awesnes Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hei Jeg lurer på om jeg kan bruke telekonverter til telelinsen min? En Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III Vil denne Sigma-konverteren funke? Noen som har erfaringer med denne eller andre konvertere?? Mvh AW Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Godt mulig at konverteren vil passe (dvs fysisk mulig å skru den på), men det vil ikke fungere noe særlig. Blant annet vil ikke autofokusen virke lenger, har jeg hørt. Konverteren stjeler to blendertrinn, så da er du nede på f/6-8 eller noe i den duren, altså ikke veldig lyssterke saker. På teleobjektivet ditt tror jeg heller ikke en 1.4x konverter vil bli noe særlig, men det kan hende det vil virke. En slik konverter stjeler vanligvis bare ett blendertrinn. Da vil kanskje autofokusen virke på de korteste brennviddene (litt usikker på dette). Slike konvertere er mer brukelig på mer lyssterke objektiver, med f/4 eller bedre. Endret 20. november 2004 av anderfo Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 .. så da er du nede på f/6-8 eller noe i den duren Faktisk enda værre; F/8-11. Autofokusen virker vel til blender 5.6. Tror uansett ikke det vil passe. Bakre linseelement på objektivet vil komme borti fremre linseelement i telekonverteren. Hvis du finner en konverter av merket Kenko, så skal den passe til de fleste Canon-objektivene. Du vil dessverre ikke få spesielt skarpe bilder med det objektivet.. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Konklusjonen er antakelig at telekonverter på dette objektivet er nytteløst. Løsningen er altså å kjøpe en 300mm f/4 og sette en 1.4x converter på denne, eller å gå rett på en 400mm eller 500mm. Alternativet er kanskje en 80-200 f/2.8 med 2x converter. Som skulle gi omtrent 160-400mm f/5.6. Alle alternativene er ganske dyre greier.. Men 80-200 f/2.8 skal det være mulig å få tak i brukt til en grei pris, ihvertfall for Nikon; kanskje det ikke er like mange brukte Canon-objektiver til salgs i denne klassen. Etter at Nikon kom med en VR-versjon (70-200) er det endel som selger sine 80-200mm billig billig Endret 20. november 2004 av anderfo Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Hmmm, da er det vel bare å innse at det ikke "super"zoom på meg . Får vel begynne å spare litt også.... Takker for svar Mvh Aw Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Men du har jo allerede en 300mm, er ikke det "superzoom" nok? Skal du ha mer enn det må du jo uansett bolte fast kameraet til underlaget for å få skarpe bilder.. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Tja, det holder jo, men man vil vel alltid ha mer?? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Kjøp et teleskop da:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå