Gå til innhold

Ang. Creative 5.1 og surrond.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør ha en 75ohm coax og ikke en vanlig RCA. Vanlig RCA er dårlig støyskjermet. Det fungerer, men ikke perfekt. Noen ganger kan jeg oppleve å få kutt i lyden. Har både prøvd med vanlige billigkabler og med dyr monsterkabel. De fungerer ikke skikkelig. Kan kanskje se en hel DVD film uten noe kutt i lyden, men da har jeg flaks. Vanligvis får jeg fra 1 til 5 kutt i lyden uten bruk av coax. Med 75ohm støyskjermet coax får jeg aldri noen kutt i lyden.

 

Med kutt i lyden mener jeg at forsterkeren får inn noe støy som den ikke tolker som lyd. Lyden blir borte i et par sekunder før den kommer tilbake igen. Dette skjer ikke med 75ohm coax. Har ikke sett noen som selger denne typen kabel. Må nok lage en selv.

 

PS! Audigy-kortet kortet støtter ikke 5.1 digital i spill. Det er kun med AC3 eller DTS koda DVD-filmer jeg får digital 5.1. Analog 5.1 i spill virker derimot helt perfekt. Regner med at det samme gjelder Live-kortet. Hvis andre lydkort støtter digital 5.1 i spill så er det fint hvis noen poster hvilke kort som gjør det.

 

_________________

Dual Pentium 3 700@933MHz, 1GB RAM, 64MB GeForce 3, SoundBlaster Audigy, DolbyDigital 7.1 - THX Ultra stereoanlegg, +++

 

[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-06-03 03:38 ]

Lenke til kommentar

_________________

Dual Pentium 3 700@933MHz, 1GB RAM, 64MB GeForce 3, SoundBlaster Audigy, DolbyDigital 7.1 - THX Ultra stereoanlegg, +++

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-06-03 03:38 ]</font>

7.1 hvordan er det å se film på a, hvordan har du plasert høyttalerne da ?

Har du noen linker til bilder ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 03:33, olapirat skrev:

Du bør ha en 75ohm coax og ikke en vanlig RCA. Vanlig RCA er dårlig støyskjermet.


 

Hva med kontakter og motstand?

 

Jeg husker at det med "50 ohm" var kritisk på BNC Ethernet. Man måtte ha både 50 ohm kabel og 50 ohm kontakter (det er ikke vanlig motstand som kan måles med vanlig digitalinstrument men impedans - noe som brukes når man snakker om høye frekvenser). Jeg husker også at faren min prøvde 50 ohm BNC kontakt på TV i 1970-tallet og det ble ikke noe av - TV krever nemlig 75 ohm kabel og kontakter.

 

Så spørsmål er om Monster og andre bruker 75ohm ledning fordi den er godt skjermet eller fordi den har 75ohm? Bruker de 75ohm RCA kontakter eller vanlige? Må jeg få tak i 75ohm RCA og 3.5mm miniplugg for å lage bra kabel? Eller kanskje har jeg misforstått noe?

 

P.S. Jeg kan ikke kjøpe ferdig kabel fordi det er over 10 meter fra PC til receiver.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 15:56, DidzisK skrev:

Hva med kontakter og motstand?


 

Det er bare kabelen som skal ha 75ohm impedans. Denne er ikke målbar med et vanlig multimeter. Det skal ikke være motstand i pluggene (som f.eks. 50ohm terminator til BNC i nettverk). Målte min RCA monster-Coax for å være helt sikker. Utstyret som koples til skal ha 75ohm terminatorer internt. Jeg målte 75,8ohm på RCA inngangen til JVC forsterkeren min.

 

Vet ikke hvor lang kabel du kan ha, men tipper at ca 10m vil virke.

 

[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-06-06 17:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 15:34, copyright skrev:

7.1 hvordan er det å se film på a, hvordan har du plasert høyttalerne da ?

Har du noen linker til bilder ?


 

Har foreløpig ikke sett noen filmer som støtter mer enn vanlig 5.1. Bruker de siste 2 kanalene bare til et sett med store Infinity-høyttalere (15" bass + 6,5" mellomtone + 1" diskant). Når jeg hører på musikk kan jeg kjøre 6 kanaler i ren stereo. Bruker ikke de siste 2 høyttalerne til film. Kan faktisk kjøre 7 kanaler med musikk, men liker ikke å kjøre musikk i senterkanalen fordi denne blir mono og ødelegger stereobildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...