Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to etasjer, ikke trådløst. Hvordan

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en dårlig pc som står i 2.etasje.. jeg skal kjøpe meg en ny pc som skal stå i 1.etasje..jeg vil ikke ha trådløs router,og vil ikke legge kabel fra 2-1etasje.. Hva skal jeg gjøre?? jeg har også en vanlig telefonutgang i 1 etasje kan jeg bruke den til noe?? HJELP:no:

#topic endret, Topic skal beskrive innholdet i tråden mest mogeleg presist, Hjelp, stort problem o.l er ikkje gode topicer. Moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten nettverkskabel, og uten trådløst må du legge det gjennom strømnettet.

Du kan jo søke på produkter for dette; de eksisterer hvertfall, men jeg vet ikke hvor du kjøper det.

Eventuelt kan du endre emnefeltet til noe bedre, så kanskje folk er mer villige til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Enig med over...

Du får strømadaptere og nett via PLC (Powerline Communication). Det ser ut som en "Mobil-lader" (svart klump) til å sette i stikkontakten. Den har ethernet-uttak til 1 stk. PC. Det betyr at du trenger 2 sånne. De må pares og CD-med anvisning ligger i pakken.

Og ja... det fungerer fint i vanlig bolighus. Litt problematisk kan det bli med flere lavspenttavler/sikringsskap i større bedrifter og lignende.

Nordmøre Energiverk bruker disse ved utbygging av bredbånd og disse kan du få kjøpt om du tar kontakt.

Edit: Evt. link Nordmøre Energiverk.

Edit2: Du trenger fremdeles en vanlig router og kobler den ene PLC-adapteren til denne og den andre setter du i stikkontakten til bruk for den andre PCen ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt ville ikke jeg ha prøvd meg på nettverk gjennom strømkablene, så vit jeg vet er ikke dette lov i norge da dette forstyrer frekvensene i strøm nettet og ting ikke vil fungere like bra som før.

Ang. problemet ditt er nok en nettverks kabel det enkleste og mest stabile ( og i tillegg det sikreste).

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt ville ikke jeg ha prøvd meg på nettverk gjennom strømkablene, så vit jeg vet er ikke dette lov i norge da dette forstyrer frekvensene i strøm nettet og ting ikke vil fungere like bra som før.

Ang. problemet ditt er nok en nettverks kabel det enkleste og mest stabile ( og i tillegg det sikreste).

Så det du mener er at jeg bare kan stikke en nettverks kabel inn i telefonutgangen fra pc'en så skulle vi være oppe å gå?? må ikke ha en splitter eller noe?? har ikke så stor peiling på dette! :D

Lenke til kommentar

Er det isdn du har, så går det kanskje 2par fra 1.etg til 2.etg.

Om du ikkje treng ISDN, så tar du da å kjøper deg to veggpunkt for nettverk.

Kopler opp dissa fire lederane til 1,2,3 og 6 i punktene.

Husk på å bruke samme fargane på dei samme plassane om du skal ha svitsj.

Kva ledera du skal bytte om for å krysse husker eg ikkje.

Så berre patcher du mellom veggpunkta og pcane.

Lenke til kommentar

skjekk heller om kabelen er av typen cat5 før du prøver, noe den i 99% av telefon instalasjoner i husander ikkje er - er det ikkje ein tvinna par kabel kan man bare glemme å sende nettverk gjennom.

Men viss du på død og liv ikkje kan ha hverken tådløst, eller legge kabel eller bruke plc så er siste alternativ 2 stk adsl modemer som støtter såkallt back-to-back

Lenke til kommentar
Er det isdn du har, så går det kanskje 2par fra 1.etg til 2.etg.

Om du ikkje treng ISDN, så tar du da å kjøper deg to veggpunkt for nettverk.

Kopler opp dissa fire lederane til 1,2,3 og 6 i punktene.

Husk på å bruke samme fargane på dei samme plassane om du skal ha svitsj.

Kva ledera du skal bytte om for å krysse husker eg ikkje.

Så berre patcher du mellom veggpunkta og pcane.

Har ADSL :)

Lenke til kommentar

Det finnes utstyr for å bruke vanlige telefonlinjer istedenfor cat kabler, altså type isdn kabler med nok ledere.

Eneste jeg kommer på som lager dette i farten er cisco, så det er ikke billig.

Det jeg tenkte på med om du ikke bruker telefonkabelen er å bytte ut med en nettverkskabel, trekke ny i veggen om det lar seg gjøre, om den ligger uttaket er i nærheten av der du trenger det begge steder da....

Forresten å strekke kabel ut er og en mulighet ja, har gjort det selv for familien, en pen liten bunt med kabler i kanal på utsiden av huset ned i kjellern, brukte vanlig Cat6 kabel i kanal tettet med silicon, så den er så tett som mulig.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Lægg en nættværkskabel ut ijænnom vindue! :p

Ingen dum ide!! :!: hehe... skal tenke litt på den ;)

Det er faktisk ikke det hvis du er villig til å vurdere å strekke kabel. Jeg får kabelen min inn fra vinduet. Den er strekt langs utsiden av huset og opp i etasjen over. Det eneste du må gjøre er så borre et hull inn. Ta av vinduslisten og borr hullet der før du strekker kabelen. Spikk av en liten del av listen så kabelen får plass til å komme ut, og sett på listen igjen.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...