til, viser seg å ikke være samme motor. Dette har blitt påpekt her av Yapija, ved å hente ett innlegg fra vwbus som faktisk JEG har skrevet, Jeg konkluderte litt rask da jeg ikke var klar over at disse 2.1 literne har forskjellig kompresjon, forskjellig innsprøytning osv i tillegg til katalysator forskjellen. Så da er jo spørsmålet om man egentlig kan få mer effekt av å fjerne en katalysator... I mange tilfeller kan man nok det, særlig på biler der de er underdimensjonerte i forhold til resten av anlegget for å spare penger el. annet. Enkelte hevder ihvertfall at det virker som de "tettes" igjen over tid... Sot mv antagelig. Men at det er en motstand i anlegget er det vel ikke tvil om. Det ser man jo med det blotte øyet, og minst mulig hindringer i eksosens vei er jo det man vil ha. Det som spørs er vel egentlig om anleggene er dimensjonert så stort i utgangspunktet, at de uten det mottrykket kat'en gir mister dreiemoment og effekt. Jeg vil tro det er sjeldne tilfeller, og at man som hovedregel kan forvente noe økt effekt. Jeg vil nok også tippe 2-10 hk eller der omkring. De viftene man setter inn i innsugene virker IKKE. Jeg har skrevet en post med utregninger som beviser at de ikke kan gjøre det. Det er en link i posten til den eneste elektriske kompressoren i verden, og beregningene som er gjort for å få den til å virke. Ved å lese dette ser man at vifter ikke kan fungere. For de som leser engelsk og har leselyst, kan posten leses her: http://www.thirdgen.org/techbb2/showthread...threadid=229088 For å besvare andre innvendinger; tidlig 80 talls chiptrimming på mekaniske bensininnsprøytninger eller forgassermotorer med digital tenning baserte seg i all hovedsak på å justere tenningspunktet. (Tips, les noen gamle bilsport) Dette i kombinasjon med trykkjustering på innsprøytning, eller større dyser på forgasserne, gjorde at man beregnet seg en "kjøling" av forbrenningen ved å kjøre på så mye ekstra bensin at man unngikk tenningsbank og kunne øke tenningspunktet og effekten. Grunnen til at dette i det hele tatt er mulig er at fabrikantene har en "lean" eller "mager" blanding på motorene for å begrense forbruk og avgasser, som igjen gjør motorene mer utsatt for tenningsbank. Hvor mye dette kunne gi, varierte fra bil til bil. Men det ble nå ihvertfall solgt, og kjøperne hevdet det fungerte. Kaldluftinntak fungerer. Bare se på golf Gti, de har hatt det fra tidlige modeller av. På de bilene er det svært vanskelig å hente noe "gratis" effekt, for vw ingeniørene har allerede gjort det. Men noe effekt vil man alltid's kunne få på luftinntaket likevel. Det kommer av at fabrikantene er nødt til å støydempe luftinnsuget, og den dempingen stjeler noe effekt. Det er umulig å si hvor mye dette utgjør, det avhenger av hvor optimalt inntak man evt erstatter det med. Men hovedtanken er jo at motoren er en luftpumpe. Og det man ønsker er å få luften inn og ut mest mulig uhindret. Kan man lage en liten forbedring her og der, kan den samlede effekten overstige summen av de enkelte modifikasjonene, og det er jo nettopp derfor man må se på alle mulighetene. 1% økt inntakskapasitet, gir jo også 1% økt utblåsning, og oppgraderte man innsuget men ikke eksos, eller omventd, så får man jo ikke den samlede effekten. Setter man på et effektannlegg, vil bilen puste lang bedre på høyere turtall. Det innsuget som ikke ga noen effektøkning ved oppgradering på standard motor, og som man derfor ikke monterte, vil nå utgjøre en flaskehals i systemet! Men har man montert den og har en liten % vis økning i flow, så gir kanskje ikke systemet nok bensin. Og den trykkøkningen på bensintuilførselen som først ga lite eller nesten ingenting, er det som er flaskehalsen nå.... .Kamaksel gir mer luftstrømmninge begge veier, men uten oppgradert inn og utblås, begrenses effektøkningen...osv osv.. Stopper her jeg, blir så lang post. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Her har du det jeg innledningsvis ville at tråd starteren skulle unngå :!: : Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 10-liters bøtte på enderøret jo :!: Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Ettersom det var en liten tråd om detta så prøver vi. Har tenkt og sette på bakre effektpotte på bilen min og den har katalysator. Har fått tilbakemld på det at den måtte fjernes hvis jeg skulle ha på potta, men har fått vite det at det ikke her helt slik lov og gjøre det. Hva er lurt og gjøre? Har det noe og si om jeg putter på bakpotta med katta på? Eller hvordan funker detta? Er ikke ute etter noe spesielt mer effekt, bare stort sett utsende og lyd. 1" anlegget som sitter på ser ikke særlig smart ut;) Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Fjern katalysator. Er det ikke påkrevet på din bil, kan dette gi deg opptil 15-20 hk ekstra. Veldig mye motstand det skulle være i katalysatoren da... Jeg har ikke kat. på min bil og merker ingen forskjell på min og min brors bil som har kat. En forskjell er det og det er lyden På min Golf II er forskjellen 4kw på med og uten katalysator, så ikke alle plasser det er mulig å hente ut 20hk.. Lenke til kommentar
hellstrøm Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det billigste er å fjerne midtpotta og erstatte den med et røyr, kan gi deg en ekstra hk eller to, fjerner du katalysatoren i stedet kan du få litt meir, men det er ikkje heilt lov, på en måte. bare pass på og ta vare på katalysatoren til neste eu konroll så går det helt fint Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det billigste er å fjerne midtpotta og erstatte den med et røyr, kan gi deg en ekstra hk eller to, fjerner du katalysatoren i stedet kan du få litt meir, men det er ikkje heilt lov, på en måte. bare pass på og ta vare på katalysatoren til neste eu konroll så går det helt fint min bil har nå gått rett gjenom 2 eu kontroller uten indhold i katalysatoren , men jeg har den jo der , den er bare "hul" Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Her er mye tips ja, selv om jeg ikke har lovå kjøre bil enda da! Lenke til kommentar
NightMeister Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 QUOTE (Zagato @ 21/11/2004 : 13:55) Det billigste er å fjerne midtpotta og erstatte den med et røyr, kan gi deg en ekstra hk eller to, fjerner du katalysatoren i stedet kan du få litt meir, men det er ikkje heilt lov, på en måte. bare pass på og ta vare på katalysatoren til neste eu konroll så går det helt fint innocent.gif QUOTE min bil har nå gått rett gjenom 2 eu kontroller uten indhold i katalysatoren, men jeg har den jo der , den er bare "hul" Jækla smart det derre han sier, er akkurat det jeg også skal gjøre ta ut innmaten i katalysatoren, å så skal jeg sette den på å gli rett gjennom EU kontrollen til neste å med min GOLF 3 92` modell!!! Lenke til kommentar
tstuning Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Ang "gratis effekt økning". Ingen ting er gratis her i landet heter det, og det stemmer også i dette tilfellet. På en sugemotor kan man sette et utgangspunkt i at det koster ca 1000 kr per hk. Det kan stemme at enkelte motorer har opptil 20 hk mindre etter montering av katalysator, men å legge all skylden på katalysatoren blir nok litt feil. Enkelte biler slet med å klare kravene til avgass selv etter montering av kat. De måtte derfor sette ned bensin trykket. Skulle du likevell velge å ta bort katalysatoren på bilen, og du er helt sikker på at samme motor har vært levert uten kat, kan det være en fordel å ta hjernen(ECU) fra en bil uten kat. Hjernen (ECU) til den bilen er ofte optimalisert til 20 hk mer. Det er ikke sundt å ta ut 20 hk mer av en motor uten at den får mer bensin! Husk også at mer luft ut av en motor også krever mer luft inn! Det er ingen poeng i å bytte eksos uten å bytte luft filter. Et lite tips til er å bytte olje, det kan faktisk gi noen HK mer, gammel og slitt olje trenger mer styrke for å smøre motoren! Dette kan dere lese mer om på www.bilforumet.net. Setter opp en liten liste over hva som kan gjøres på en bil med suge motor uten at det koster alt for mye! Grenrør, Sports Kat Sports Filter Bytte olje på motor/gir Ta ut reservehjul og annet unødvendig som veier ekstra Fylle 98 blyfri bensin (på eldre biler) Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Du kan slipe toppen for å øke kompresjonsforholdet Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Jeg har hørt om noe rare greier!. Det du gjør er at du monterer en metall plate som ligner på en "propell" like før spjellhuset der hvort skjøten til luftfilterslangen er (for de biler som har dette da) hvist du har en gammel forgasserbil med luftfilteret liggende i en boks oppå forgasseren kan du legge "propellen" oppå spjellhuset der å. Dette skal hvist skape en rotasjon på luftstrømmen slik at bensinen blir bedre fordelt i forbrenningskammeret Vet ikke om det er noen som selger slikt i norge men jeg tror det finnes i usa. har vertfall sett det. Annet triks jeg har hørt er å sette på en turbin motorroms vifte på innsuget som de bruker på båter og lignende. de går ofte på 12volt og de er ikke så vanskelig å montere. Fungerer nesten på samme måte som en kompressor bare at den går på strøm. For å få den til og øke hastighet proposjonalt med r/min bruker du et potmeter for de som vet hva det er Ingen av disse metodene er vanskelige å montere og jeg har ikke prøvd noen av de, jeg har bare hørt om de og lest om det på internett og jeg vet ikke hvor mye effekt de gir. 3468272[/snapback] Hadde du giddi å sjekka litt rund dette, så hadde du fort finni ut at dette bare er TULL!! Den vifta i innsuget, gir LAVERE effekt på alle biler vi har testet på (ca 10stk, testet for et importfirma) samme med den elektriske vifta, eller elektrisk turbo, som det også blir kalt, DET ER BARE TULL ALT SAMMEN!! Som sakt tidligere her, så er ingenting gratis, men en litt rimelig løsning kan feks være: åpent luftfilter som får så kald luft som mulig, justere opp tenningen, og kjøre på 98 okt, fjerne innmaten i katta hvis bilen din er av første modell med katt. Det du IKKE skal gjøre på en n/a motor, er å fjerne potter og erstatte med rør, en n/a bil skal ha en viss motstand i eksosen. Har du litt penger, så kan du koste på deg effektanlegg og trimkam Endret 18. november 2006 av weedman Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det interessante er hvor mye luft en 2-3 liters motor suger inn ved 6000rpm kontra hvor mye luft en slik "vifte" klarer å levere. Leste om det en gang, og vifta var ikke i nærheten av å dytte nok luft Lenke til kommentar
Silvia_S12 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Du kan slipe toppen for å øke kompresjonsforholdet 7301257[/snapback] vis du sliper for mye kan dette resultere i rådebank så anbefaler da også bytte til sterkere rådelager... de rådelagerene som sitter orginalt i en motor er stort sett beregnet for ORGINAL kompresjon; ERGO SKIFT RÅDELAGER!! (snakker av erfaring... Har hatt rådebank 4 ganger i SAMME motor) Lenke til kommentar
reindan Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det interessante er hvor mye luft en 2-3 liters motor suger inn ved 6000rpm kontra hvor mye luft en slik "vifte" klarer å levere. Leste om det en gang, og vifta var ikke i nærheten av å dytte nok luft 7314018[/snapback] HEHE, ja det er nettop dette som er intressant med disse "viftene"... En 2,3 liters motor suger inn 6900 liter luft i minuttet på 6000 RPM. (2,3*6000/2), og en 3 liter trenger 9000liter (9 kubikk meter). Du skal ha en solid elektrisk vifte for å mate en motor med luft. Den vil jo også trekke mye strøm. Faktisk så mye at den nye dynamoen som må på vil dra mer effekt av motoren enn det denne viften gir. En tankevekker er jo at en kompressor trenger ca 30% av motorens effekt for å lade! Lenke til kommentar
braien Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Du kan porte og plane toppen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det er langt fra gratis å få preparert en topp for en reell effektøkning. "Gratis" var stikkordet for tråden her, ikke sant? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Det meste i denne tråden er teori.. Jeg har motor fra Volvo 960, i en Volvo 242. Det er en 3.0 24V rekke6, eller egenlig bare 2922ccm. Motoren yter (iflg volvo) 204hk/267nm (BF 95). I volvo 960, har den veldig restriktiv downpipe/collector (2x1.25") og veldig restriktiv eksos, samt da katalysator. I utgangspunktet ser eksosen ut som 2.15", men det er rør i rør, ergo. veldig liten dimmensjon. Jeg, på min 242, har spesiallaget collector, 2x2.5", samles i 3". Katalysator er fjernet, siden bilen min er f.reg. 1980. Eksosnalegget er JT-Tuning sitt JT-Superflow 3". Jeg har tatt MANGE effektmålinger (for å få godkjent motoren). Første måling, gav meg 242hk, men jeg tror at 20hk av de var ikke rèelle, da jeg tror den hoppet ut av OD. Kurven kan beskues her: ps. den er ikke målt før ca. 3800rpm, pga. girkassen, så ikke tenk på kurven før 3800rpm. Grunnen til jeg tror den hoppet ut av OD, er at OD er styrt av hjernene. Motorens hjerne sender signal til girkassens hjerne og ved WOT (Wide Open Throttle), altså full gass, vil den gire ut av OD. Dere ser jo kurven er på vei ned og så plutselig hopper den opp 20hk. Men, ja.. 220 rèelle hk har jeg iallefall. 204 -> 220, hva blir det? Jo 16hk. 16hk er mindre enn 10% effektøkning og da har jeg fjernet kat, jeg har custom collector og jeg har 3" eksos. Jeg har også konfilter! Men, det skal sies: Konfilteret mitt suger varmluft! 30 grader (eller var det 40?) varmere luft, gir effekt-tap på 10%! Regner ikke med jeg må utdype massetetthet, m.m., så jeg lar vær for nå. Anyhow, motoren min har selvjusterende tenning, den har selvjusterende CO, etc. alt justerer den selv, til og med tomgangen! Jeg kjørte BF98 på effektmåling. En bil på 90hk, tviler jeg på får mer enn 95, max 99hk på da fjerning av kat og montering av effektanlegg. 90-> 130hk anser jeg som meget usannsynlig. Isåfall må jeg tape noe SYKT med effekt på konfilteret mitt. Kan si det sånn at jeg har også gjort det motsatt vei: med 1" eksos (1" på enderøret), motor i nødmodus (rich blanding) og teip over innsuget, fikk jeg 192hk (før den peaket, som på denne målingen). Å si at man tjener 20hk, blir som å si at du får 10% bedre kondis av å jogge en gang i uken.. Alt avhenger av utgangspunktet ditt! Endret 6. januar 2007 av DaButcher Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Slik vanninnsprøytning. Får kjøpt kit, men kan lage sitt eget. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hehe, volvo tar i når de oppgir volum på motorene sine ser jeg. 2922ccm er jo mindre enn motoren min det, på 2936ccm oppgitt til 2,9L. 24v'n til ford var forresten den sugemotoren med mest moment i sin klasse, (under 3 liter, 275Nm). Du taper garantert mye effekt på det filteret ditt. I HotRod for en del år siden kjørte de en ls1 motor i benk og sammenlignet innsugstempen. Ved å ikke gjøre noe som helst fikk de xxx hester. Ved å kjøle ned selve innsuget og innsugslufta etter alle kunstens regler økte de effekten med nesten 50hk, uten å røre en skrue. Kun flytte luftinntaket og kjøle ned innsuget med isposer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå