Gå til innhold

Ang. Creative 5.1 og surrond.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme spørsmål her - jeg har SBLive! med digitalutgang. Utgangen er av samme type som til vanlig hodetelefon. Får jeg koble den til hjemmekinoanlegget mitt? Hvilken type connector må jeg bruke da? Det er jo 75ohm kabel som brukes når man har RCA på begge apparater (f.eks. DVD og receiver). Men kablene er vanligvis dyre og ikke lengre enn 2 meter.

 

Går det an å bruke 75ohm TV kabel + vanlig RCA han-kontakt + vanlig 3,5 mm stereoplugg/monoplugg? Avstand mellom PC og receiveren er ca. 10m.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 14:12, copyright skrev:

Har 5 høytalere og en sub, har også et 5.1 lydkort, så det jeg lurer på er hvordan får jeg surrond, for meg så virker det som de 2 høytalerne bak + den i midten aldri gir noe lyd fra seg....



jeg har SBlive jeg også, hvilke instillinger skal jeg endre på ?

Har win98se og dette er lyd kortet mitt: Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Lydkort PCI Bulk

 

 

og spørmålet mitt var, hvordan få alle 5 høytalerene til å virke ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 16:16, DidzisK skrev:

Samme spørsmål her - jeg har SBLive! med digitalutgang. Utgangen er av samme type som til vanlig hodetelefon. Får jeg koble den til hjemmekinoanlegget mitt? Hvilken type connector må jeg bruke da? Det er jo 75ohm kabel som brukes når man har RCA på begge apparater (f.eks. DVD og receiver). Men kablene er vanligvis dyre og ikke lengre enn 2 meter.


Går det an å bruke 75ohm TV kabel + vanlig RCA han-kontakt + vanlig 3,5 mm stereoplugg/monoplugg? Avstand mellom PC og receiveren er ca. 10m.


 

Utganen på lydkortet er en SPDIF (SonyPhilipsDigitalInterface ellerno)utgang (standard minijack). Du må altså ha en Hann-minijack i ene enden og hann coax (phono) i andre enden. Om du får kjøpt disse separat vet jeg ikke, men med et høyttalersett som leveres med 5.1 (AC3) forsterker får en med overgang til dette. Eksempelvis CambridgeSoundworks DTT2500/3500.

 

Monsterkablene er svindyre ja. Skal du lage en må det jo være minijack i ene enden og coax i andre, 75 ohm. Kikka litt på nettet etter den overgangen jeg nevnte, men fant den ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


Monsterkablene er svindyre ja. Skal du lage en må det jo være minijack i ene enden og coax i andre, 75 ohm. Kikka litt på nettet etter den overgangen jeg nevnte, men fant den ikke.


 

Takk for svaret!

 

Jeg får kjøpt vanlig minijack og coax på Clas Ohlson, jeg kan også kjøpe 75ohm TV-kabel samme sted. Eneste problem er at det står ikke "75 ohm" på vanlig minijack og vanlig RCA coax. Vil dette funke?

Lenke til kommentar

DidzisK:

 

Jeg har live! kort med s/PDIF ut til et hifi anlegg. Du kan egentlig bare kjøpe en 3,5mm stereo jack > RCA (rød og hvit) og koble bare den ene rca kabelen til forsterkeren (den det kommer lyd med, tror det er left) hvis det er snakk om 10m , kjøper du bare en RCA kabel forlenger eller en lang RCA kabel og et koblingsledd (RCA han>han, eller hun>hun..?

Du får alt du trenger på clas ohlson.

 

 

Til dere med 5.1 lydsystemer til pc:

 

Jeg har ikke noe peil på 5.1 systemer til pc uten forsterker.. men det kan være at dere bare for stereo med en digital kabel (optisk/coax) hvis signalet ikke er DD eller DTS. Hvis dere vil ha ekte 5.1 lyd fra lydkortet ellers må dere bruke den analoge 5.1 utgangen. Dette er ivertfall tilfelle med kobling til eksternt hifi anlegg (da kan man jo få forsterkeren til lage surround (pro lagic/II) av det stereo signalet da..)

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-05-29 10:07, ueland85 skrev:

Bruker det samme selv, uten forsterker.


Måtte først konfiguere i Windows før jeg installerte Creative CD`en med et par 100 instillinger, der fant jeg lydvolum framme og bak med mer.


Ikke si at det er feil fordi det funka hjå mg...


hva stilte du på ???
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

(se sign for lyd hardware)

 

Kjører windows XP...

 

For å få Surroud bruker jeg Digital DIN kabelen, og bare den.

 

PC OPPSETT:

 

Du må installere audioHQ, og så trykke StartInnstillingerKontrollpanelAudioHQSpeakerog "Digital output only"..

 

Forsterker oppsett:

 

fourpoint5.1 din = enabled

Dolby Digital = Digital DIN

MultiChannel = Line IN

Audio Mode = Off

Dolby Pro Logic = Digital on <- VIKTIG, ellers funker kun stereo.....

 

Får 100% surround på dvd filmer og divx som er kodet med ac3......

 

 

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

"DidzisK: tror du kan bruke vanlig RCA kabler til alt, du må bare ha dyre monster coax'er hvis du har DVD Audio tror jeg.."

 

 

Dette er tull! Selvfølgelig kan man bruke vanlige kabler til alt, men vil man ha bedre lyd må man bruke bedre kabler! Momster-kabler er bare neste skritt på veien! Di er "billige" i forhold til andre kabler!

 

Personlig bruker jeg kabler fra Nordost, som heller ikke er verdens dyreste eller beste kabler, men di duger for meg!

Lenke til kommentar

"DidzisK: tror du kan bruke vanlig RCA kabler til alt, du må bare ha dyre monster coax'er hvis du har DVD Audio tror jeg.."

 

 

Dette er tull! Selvfølgelig kan man bruke vanlige kabler til alt, men vil man ha bedre lyd må man bruke bedre kabler! Momster-kabler er bare neste skritt på veien! Di er "billige" i forhold til andre kabler!

 

Personlig bruker jeg kabler fra Nordost, som heller ikke er verdens dyreste eller beste kabler, men di duger for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...