The_Lobster Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg har satt sammen en pc: Chieftec Dragon Medium Tower 340W DX-01SL-D P4/Amd - Kabinett Asus P4S533 - Hovedkort Intel Pentium 4 1.6Ghz 512kb Northwood Boxed 512+128mb ddr ram - Ram Hercules Radeon 8500LE - Grafikkort (128mb) 120GB WD 8mb - Harddisk Hercules Gamesurr. Fortissimo 2 Digital, eller: Creative Audigy Player? - Lydkort Labtec Arena 530 (4 sat. 1 subw.) - Høyttalere Diskettstasjon Pioneer 16x Slot In DVD - DVD Spiller Plextor CD brenner IDE 40x/12x/40x - CD Brenner Har jeg alt jeg "må" ha i en fullverdig pc? Hva mangler jeg? Og hvordan skal jeg finne ut hvor mange og hvilke kabler jeg må kjøpe? Kommer det med noe kabler med noen av produktene? Og viktigst: Passer alt sammen? : o) Har ingen planer om noe overklokking... Er det nok med en vifte som kommer med prosessoren da? Og så lurer jeg litt på skjerm.. Vil ha en passe stor skjerm til rundt 2 tusen... (min. 17") Og helst ikke "19" CRT Screen (16" viewable)"... Har merket det med en god del skjermer .. :smile: Joachim Oh, en webshop hvor jeg får tak i alle komponentene? [ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-05-28 15:39 ] Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 et par ting: 1. ram: høres ut som du har en 128 brikke fra før og har tenkt å kjøpe en ny 512 brikke. jeg hadde kjøpt en pc2700 512 mb brikke så får du endel bedre ytelse. 2. "jeg overklokker ikke": cpu'n du har kjøpt er en ideel overklokker, bare å sette den til å kjøre på 2,13 ghz første gang du starter maskinen og sette opp volt'n med 0,1. (volt økingen er ikke alltid nødvendig, men vil ikke skade...) 3. vifte: standardviften er god nok til å kjøre cpu'n din på 2,4 ghz i overklokket tilstand i et relativt varmt rom, altså, ingen grunn til å bytte. 4. hvis du virkelig ikke skal overklokke.. (noe som er som å si "jeg vil ikke ha gratis ytelse uten å betale for det") hadde jeg gått for en 1,8 el 2,0 ghz P4 5. ting jeg glemte: skjermkortet: har en kompis med et radeon 64 mb kort. driverene for det har vært et sorgens kapittel (i windows 2000). hadde derfor heller gått for et GF4 ti4200 eller ti4400. de er også en god del raskere. [ Denne Melding var redigert av: blackbrrd på 2002-05-28 15:43 ] Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 28. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2002 "standardviften er god nok til å kjøre cpu'n din på 2,4 ghz i overklokket tilstand" Kjøre en 1.6Ghz opp til 2.4 med vifte som følger med? Jeg støtter den ideen! Har selvfølgelig lyst til å overklokke.. Men har bare veldig lyst på et stabilt system.. :smile: (etter merkninger med systemet jeg bruker nå... (win2000 og 98("choose at startup)) En god del ganger har pc'en, akuratt når den skal til login for brukere, fylles hele skjermen med blått, noe tekst vises opp, som ikke kan leses for maskina skrur seg av så fort.. lol... Men ellers er det en grei maskin, selv om ikke spec'sene er på topp (P3 600mhz, 128mb sdram, 8mb Ati Rage Xpert Work, Soundblaster 16, osv.) Skjermkortet (Radeon 8500LE) går greit, har hørt at de begynner å få kraftigt mye bedre drivere nå... Pluss at jeg ble anbefalt følgende av en 3d artist om jeg skal kjøpe grafikkort(skal bruke pc'en til mye 3d modellering,.. derfor mye ram): En 32mb Geforce 2 er grei om du ikke behøver topp topp, husk masse ram! Min. 512, vil du ha god ytelse i 3D programmene så ville jeg valgt et Radeon kort med 128mb ram. Også bablet han ett eller annet om OpenGL... Osv.. :smile: Bare de får driverne sine i orden... Eller? Er Geforce 4 modellene med 128mb ram dyrere enn Radeon 8500le? Obs, hvilke kabler trenger jeg som ikke følger med noe av det jeg har valgt? Joachim Lenke til kommentar
jag Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Så bra ut det der. Personlig ville jeg gått for Audigy. Har du vurdert Creative Inspire 5300/5700, da får du 5.1 lyd når du ser på DVD. Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 ATi har fått BEDRE drivere men ikke BRA, ihvertfall ikke i forhold til Detonator, driverne som brukes til Geforce og TNT-kortene. E uansett litt uenig me skjermkortet, lite ytelse for pengene i forhold til feks GF4 4200, men hvis vennen din har peil så er vel det greit. Hvilke kabler som følger med... med mindre det e nokka spess du tenke på som feks til videoredigering osv så følge alt du treng med. SDRAMen trur eg du bare kan glemme på det nye hovedkortet, det kjøre sikkert asynkront men DDR-ram og SDRAM kjørt samtidig har eg hørt kan gi endel trøbbel og mas. Foreslår Audigy. Ellers ser ting greit ut. :smile: Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 28. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2002 Takk for svar'ene! Det følger med kabler i bulk versjoner av komponentene også? (Gjør alt for å få prisen ned.. :smile:) Joachim Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 hvis du kjøper hovedkort/kabinett skal alle nødvendige kabler følge med.. kan hende det bare er en ide-kabel, dvs at du kanskje burde kjøpe en til :wink: husker jeg så en test av div skjermkort i 3dsmax osv var enten hos http://www.anandtech.com eller http://www.tomshardware.com hadde sjekket ut de.. lurer litt på om gf3 og nedover kan bruke driverene til "proff" kortene til nvidia (quadro) isåfall kan det være verdt å kjøpe et gf3 kort! :smile: som sagt, finn fram testen og sjekk hvilke gf kortene som kan bruke quadro driveren! når jeg sa det med overklokking så mener jeg at du får et _stabilt_ system, er en kompis av meg som kjører en 1,6 a med standard vifte på 2,3 ghz, han kunne kjørt høyere, men da må vi stille volt'n på ram'n osv osv så han gidder ikke hehe, lat jævel og maskinen er styggrask fra før :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå