Gå til innhold

Hva er Sli's Nødvendighet?

arrived

Anbefalte innlegg

Etterhvert som jeg leser og blir klokere gjør egentlig ikke den nye teknologien, SLI noe stort inntrykk på meg. Dette er noe dyrere og samtidlig, hva er vitsen med to skjermkort?(Ja vet det øker ytelsen men..) La oss si at du først kjøper ET skjermkort siden pengene ikke strekker til to, så kjøper du feks feks 6800 til 3-4k. Så tenker du liksom, "jeg kjøper enda et kort når jeg har penger". Kanskje det går et par måneder og da har 6800 kortet "gått ut på dato" og vi har skjermkort som knuser det.

Eller har det seg sånn at skjermkort-teknologien holder på å stagnere? Kortene er presset til det ytterste? For DA kan man godt skjønne SLI teknologien, da har de fått seg et stort FOR argument.

Hvorfor kjøper folk seg raptor disker? Disse er jo små harddisker som vil kun yte max rundt et sekund bedre enn resten av rpm 7200 diskene, eller er mine tall feil?

Tusen takk for alle som tar seg tid til å svare, evt finne feil med min tekst.

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sli er jo greit hvis du skal skryte, men også når 2x6600gt skal koste mindre enn 1*6800ultra, og de yter vel det samme eller noe

Ang raptordisker så kan det være ett alternativ til scsi for noen, og da sparer de en del penger.

feil, et 6800 Ultra reiser i fra 2x6600GT...

den reele vitsen er å kjøpe et 1xskjermkort nå, og 1x til om et halvt år hvis du trenger litt mer futt..

Lenke til kommentar

Poenget med SLi er vel for den ekstreme gameren med ekstremt budsjett. To 6800Ultra i SLi vil kunne gi sinnsyk opplæsning på selv de heftigste ting.

Når det gjelder Raptordisker så tror jeg du bør ta en titt på Storagereview.com. Hvis du leser de tallene de har der så ser du at det er ganske stor forskjell ned til 7200RPM diskene fra samme generasjon. (Når dette er sagt så kommer det nye disker i markedet i dette øyeblikk. Disse lover noe bedre tall. Men det kommer nok 10000RPM versjoner av disse også...:))

-KJ

Lenke til kommentar
Kan SLI kjøre 4 skjermer?

Viss det kan det da er det blitt et poeng for de som vil ha skjermer 360 grader rundt seg.

På en måte.

Man kan sette to PCI-e-skjemkort i et SLi-HK og bruke fire skjermer (eller 3 om en vil) om man slår av SLi funksjonen og lar kortene kjøre hver for seg, men GPU'ene på de to skjermkortene vil da ikke jobbe parallellt/synkronisert og man vil derfor kunne få forskjellig FPS på de forskjellige skjermene (ihvrtfall om man bruker tre skjermer).

Om man slår på SLi-funksjonen igjen vil kortene igjen jobbe parallellt/synkronisert, men utgangene på kort nr. 2 vil bli deaktivert.

Merk at den "chippen" (egentlig en haug med jumpere) som styrer SLi-funksjonen på HK'et må stå i SLi-modus for å i det hele tatt oppdage to skjermkort, det å aktivere/deaktivere SLi-funksjonen gjøres i driveren.

Lenke til kommentar
sli er jo greit hvis du skal skryte, men også når 2x6600gt skal koste mindre enn 1*6800ultra, og de yter vel det samme eller noe

Ang raptordisker så kan det være ett alternativ til scsi for noen, og da sparer de en del penger.

feil, et 6800 Ultra reiser i fra 2x6600GT...

den reele vitsen er å kjøpe et 1xskjermkort nå, og 1x til om et halvt år hvis du trenger litt mer futt..

Ja, ser ut til at jeg bommet, mente 6800GT. Er ikke så lett hele tiden, takk for rettelsen.

Uansett så kan det bli billigere når du kjøper kort nr2 om en stund, da er jo kortet billigere enn i dag. (dvs. det du sier)

Lenke til kommentar
Så tenker du liksom, "jeg kjøper enda et kort når jeg har penger". Kanskje det går et par måneder og da har 6800 kortet "gått ut på dato" og vi har skjermkort som knuser det.

"om et par måneder" så er det (sannsynligvis) ingen kort på markedet som gir 80% bedre ytelse enn 6800 Ultra kortet, men et ekstra 6800 ultra kort vil derimot gi 80% bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Det kan vel tenkes at det er stadig vanskeligere å presse mer ytelse ut av den eksisterende teknologien og det dermed er hensiktsmessig å se på parallelle løsninger. Se for eksempel på CPU'ene, det neste skritt der er jo CPU'er med flere kjerner. 3DFX med sin Voodoo serie prøvde jo dette, men uten å lykkes, men kanskje er tiden mer moden for det nå.

Dessuten finnes det også folk (designere) som gjerne trenger den høyeste mulige grafikk ytelsen som er mulig å få NÅ. Da kan det jo være et alternativ.

Lenke til kommentar

SLI's hovedfordel er at man nå kan få systemer med 100% ekstra GPUkraft i forhold til tidligere. Det påvirker ikke de fleste av oss som ikke har råd til det, men for dem som gjerne kunne tenke seg noe ENDA kraftigere enn en 6800ultra eller x800XT PE, så er jo dette nærmeste en gudegave =)

Når det på sikt blir muligå kobinere kort fra forskjellige serier, så vil det også være glimrende for oppgraderinger, siden du da kan beholde ditt gamle kort i tillegg ti ldet nye, for å få litt ekstra ytelse "gratis" fra et kort du ellers hadde endt opp med ikke å bruke.

noen vil argumentere med at SLI gir flere muligheter for oppgraderinger, men det argumentet er jeg ikek så enig i personlig. Utviklingen går for fort til det, men SLI for ytelse i toppsegmentet er genialt =)

PS: Har ingen tro på at grafiikytelse skal stagnere. Ingen indikasjoner på at dette vil skje. Mulig det ike vil gå fullt ås fort forover som det har tidligere, pga. vi nå når grensen for hva som er praktisk mulig å kjøle konvensjonellt pga veldig høye effektforbruk, men det betyr bare at designene nå må være smartere og ikke bare "sterkere" for kommende generasjoner. CPU-markedet derimot ser ut til å være nesten stillestående disse dager...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

http://www.theinquirer.net/?article=19771

ATI is late but it will be ready for the SLI wars, although we suspect the earliest it can pull a rabbit out of its bag in Q2 2005, if it's lucky

IT TOOK NVIDIA three years to put SLI together and I cannot wait to see how much time ATI will need to make its answer to that. Don't think that ATI just started to play with SLI. It has been doing its stuff for some months now but still Nvidia has quite a lead.

If you think about it, Nvidia continued to work on this marchitecture almost from the time it acquired 3DFX as boffins knew that people liked that idea.

Nvidia even managed to get WHQL for its SLI drivers but as you know not even the benchmarks are out as Nvidia advised reviewers to hold their breath till they got Nforce 4 SLI motherboards. Last time we checked, Nvidia said two weeks, exactly two weeks ago.

Whatever happens, Nvidia is readier than ATI, and has chipset, graphic cards and drivers ready, already. ATI has still to get to that point.

Nå har også nVidia signert avtale med Intel, slik at de kan bruke Intel sin FSB. Regner med at det kommer nForce SLi chipset for Intel P4 iløpet av Q1 2005

Her er forresten ASUS sine produktsider på demmes to nforce4 SLi hovedkort...

Asus A8N-SLI

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A8N-SLI&langs=01

Pris: Rundt 1300 NOK

Asus A8N-SLI Deluxe

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A8N-SL...Deluxe&langs=01

Pris: Rundt 1500 NOK

Ikke så dyrt sammenlignet med et Intel hovedkort (i915 & i925x) Kan forresten bestille begge ASUS hovedkortene på Komplett nå... :thumbup:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Poenget med SLi er vel for den ekstreme gameren med ekstremt budsjett. To 6800Ultra i SLi vil kunne gi sinnsyk opplæsning på selv de heftigste ting.

Når det gjelder Raptordisker så tror jeg du bør ta en titt på Storagereview.com. Hvis du leser de tallene de har der så ser du at det er ganske stor forskjell ned til 7200RPM diskene fra samme generasjon. (Når dette er sagt så kommer det nye disker i markedet i dette øyeblikk. Disse lover noe bedre tall. Men det kommer nok 10000RPM versjoner av disse også...:))

-KJ

Du har misforstått det HELT :whistle:

Hoved-ideen bak SLI er at man skal kunne kjøpe et kort nå, og når ytelsesbehovet blir større kan man kjøpe et kort til ( med all sannsynlighet til en langt lavere pris enn da man kjøpte det første kortet),

og få en god økning i ytelsen uten å møtte investere i helt nye toppkort.

Trodde de fleste visste dette :roll:

Lenke til kommentar
SLI's hovedfordel er at man nå kan få systemer med 100% ekstra GPUkraft i forhold til tidligere. Det påvirker ikke de fleste av oss som ikke har råd til det, men for dem som gjerne kunne tenke seg noe ENDA kraftigere enn en 6800ultra eller x800XT PE, så er jo dette nærmeste en gudegave =)

Når det på sikt blir muligå kobinere kort fra forskjellige serier, så vil det også være glimrende for oppgraderinger, siden du da kan beholde ditt gamle kort i tillegg ti ldet nye, for å få litt ekstra ytelse "gratis" fra et kort du ellers hadde endt opp med ikke å bruke.

noen vil argumentere med at SLI gir flere muligheter for oppgraderinger, men det argumentet er jeg ikek så enig i personlig. Utviklingen går for fort til det, men SLI for ytelse i toppsegmentet er genialt =)

PS: Har ingen tro på at grafiikytelse skal stagnere. Ingen indikasjoner på at dette vil skje. Mulig det ike vil gå fullt ås fort forover som det har tidligere, pga. vi nå når grensen for hva som er praktisk mulig å kjøle konvensjonellt pga veldig høye effektforbruk, men det betyr bare at designene nå må være smartere og ikke bare "sterkere" for kommende generasjoner. CPU-markedet derimot ser ut til å være nesten stillestående disse dager...

-Stigma

det som skjer i cpu markedet, er at de begynner å treffe muren for hva hovedkort kan levere av effekt, og utgitt effekt fra cpu'en ( varme ). Skjermkort vil garantert treffe den samme muren snart, derfor er SLI en teknologi som er litt forutt sin tid. Dens tid vil komme, når GPU/VPU treffer den grensen.

Lenke til kommentar
*The two VGA cards must be the same model from the same vendor

Min engelsk er ikke helt up to date, vil dette si at du må ha f.eks 2 gainward kort, og at det ikke går med 1 gainwar og 1 msi?

edit: Tre ting til, kan man klokke pci-e kort i sli eller i det hele tatt for den saks skyld? Hva er forskjellen mellom Asus A8N-SLI og Asus A8N-SLI Deluxe? Hva tror dere om cpu klokking på dette kortet?

Endret av hba
Lenke til kommentar
*The two VGA cards must be the same model from the same vendor

Min engelsk er ikke helt up to date, vil dette si at du må ha f.eks 2 gainward kort, og at det ikke går med 1 gainwar og 1 msi?

edit: Tre ting til, kan man klokke pci-e kort i sli eller i det hele tatt for den saks skyld?

Jeg mener å ha hørt at man kan bruke f.eks ett MSI-kort og ett Gainward-kort, men da må man kjøre med én av produsentenes BIOS på begge (enten MSI-BIOS på begge, eller Gainward-BIOS på begge).

Ja, man kan klokke PCI-e-kort i SLi-modus, men de må da kjøre på nøyaktig samme frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...