Gå til innhold

fri programvare og programvareutviklere

ways

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RatiX: Jeg synes det er et godt kompromiss som ikke ødelegger for frihet når det gjelder kunnskap. Teknologi og kunnskap om teknologi og vitenskap bør være fritt tilgjengelig for alle, men historier, meningsytring og pur underholdning synes jeg er mer akseptabelt som proprietær salgsvare.

Det er ikke optimalt, men det er langt viktigere med fri teknologi og vitenskap enn fri underholdning. Et spill sin grafikkmotor er teknologisk kunnskap - et spill sin grafikk og historie er ikke.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Hehe, jeg hadde tenkt til å svare det samme i stad, men stoppet før jeg postet det da jeg kom på følgende:

Det er riktig at den ikke må være gratis, men dersom den ikke kunne vært gratis hadde den ikke vært fri, og det ville vært ironisk for en bok som kjemper for denne friheten.

Så når den først kan være gratis (fordi den er fri) er det naturlig at utgiveren også gir den ut gratis f.eks. på nett (som man ser med linux distribusjoner).

Ikke enig. En bok kan være fri, men en kan fortsatt betale for papiret den trykkes på(og mere til for den saks skyld). Men så lenge den er fritt redistribuerbar er dette ikke noe problem så langt jeg kan se. Er akkurat som å ta betalt for CDene en trykker distoer på.

Selvfølgelig kan boken også være fritt tilgjengelig på nettet - men dette er ikke noen nødvendighet for at den skal være fri IMO. Saken er at hvem som helst _kan_ gøre den tilgjengelig der om de vil.

Er i ferd med å få overtalt en til å gi ut en kjemibok på GFDL. Snakk om en som gikk ut av bruk pga. en del (litt vel mange) fasitfeil/typoer - men ellers er meget fin. Da hun (hun er også kjemilæreren min) har sluppet den i (.doc) format på its-learning, spurte jeg henne om hvordan hun stillte seg til distribusjon etc.

Hun sa hun var interessert, og gjerne ville prate om det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...