Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gratise småtriks som øker effekten?

anon12234

Anbefalte innlegg

Det billigste er å fjerne midtpotta og erstatte den med et røyr, kan gi deg en ekstra hk eller to, fjerner du katalysatoren i stedet kan du få litt meir, men det er ikkje heilt lov, på en måte.

Jeg har en Sierra 2.3 Ghia (V6) -84 med en Sierra 2.0 effektpotte (bakpotte).

Vil det du sier lage mer lyd? :hmm:

Potta er delt fremme (V6 style), delt og går sammen til en potte på midten, bake er det effektpotta.

Tviler på noen som helst effektøkning :) heh.. du har ikke catalsator, og eksosanlegget til sierra er ganske "rett" fra før av, selv på V6'ern ;)

det jeg har hørt om de motorene som skal gi bedre effekt, er å få fikset noe med tenninga på motoren, og kjørt den på 98 oktan... men det var KUN noe jeg snappet opp fra noen brei-talende folk fra dala på Gatebil i sommer :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om noe rare greier!.

Det du gjør er at du monterer en metall plate som ligner på en "propell" like før spjellhuset der hvort skjøten til luftfilterslangen er (for de biler som har dette da)

hvist du har en gammel forgasserbil med luftfilteret liggende i en boks oppå forgasseren kan du legge "propellen" oppå spjellhuset der å. Dette skal hvist skape en rotasjon på luftstrømmen slik at bensinen blir bedre fordelt i forbrenningskammeret

Vet ikke om det er noen som selger slikt i norge men jeg tror det finnes i usa. :thumbup: har vertfall sett det.

Annet triks jeg har hørt er å sette på en turbin motorroms vifte på innsuget som de bruker på båter og lignende. de går ofte på 12volt og de er ikke så vanskelig å montere. Fungerer nesten på samme måte som en kompressor bare at den går på strøm. For å få den til og øke hastighet proposjonalt med r/min bruker du et potmeter for de som vet hva det er :p

Ingen av disse metodene er vanskelige å montere og jeg har ikke prøvd noen av de, jeg har bare hørt om de og lest om det på internett og jeg vet ikke hvor mye effekt de gir.

Lenke til kommentar
Dersom bilen din har katalysator så er etter all sannsynlighet motoren konstruert for det også. Da vil man ikke nødvendigvis få noen effektøkning ved å fjerne den.

15-20hk ved bare å fjerne en katalysator er nok litt i drømmeland. Mellom 0 og 7hk er nok mer realistisk.

Jeg har en bremset effektøkning på 18hk på min 2 liter mondeo, ved fjerning av kat.

Jeg tror nok mye ligger i at har man stor motor, får man mer, har man liten motor mister man fort moment og hk..

Lenke til kommentar
Er jo bare å sette på katta. når du skal på EU kontroll...

Men det var faktisk en del biler som var "prøvekaniner" når katalysatorene var på vei inn... å de trenger du ikke ha katalysator på...

Jeg har kjørt uten katalysator på de 3 siste eu-kontrollene, har aldri hatt problemer med utslipp, dvs har hatt en gang, men han lot den stå å svive litt, og da ga det seg slik at jeg kommer under grensen.

Lenke til kommentar
Er jo bare å sette på katta. når du skal på EU kontroll...

Men det var faktisk en del biler som var "prøvekaniner" når katalysatorene var på vei inn... å de trenger du ikke ha katalysator på...

Jeg har kjørt uten katalysator på de 3 siste eu-kontrollene, har aldri hatt problemer med utslipp, dvs har hatt en gang, men han lot den stå å svive litt, og da ga det seg slik at jeg kommer under grensen.

prøv den på en gammel 740 volvo du... Co'en vil sprenge hele målemaskinen deres om du ikke har kat. (var selv og så min far's volvo 740-89mod måle 58% for høye co-verdier :whistle: )

Etter bytte av cat, så var alt i sin skjønneste orden.

Men, jeg har hørt at en polo 1,3l 93mod (gamle karrosseriet) gikk igjennom med defekt cat.... har sikkert noe med at den motoren er såpass liten, og så vidt lukter på bensina.... er jo bensinforbruket kombinert med forbrenning som bestemmer Co-verdien ut av motor :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikkje EU-krav til kat. Klart du kan få problem med avgass, men mangen biler klarer seg godt uten. Når da gjelder hk, so variere da mykje fra motor til motor. Sjekk om nokon har måling på din motor før du prøve. På min mr2 turbo merket eg da litt, og den var målt 10hk meir. Men på ein corolla var da ingenting å merke.

Lenke til kommentar
Er ikkje EU-krav til kat. Klart du kan få problem med avgass, men mangen biler klarer seg godt uten.

Quoter her EU regler:

Hvor jeg tyder det til at alle biler registrert fra 1.oktober 89, skal ha katalysator.

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på?

Du skal især være opmærksom på bilens miljønorm.

På visse benzinbiler var der allerede fra 1. oktober 1989 krav om katalysator i Danmark, mens kravet først gjaldt generelt i EU fra 1. januar 1993. Der er også skærpede krav for dieselbilers udstødning.

Lenke til kommentar
Vw transporter gikk fra 112 hk til 90, og dette gikk igjen på veldig mange biler på den tiden. Kanskje katalysatorene ble bedre og ga mindre motsand etterhvert, men på en bil rundt slutten av 80 tallet så kan dette gi god effekt.

Jeg trodde 112i 2,1i motoren var den samme helt til -91 mod da de sluttet å lage den jeg.

Edit: litt reaserch fra min side her nå, fant ut at de ble levert med noe mindre kompresjon, katalysator og digifant innsprøytingsystem, og hadde da 95 HK.

Endret av Yapija
Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med bruk av friksjonsreduserende midler som tømmes på motoren? Er det noe effekt å hente på det? (Et eks: Wynn's Friction Proofing)

jeg har erfaring fra dette på Båtmotor. (gammel Volvo Penta ;) )

Vi brukte da QMI-Motorbehandling, med Teflon-tilsettninger og no PFTE-tilsettninger som gjør ting glattere enn våt is mot våt is..!

funket det? ohyes!!! :D

Tomgangsturtallet steg fra 750rpm til 950 rpm...!! man kunne SE måleren gikk oppover og at motoren gikk betydelig penere :thumbup:

Nå var dette en gammel og sliten motor, men det viser at det funker! På enkelte motorer hvertfal=)

Håper du ble litt klokere nå ;)

-Me

Lenke til kommentar
hvor får man tak i sånne middel ?? må nesten prøve

du får det på mange bilrekvisitabutikker, men QMI sin, som nesten garanterer virkning koster ikke 99kroner, men 299 kroner. Sikkert ikke uten grunn... QMI lager jo tilsetninger til DragRacing-biler, så de er nok seriøse i prisinga :yes:

Lenke til kommentar
Ps: ser fram til svar på spørsmåla i siste innlegg, for får eg 20 hk så ryker catta :cool:

På min Mazda 626 2.0I Coupé 88-mod. gikk effekten fra 109 HK til 135 HK uten kat.

Jeg har hørt om tilsvarende motorer på 90 HK som har gitt ca 130 HK også, så det er nok noe med de gamle katalysatorene :)

Er du helt sikker på dette? høres utrolig mye ut i grunn?

Lenke til kommentar

Siden jeg hengte meg veldig opp i det rundt motoren i Transporter/Caravelle må jeg komme med enda litt flere opplysninger i den saken.

112 og 90 hester ja. Dette er faktisk ikke samme motorer, det er tre stykker av 2,1 literne. 112 hesteren har motorkode DJ (digijet), så er det en med kode SS og 90hk, og det finnes også en 95 hester som har kode MV.Begge de to siste har Digifant inspøytning.

DJ har 10:1 i kompresjon, mens MV og SS har 9:1 i kompresjon. Dreiemomentet er også lavere på de sistnevnte.

Disse motorene er såpass forskjellige i oppbygningen at de ikke kan regnes som samme motorer. De har volumet likt, men antagelig forskjellige topper eller stempler, forskjellig innsprøytning og computer, og sist men ikke mins, MV og jeg regner også med SS har katalysator. Disse to er bygget nettopp for dette, å tilfredstille andre avgass krav,

Min 1990 coach er en kombi så den hadde ikke krav om katalysator, og derfor fikk den DJ motoren som gjør bilen endel sprekere. Min forrige 1990 transporter hadde også denne motoren, det er bare personbilene som har katalysator kravet på disse årsmodellene og litt bakover.

1,9 literne ble levert i en rekke utgaver de også, med alt fra 90 hk og deretter 77, 60, og 56 hk. Motorkoder GW (digijet), deg (forgasser) ,DF og EY (forgasser).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...