Gå til innhold

Windows Server 2003 "Hjemme-lab"


areo

Anbefalte innlegg

Jeg setter opp min egen test lab hjemme.

 

-En maskin er satt opp med Windows 2003 Server (Enterprise ed.), skal fungere som en domenekontroller. Domenet heter feks. HJEMME. Serveren heter Server01.

- Har i tillegg en laptop som kjører Windows XP Proff. som jeg også vil melde inn i samme domenet. Laptopen har navnet PC01

 

Maskinene er koblet til en og samme router/switch , denne har foreløpig ingen forbindelse til internett.

Serveren er ferdig satt opp (tror jeg da) , den har IP 192.168.0.1, og har aktivert DHCP. DNS er også 192.168.0.1.

 

Det som er problemet: Jeg melder laptopen PC01 inn i domenet, det går bra. Men når jeg skal logge meg på domenet fra PC01 og skal velge domenet HJEMME fra nedtrekkslisten så står den og tenker lenge. Teksten "Vent mens domenelisten blir opprettet" dukker også opp. Står slik noe minutter. Forsøker da å logge på det aktuelle domenet, men får da følgende melding " Kan ikke logge på fordi påloggingstjenesten ikke kjører på denne maskinen".

Hva kan jeg gjøre ?

 

Håper det er noen som skjønte denne forklaringen og som kan gi meg noen tips og råd.

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå inn på administrative toolsy->services-> sjekk om net logon tjenesten kjører på klienten

Netlogon tjenesten går ikke nei. Når jeg forsøker starte den på klienten så får jeg følgende melding :

"Kan ikke starte tjenesten Net Logon på lokal datamaskin. Feil 10106:Den forespurte tjenesteleverandøren kan ikke lastes inn eller initialiseres".

 

Mener jeg har satt riktig ip med tanke på dns, dhcp etc.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...