Gå til innhold

Oppstarten skjærer seg...

Manuel

Anbefalte innlegg

Jeg er litt sliten så jeg siterer fra en annen tråd hvor jeg beskrev problemet:

Prøvde med en dist-upgrade, og det så ut til å gå greit (måtte riktignok installare/avinstallere fglrx-pakken pga. en konlfikt med mesa). Jeg gadd selvfølgelig ikke å starte maskinen på nytt, men kjørte ned til single og opp til multi /m x. Alt så ut til å virke perfekt.

Men så kom det en dag hvor jeg skrudde av PC'en, fordi WineX klarte å låse maskinen (mao. ikke ren umount av partisjonene). Da gikk alt fint helt til jeg kom til usb (detekterer alle enheter og laster drivere slik det er satt opp) før skrotet "frøs".(har prøvd å nappe ut alle usb-enheter, til ingen nytte). Kanskje er det hotplug det er noe galt med, men jeg kommer altså ikke videre i oppstarten (skal sjekke hva som kommer rett etter usb-skriptene). Kernelen låser seg altså ikke, men ekskeveringen av oppstartsskriptene stopper.... Ukjent fenomen? Etter litt eksperimentering er jeg nesten overbevist om at hverken hotplug eller usb er årsaken til problemene. Kan det være devfs som er synderen?

Etter dette ble skrevet har jeg prøvd å¨oppgradere kernelen (fra Knoppix) uten at dette endret noe på utfallet. Det som er interessant, er at jeg kommer meg til login når jeg bruker en 2.4-versjon av Linux fra en CD med Slackware!

Forøvrig så hjelper det lite å starte i enbrukermodus; resultatet blir alltid det samme: Maskinen stopper eller klarer ikke å gjennomføre oppstartsprosessen.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det hjelper, men sist gang jeg fikk problemer med usb-portene på pcen var da ett eller annet frøs så jeg måtte bruke svenskeknappen (hvorfor heter den det egentlig?). Da fungerte plutselig ingen av usb-portene lenger (archlinux med 2.6.9 kjerne). Til slutt begynte jeg å bli virkelig irritert så jeg kobla ut strømkabelen fra pcen i noen sekunder, starta opp, og alt fungerte fint.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å "fjerne" hotplug/coldplug init-scriptene vha en boot-cd?

Det er prøvd, med det resultatet at jeg får enda mindre tekst på skjermen før alt stanser opp....

Jeg sitter i Windows nå, så det er litt vanskelig å liste opp hvilke skriptene som kjøres ved standard runlevel. Jeg kan iallfall se hvilke filer det er i export2fs; wlan, iptables, atd og cron er det som skal startes/settes opp etter usb og hotplug. Kanskje jeg skal prøve å fjerne støtte for trådløse nettverk i kernelen (noe den nevnte Slackware-kernelen IKKE hadde)...?

Det er en litt fastlåst situasjon dette her ;)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Av mangel på en bedre løsning ser jeg ikke noe annet alternativ enn å reinstallere alle programmene. Kanskje kan problemet gjenskapes, men jeg tror jeg tar en kopi av /var/log for senere referanse.

Det er nå jeg iallfall kan være glad for at den logiske oppbygningen til filsystemet (FHS) gjør sikkerhetskopieringen *meget* enkel :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...