Gå til innhold

fri programvare og programvareutviklere

ways

Anbefalte innlegg

jeg støtter linuxbølgen. fri/gratis programvare er digg. men studerer selv til å bli dataingeniør, utvikler. derfor er det noe som skurrer. lisensiering og betal-programvare er jo på en måte noe av det som skal gi meg mat på bordet. om "vi" klarer å knele microsoft og lignende selskaper er det vel bare tilpassing av programvare for bedrifter som blir igjen å tjene penger på. eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glem ikke at enkelte programvare typer MÅ koste penger for at noen skal gidde å lage dem. Tenk på spillindustrien f.eks. det ville uansett blitt lagd spill om de er gratis eller ikke, men de ville ikke vært så viktig del av it verdnen hvis det ikke var penger å hente der.

tror du f.eks. valve ville lagd hl2 hvis de hadde måttet gi de bort gratis?

tror du kan ta det HELT med ro :)

Lenke til kommentar
derfor er det noe som skurrer. lisensiering og betal-programvare er jo på en måte noe av det som skal gi meg mat på bordet.

Ja ikke sant?

Hvis du da ikke er idealist og vil jobbe 40 timer i uka i kassa på Rimi for å ha inntekt og programmere for 'the greater good' på fritiden...

Lenke til kommentar
jeg støtter linuxbølgen.

Bølge? Linux og fri programvare er kommet for å bli.

fri/gratis programvare er digg. men studerer selv til å bli dataingeniør, utvikler. derfor er det noe som skurrer. lisensiering og betal-programvare er jo på en måte noe av det som skal gi meg mat på bordet.

Fri programvare er lisensiert. Fri programvare kan også selges, og selges ofte. Men likevel -- du kommer med all største sannsynlighet ikke til å jobbe med utvikling av hylleprogramvare. De færreste gjør det. Du kommer mer sannsynlig til å jobbe med utvikling av skreddersømvare for bestemte firma. Fri programvare er ingen trussel der -- den kan til og med være en hjelp.

Lenke til kommentar
jeg støtter linuxbølgen. fri/gratis programvare er digg. men studerer selv til å bli dataingeniør, utvikler. derfor er det noe som skurrer. lisensiering og betal-programvare er jo på en måte noe av det som skal gi meg mat på bordet. om "vi" klarer å knele microsoft og lignende selskaper er det vel bare tilpassing av programvare for bedrifter som blir igjen å tjene penger på. eller?

Men hva om du jobber som konsulent, og et firma kontakter deg for å lage ett bestemt program. Dette kan for eksempel være et program for intern bestilling, oppdatering av varelager m.m.

Det du kan gjøre da, er å si at du lager det for halvparten av prisen andre skal ha for det, så lenge du kan gi ut programmet under GPL.

Dette sier de ja takk til, for det spiller ingen rolle for dem så lenge programmet fungerer. Så tar du et søk på sf.net. Kanskje finner du noe som passer, kanskje ikke. Hvis du finner noe ala dette, er det perfekt. Du laster det ned, optimaliserer det slik de vil ha det, og legger det ut igjen på sf.net, fortsatt under GPL.

Du får betalt, firmaet får det de betaler for, og neste gang noen trenger et slik program, finner de flere på sf.net

Tror ikke du skal bli konkurs bare fordi du vil bruke åpen programvare.

Lenke til kommentar

Les "Free Software, Free Society - Selected essays by Richard Stallman". Den har mange gode svar. "Free as in Freedom" skal visst også være bra, men den har jeg ikke lest ennå.

Edit: Begge er selvfølgelig fritt tilgjengelig på nettet.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Men hva om du jobber som konsulent, og et firma kontakter deg for å lage ett bestemt program. Dette kan for eksempel være et program for intern bestilling, oppdatering av varelager m.m.

Det du kan gjøre da, er å si at du lager det for halvparten av prisen andre skal ha for det, så lenge du kan gi ut programmet under GPL.

Dette sier de ja takk til, for det spiller ingen rolle for dem så lenge programmet fungerer. Så tar du et søk på sf.net. Kanskje finner du noe som passer, kanskje ikke. Hvis du finner noe ala dette, er det perfekt. Du laster det ned, optimaliserer det slik de vil ha det, og legger det ut igjen på sf.net, fortsatt under GPL.

Du får betalt, firmaet får det de betaler for, og neste gang noen trenger et slik program, finner de flere på sf.net

Tror ikke du skal bli konkurs bare fordi du vil bruke åpen programvare.

Eller for å snu det litt, tenk deg at et firma ber deg om å lage en løsning med funksjon X, Y, Z og A. Så videreutvikler du et program fra f.eks sf.net som i utgangspunktet bare hadde funksjon X, Y og Z. Du velger altså å jobbe videre med fri kode som allerede har mesteparten av funksjonaliteten, dermed har du mest sannsynlig spart en del tid. Mer penger for tiden.

Lenke til kommentar
Les "Free Software, Free Society - Selected essays by Richard Stallman". Den har mange gode svar. "Free as in Freedom" skal visst også være bra, men den har jeg ikke lest ennå.

Selvsagt... Hadde vært ironisk om du måtte betale for dem.

Lenke til kommentar

Titlene på bøkene betyr "fri programvare, fritt samfunn" og "fri som i frihet", ikke "gratis programvare, gratis samfunn" og "gratis som i gratishet". De kunne godt ha vært utgitt kun på døde trær og likevel vært frie, uten et snev av ironi.

Lenke til kommentar

Titlene på bøkene betyr "fri programvare, fritt samfunn" og "fri som i frihet", ikke "gratis programvare, gratis samfunn" og "gratis som i gratishet". De kunne godt ha vært utgitt kun på døde trær og likevel vært frie, uten et snev av ironi.

Hehe, jeg hadde tenkt til å svare det samme i stad, men stoppet før jeg postet det da jeg kom på følgende:

Det er riktig at den ikke må være gratis, men dersom den ikke kunne vært gratis hadde den ikke vært fri, og det ville vært ironisk for en bok som kjemper for denne friheten.

Så når den først kan være gratis (fordi den er fri) er det naturlig at utgiveren også gir den ut gratis f.eks. på nett (som man ser med linux distribusjoner).

Personlig har jeg kjøpt "The Cathedral and The Bazaar" av Eric S. Raymond, selvom den finnes på nettet, og kommer nok til å kjøpe bøkene av RMS også.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg hadde tenkt til å svare det samme i stad, men stoppet før jeg postet det da jeg kom på følgende:

Det er riktig at den ikke må være gratis, men dersom den ikke kunne vært gratis hadde den ikke vært fri, og det ville vært ironisk for en bok som kjemper for denne friheten.

Så når den først kan være gratis (fordi den er fri) er det naturlig at utgiveren også gir den ut gratis f.eks. på nett (som man ser med linux distribusjoner).

Ikke enig. En bok kan være fri, men en kan fortsatt betale for papiret den trykkes på(og mere til for den saks skyld). Men så lenge den er fritt redistribuerbar er dette ikke noe problem så langt jeg kan se. Er akkurat som å ta betalt for CDene en trykker distoer på.

Selvfølgelig kan boken også være fritt tilgjengelig på nettet - men dette er ikke noen nødvendighet for at den skal være fri IMO. Saken er at hvem som helst _kan_ gøre den tilgjengelig der om de vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...