Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gratise småtriks som øker effekten?


anon12234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det billigste er å fjerne midtpotta og erstatte den med et røyr, kan gi deg en ekstra hk eller to, fjerner du katalysatoren i stedet kan du få litt meir, men det er ikkje heilt lov, på en måte.

Jeg har en Sierra 2.3 Ghia (V6) -84 med en Sierra 2.0 effektpotte (bakpotte).

Vil det du sier lage mer lyd? :hmm:

Potta er delt fremme (V6 style), delt og går sammen til en potte på midten, bake er det effektpotta.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

De vanligste effekt triksene som funker på alle biler og er gratis:

Fjern katalysator. Er det ikke påkrevet på din bil, kan dette gi deg opptil 15-20 hk ekstra.

 

Øke tenningspunktet, dvs stille tenningen ( vri fordeleren) for å få høyere tenning. Dette er det samme som chiptrimming av en ikke turbobil gjør. Kan kreve høyere oktantall. Får man tenningsbank, juster ned.

 

Fritt luftfilter. Dette stjeler effekt, minst mulig motstand er best.

 

Åpent eksosanlegg. Det beste er et med større dimensjon og mandrel bøyde bøyer, men å bare fjerne midtpotta vil og gi bra effektøkning.

 

Fjerne unødvendig vekt fra bilen. Alt handler om hk/vekt.

 

Denne koster litt penger, men gir svært mye for mengden av penger...: Justering av bensintrykket. Monter en bensintrykk regulator, og øk trykket slik at du i praksis får noe som tilsvarer større dyser og mye mer effekt.

 

Kaldluft inntak: Dersom luftfilteret ditt sitter midt i motor rommet, konstruer en anordning slik at du får luftinntaket på et punkt der luften er ferskest mulig. Dvs ikke oppvarmet av motoren. Kald luft gir mer effekt.

 

Tvungen innåndning: Man kan lage et såkalt "ram-air" luftinntak ved å ha luftfilter inngangen gjennom en åpning i panseret. Hensikten med dette er å få et økt trykk rett inn i motoren som gir mer effekt jo større fart. Det er ikke påkrevet å ha dette gjennom panseret, det kan like gjerne være under støtfangeren. Monterer man noe som ligner en trakt aller fremst vil den samle opp mest mulig luft og gi størst trykk.

Lenke til kommentar
Fjern katalysator. Er det ikke påkrevet på din bil, kan dette gi deg opptil 15-20 hk ekstra.

:blink: Veldig mye motstand det skulle være i katalysatoren da... Jeg har ikke kat. på min bil og merker ingen forskjell på min og min brors bil som har kat. En forskjell er det og det er lyden :p

Lenke til kommentar

Dersom bilen din har katalysator så er etter all sannsynlighet motoren konstruert for det også. Da vil man ikke nødvendigvis få noen effektøkning ved å fjerne den.

 

15-20hk ved bare å fjerne en katalysator er nok litt i drømmeland. Mellom 0 og 7hk er nok mer realistisk.

Lenke til kommentar

Ut i fra lista til tilstad kan eg få nærmere 180 hk i min 2 liter gratis, i stedet for å bruke en av sør Norges flinkeste motorbyggere til å porte og skaffe kammer/greinrøyr som harmonerer med portinga. Trur nok eg satser på det siste for å hente ut 180 hk av motoren :yes::yes:

Lenke til kommentar

Uansett så er den beste formen for trimming å fjærne vekt. Uavfjæret vekt (hjul o.l.) teller mer enn "avfjæret vekt" (seter/isolasjon o.l.).

 

Tror det blir sagt at 1kg uavfjæret vekt tilsvarer 4kg avfjæret vekt. Når det kommer til ytelsesforbedringer altså. For å oppnå samme effekt som 4hjul som er 1kg lettere pr stk enn det du har i dag må du ut med 16kg støyisolasjon, ruter, seter osv

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gå god for effektøkningen ved fjerning av kat på alle biler, men ser man på verdiene fabrikkene oppga i 1986 til 1987 når alle biler ble påkrevet med kat, så ser man jo at på samme motoren, så var det en stor forskjell. Vw transporter gikk fra 112 hk til 90, og dette gikk igjen på veldig mange biler på den tiden. Kanskje katalysatorene ble bedre og ga mindre motsand etterhvert, men på en bil rundt slutten av 80 tallet så kan dette gi god effekt.

 

Jeg har ikke sagt at alle disse trixene gir 180 hk på en 2 liter, det var du som ville vite om noen trix for billig effektøkning, og de fikk du! Så slutt å vær en tulling og sammenlign meg med en "anerkjent motorbygger" for jeg vet faktisk hvordan man bygger opp seriøse motorer også.

 

Selvfølgelig vil jo porting kam, grenrør, effektannlegg og større dyser/portet innsug gi mer effekt. Men det var ikke det du spurte om! Det jeg nevnte gir likevel en pen samlet effektøkning til en ordinær trimmming.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

tilstand:

 

Eg starta ikkje tråden og har på lik linje som deg svart han som ønska gratis effektøkning. Eg var bare spent på dine tall og metoder.

 

Ved å vri fordeleren, som ikkje bør samenlignes med chipping kan en få høyere toppeffekt ved å forskyve turtallsområdet der motoren får best effekt en smulle oppover.

 

Eg sammenligner meg ikkje med noen anerkjent motorbygger, for det har eg ikkje nok kunskap til innen flow, utforming an best forbrenningskammer, hvordan spesifikke kammer jobber best sammen med forskjellige portinger og greinrøyr.

 

Det eg skreiv var:

 

"Ut i fra lista til tilstad kan eg få nærmere 180 hk i min 2 liter gratis, i stedet for å bruke en av sør Norges flinkeste motorbyggere til å porte og skaffe kammer/greinrøyr som harmonerer med portinga. Trur nok eg satser på det siste for å hente ut 180 hk av motoren."

 

Personen som eg da hadde LEVERT toppen til er dyktig og har levert noen hundre porta topper både til gatebiler og til løpsbiler/sykler i Norgeseliten.

 

Med 15-20 hk ved å fjerne katalysatorener + åpent filter med ramair og kaldluft så nærmer eg meg vel 180 hk når utgangspunktet er ca 160 i dag.

Men eg er jo en dust så eg har vel rekna feil.

 

Det som eg lurer på er: Er alle andre parameter som tenning, innsprut, kammer, komp, stempel, topper osv det samme på 90 og 112 hk motoren det samme, eller er det andre ting enn bare katalysatoren som er forskjellig.

Er dette tall som kan underbygges med måling, eller er det fabrikk tall?

 

Mvh En dust som bare undrer;)

 

 

Ps: ser fram til svar på spørsmåla i siste innlegg, for får eg 20 hk så ryker catta :cool:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ps: ser fram til svar på spørsmåla i siste innlegg, for får eg 20 hk så ryker catta :cool:

På min Mazda 626 2.0I Coupé 88-mod. gikk effekten fra 109 HK til 135 HK uten kat.

Jeg har hørt om tilsvarende motorer på 90 HK som har gitt ca 130 HK også, så det er nok noe med de gamle katalysatorene :)

Lenke til kommentar

Gamle katalysatorer er naturlig nok ikke like effektive som de nye nå til dags. Verden går jo tross alt framover.

 

Men å få en bil som originalt er levert med katalysator gjennom en eukontroll uten katalysator tror jeg vil være litt vanskelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...