Plazma Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Jeg har skrevet en liten phpsnutt som leser/skriver innholdfilene til ei side, og gjør det mulig å endre disse i en <textarea>. Har ikke fått dette til å virke uten at inholdsfilene er chmod'et til 777. Men det er jo egentlig bare apache som trenger å ha skriverettigheter. Går det ann å anngi disse bare for "apachebrukeren" elns? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Ja. Du vel i httpd.conf kva for brukar og gruppe Apache skal køyre som. Standard er vel "nobody" og "nogroup" elns. Det beste er nok å lage ein eigen brukar og gruppe (f.eks "apache" og "apache"). Så kan du ta "chown apache:apache <fil>" og "chmod 700 <fil>" Lenke til kommentar
Plazma Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Takk takk Men sliter litt med at jeg får operation not permitted. Er det fordi jeg ikke har rettigheter til dette som bruker, eller bruker jeg chown feil? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Takk takk Men sliter litt med at jeg får operation not permitted. Er det fordi jeg ikke har rettigheter til dette som bruker, eller bruker jeg chown feil? Berre root som kan bruke chown til å endre kven som eig filer og mapper. Lenke til kommentar
Plazma Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Ok, det forklarer saken Men takk for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå