Gå til innhold

Sugen på Dolby Digital Live! DD 5.1 i spill.

Anbefalte innlegg

Jeg er såååå sugen på Dolby Digital Live!

Sitter med rå grafikk fra X800Pro@XT, og en Pioneer plasma med 1280x768 oppløsning og spiller Half-Life2.

Men lyden er "bare" stereo / dolby pro logic ut fra mitt Audigy2 via Spdif til ekstern surround receiver (Yamaha RXV-1000).

Er det noen som har prøvd spill i DD5.1 via de nye Intel s775 - I925XE kortene med Dolby Digital Live?

Noen som har lest om det kommer noe lignende fra Nvidia snart?

Skulle ønske Nvidia ombestemte seg i forhold til å sette Soundstorm på Nforce4 kort.... (Dette har vi diskutert før...:))

Vil heller ha AMD Socket 939 enn Intel s775....

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjører lyd fra onboard lydkort (Intels IHC6 med C-media bus chip (CMI 9880L)) på mitt MSI 915 hovedkort.

Har testet med toslink (optisk) til Yamaha RXV-650 og Klipsch Promedia 5.1 (pc høytaler sett)... og for å si det sånn; jeg hører heller på Stero lyd ut fra SB Audigy 2 kortet mitt. Ikke noe problem å få DD lyd, men det hørtes veldig spinkelt og lite dynamiskt ut i forhold til lyden jeg får fra både min Pioneer DVD575 og Philips DVP720SA DVD spiller....

Har ikke testet SPdif ut fra Audigy kortet.. Hvor i all hverden får man tak i minijack til RCA/audio plugg kabel??? Vet du?

Er noe info her om å få DD lyd ut av Audigy kort: http://no.europe.creative.com/support/foru....asp?thre=19418

K

Lenke til kommentar

Du må nok over på neste generasjons PCI-Express-lydkort for å få dyttet ut DD på digitalutgangen med mindre du har et nForce-hovedkort liggende på lur. Intel-løsningen kjenner jeg ikke til.

Ellers må du nok nøye deg med analog kobling for å få surround i spill. Og for å være ærlig, det funker ganske fett det. Litt kjipt å måtte trekke tre kabler når én eneste digitalkabel hadde gjort samme nytten, men med volumet på halv tolv spiller det liten rolle. ;)

Lenke til kommentar
Ellers må du nok nøye deg med analog kobling for å få surround i spill. Og for å være ærlig, det funker ganske fett det. Litt kjipt å måtte trekke tre kabler når én eneste digitalkabel hadde gjort samme nytten, men med volumet på halv tolv spiller det liten rolle. ;)

Hvordan kobler jeg det mot en ekstern receiver?

Lenke til kommentar

Blir det da Dolby Digital 5.1 fra spill??? Eller er det like bra med en minijack fra spdif på Audigy2 kortet til digital coaxial på receiveren?

Og hva velger jeg på receiveren for å få lyd ut fra pc'en på denne måten?

Trodde jeg hadde peiling på sånt..... :)

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Hei

Kjører lyd fra onboard lydkort (Intels IHC6 med C-media bus chip (CMI 9880L)) på mitt MSI 915 hovedkort.

Har testet med toslink (optisk) til Yamaha RXV-650 og Klipsch Promedia 5.1 (pc høytaler sett)... og for å si det sånn; jeg hører heller på Stero lyd ut fra SB Audigy 2 kortet mitt. Ikke noe problem å få DD lyd, men det hørtes veldig spinkelt og lite dynamiskt ut i forhold til lyden jeg får fra både min Pioneer DVD575 og Philips DVP720SA DVD spiller....

Har ikke testet SPdif ut fra Audigy kortet.. Hvor i all hverden får man tak i minijack til RCA/audio plugg kabel??? Vet du?

Er noe info her om å få DD lyd ut av Audigy kort: http://no.europe.creative.com/support/foru....asp?thre=19418

K

Det er noe jeg lurer på også..hvor får man kjøpt en brakett med S/PDIF koaksial og optisk utgang til Soundblaster live! og Audigy-serien? På den ene maskinen har jeg livedrive, men det har ikke den andre maskinen jeg skal brukte til video.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Blir det da Dolby Digital 5.1 fra spill??? Eller er det like bra med en minijack fra spdif på Audigy2 kortet til digital coaxial på receiveren?

Og hva velger jeg på receiveren for å få lyd ut fra pc'en på denne måten?

Trodde jeg hadde peiling på sånt..... :)

Nei, det blir ikke Dolby Digital, du får EAX/Miles/A3D etc. Bruker du den digitale utgangen får du kun DD hvis spillet har et lydspor eller prerendrede filmer med DD, ellers får du 2-kanals stereo eller Dolby Surround (matriseenkodede bakkanaler).

For å få lyd fra 6-kanalsinngangen kan jeg varmt anbefale en titt i manualen. :)

Lenke til kommentar

:dontgetit:

Har faktisk akkuratt det samme problemet her (men kanskje enda verre faktisk ??) .

Jeg har nemlig ikke pc-høyttalere i det hele tatt. All lyd kobles gjennom en ekstern pre-amp som koder/dekoder lyden videre til 2 separate effekt-trinn !!

Derfor har jeg ikke noen 6-channel inn i det hele tatt ! Jeg har bare 3 digitale, 2 optisk digitale og tre vanlige analoge kanaler (2XRCA) inn på pre-ampen og dette er separate kanaler.

Det jeg helst skulle hatt er altså alle 6 (5.1) kanaler samtidig i den digitale utgangen (slik det er på f.eks. alle dvd-spillere med digital ut) slik at min eksterne pre-amp kunne tatt seg av dekodingen.

Er det i det hele tatt mulig å få det til ??

Har prøvd både manual og web-søk men enda ikke funnet no svar. ??

Noen med erfaring eller kunnskap som kan hjelpe ??

Takk

TAZ

Edit:

Glemte å si at jeg har et Creative Soundblaster Audigy 2 ZS hvis det er no annerledes enn det vanlige Audigy.

Endret av TAZ3000gt
Lenke til kommentar

Audigy 2 ZS kan sende ut opptil 7.1 lyd gjennom den analoge utgangen. Den digitale kan brukes til å sende DD/DTS lyd ut når man ser på DVD-filmer eller andre kilder som har AC3 eller DTS.

De fleste spill som støtter lyd i flere kanaler, koder ikke lyden om til DD "on-the-fly" fordi det vil bruke unødvendig mye CPU kraft. De sender heller lyden ut diskret på analogutgangen. Så hvis du vil ha surround lyd i spill, så må du nok finne en måte å koble analogutgangen til forsterkerne dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...