Gå til innhold

Raid oppsett , hvordan ?

hifiman

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et EPoX EP-8KDA3+ hovedkort

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300323&cks=PRL

To Stykk Seagate Barracuda 7200.7 s-ata harrdisker

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123996&cks=SPK

Pluss en western digital raptor disk 74GB harddisk

Jeg vil KUN ha windows,spill og programmer på raptor`disken

Jeg vil ha et raid oppsett som gir beste ytelsen til harddiskene

Men det jeg lurer på er hvordan skal jeg sette opp harddiskene

tenkte på Raid 0

Jeg har aldri gjort det før , så jeg lurer på om hvordan jeg gjør det om det er vanskelig etc...

Takk

Endret av hifiman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke ditt hovedkort så jeg kan ikke si noe om hvike instillinger du må ha på din bios for å få dette til, men jeg tar det kort og greit.

Hovedkortet ditt har etter det jeg kan se 2 sata på nvidia og 4 sata på Silicon, jeg antar at du har Raptor på nvidiacontrolleren og at det er på Silicon du har koblet 2*200 som skal settes i raid 0.

Du må aktivere Raid for Siliconcontrolleren, dette skal du gjøre fra HK-sin bios.

Når den er aktivert skal du under oppstart av PC kunne se en kort melding angående Silicon-controlleren og de disker som er tilkoblet den, du vil der få melding om å trykke ctrl+S (S for silicon - skal ikke si sikkert at det er det hos deg men det er det som er standard)

uannsett - da vil du komme in på BIOS for Silicon-controlleren

Her velger du å opprette raid 0, velger disker, cluster-størrelse før du til slutt kommer til formatering, du kan godt ta hurtigformatering og evt ta det i windows om du ønsker.

Når det er gjort, restart og disken skal være tilgjengelig i windows-diskbehandling.

Vet ikke hvor kjent du er med RAID 0, derfor tar jeg følgende.

- Det som ligger på diskene før formatering blir slettet (tøm diskene før du begynner)

- Sikkerheten på raid 0 bør du ha i bakhode, hvis en disk ryker mister du alt, det du også bør tenke over er at om hovedkortet ditt ryker så må du i de fleste tilfeller få tak i tilsvarende hovedkort eller kontroller for å kunne lese diskene (arrayet)

Hadde jeg hatt 1*74 og 2*200 ville jeg ikke satt opp raid 0 så lenge jeg ikke hadde noe andre plasser å lagre backup og lignende.

Edit : Aahh glemte drivere, vet ikke hvordan du ligger ann her men kan gjøres på flere måter.

1 - last ned drivere fra feks Epox installer

2 - Windows update, iallefall hos meg får jeg nødvendige drivere via update (XP) selvfølgelig enkleste hvis det funker for deg også.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

raid 0 betyr striping.. altså at maskina dele opp data på flere hd for å øke båndbredden

raid 1 betyr speiling... sltså at maskina har en disk der det er sikkerhetskopi av den første disken.. .skriv samme info på to disker... betyr halv lagringsplass, men større sikkerhet

edit: litt for sein.. orke ikke skrive guiden min da:P

Endret av Vandahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...