Bisarre Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Har noen DV-kassetter, hvor innholdet skal gis til noen, for redigering... Regner med at de vil kunne lage DVD ut av dette. Spørsmålet blir da: Hvilket format bør jeg bruke? Kan ikke gi de fulle AVI filer, da de ikke har plass. Bør jeg da konvertere dem til MPEG2, med best mulig kvalitet? Slik at de kan klippe selv, og så lage DVD-plate ut av det? I såfall... Hvilket program lar meg kjøre direkte fra DV-kassett til MPEG2? Håper å slippe å først legge det inn som AVI hos meg, for så å konvertere til MPEG... Føles ut som skikkelig smør på flesk. Hvilken eventuell annen løsning gir "best" resultat. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Det beste er å redigere i DV eller annet format med lite tap. Det tar ikke så mye plass, 12-13 GB for en times video. Skal man først komprimere av plasshensyn, så bruk et format der man får best mulig bilde per MB, det vil si at Mpeg4 format. Fra DV til AVI i DV-format til annet format er ikke smør på flesk. Det er fornuftig arbeidsmetode. Det er lettere dersom noe ikke blir som man ønsker, og man må begynne på nytt. Desuten trenger du en ganske kjapp maskin for å enkode i real-time. Jeg vet ikke en gang om det finnes programvare for det. Siden komprimerte format som mpeg2 og mpeg4 ikke er egnet til å dele opp å redigere i senere, så vil jeg anbefale deg å dele opp videosnuttene i de forskjellige aktuelle scenene på forhånd. Det vil gjøre jobben lettere senere. Men aler helst vil jeg anbefale vedkommende som skal redigere å investere i en liten HD. Lenke til kommentar
P.D. Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Det beste er å redigere i DV eller annet format med lite tap. Det tar ikke så mye plass, 12-13 GB for en times video. Skal man først komprimere av plasshensyn, så bruk et format der man får best mulig bilde per MB, det vil si at Mpeg4 format. Fra DV til AVI i DV-format til annet format er ikke smør på flesk. Det er fornuftig arbeidsmetode. Det er lettere dersom noe ikke blir som man ønsker, og man må begynne på nytt. Desuten trenger du en ganske kjapp maskin for å enkode i real-time. Jeg vet ikke en gang om det finnes programvare for det. Siden komprimerte format som mpeg2 og mpeg4 ikke er egnet til å dele opp å redigere i senere, så vil jeg anbefale deg å dele opp videosnuttene i de forskjellige aktuelle scenene på forhånd. Det vil gjøre jobben lettere senere. Men aler helst vil jeg anbefale vedkommende som skal redigere å investere i en liten HD. Hva er en liten HD? Vennlig hilsen P.D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå