baldviking Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Den siste uken har jeg fått en mekanisk hylelyd ved oppstart av maskinen. Jeg har big tower med flere harddisker, og det har alltid vært endel vibrasjoner ved oppstart, men nå også en hylelyd. Den gir seg ca idet windows begynner å laste, d.v.s etter ca fem sekunder. Kan det være et lager i en av viftene som holder på å gå? Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 hyle lyd? som i speakeren? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Hvis den gir seg, høres det jo nesten ut som at det er en disk som tar kvelden snart. Lyden gir seg kanskje etter at den er blitt varm? Har ikke peil men det høres nesten sånn ut. Sveinl. Endret 20. november 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Opn kabinetet og høyr på alle viftene under oppstart. Dersom du finn ein du trur det er putter du fingen inn imellom blada og høyre om lyden stopper. Er det veldig høgfrekvens lyd er det nok slik som Sveinl påpeike, ein hardisk som er på veg ut. Sjekk viftene først. Du kan frakopla alle viftene før oppstart og dersom lyden fortsatt er der, har du ein dårleg disk. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Er neppe en vifte i og med at den gir seg etter bootinga, pga viftene kjører jo på et turtall hele tida:P Kan nok være en hd... Lenke til kommentar
fjøsmekk Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hmm, fikk hyling engang etter jeg hatte rota litt inni pcn, men det var bare strømkabeln til skjermkortet jeg ikke hadde sotte godt nokk i. Kanskje det? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Er neppe en vifte i og med at den gir seg etter bootinga, pga viftene kjører jo på et turtall hele tida:P Kan nok være en hd... Jeg og synes det høres sånn ut. Sveinl. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg regner med at det er en HD som snart gir opp... Du burde ta sikkerhetskopi av all viktig data fra hardisken(e) din(e), for sikkerhets skyld. Har fått en sånn pipelyd ved oppstart før jeg også, men den ga seg etterhvert. Men ca. 1 1/2 måned etter så slutta CPU-vifta å fungere, usikker på om det er noen sammenheng. Sjekk alle vifter og kabler. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. november 2004 Forfatter Del Skrevet 21. november 2004 Okdioki. Brenne ut kopier av alle data, så sjekke vifter og ledninger. Det er nå jeg angrer at jeg aldri kjøpte den DVD-brenneren... Det røk en tre år gammel (IBM) harddisk for meg forrige måned (i en annen maskin...). Disse er to år gamle Western Digital. Jeg trodde harddisker skulle vare i snitt fem år. Ser ikke slik ut i så fall. Takkar for alle tips og råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå