MailMan13 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 For de som ikke kan historieleksen sin, mange gode sitater å hente her Kult å se hvordan Linus til tider fyrer opp under Tanenbaum, Linus var på tiden ukjent student i Helsinki og Tanenbaum professor i datateknikk og verdenskjent for minix. De som trodde Linux var basert på minix må nok tro om igjen. http://alge.anart.no/unix/history/linux_is_obsolete.txt Noen utdrag: My point is that writing a new operating system that is closely tied to any particular piece of hardware, especially a weird one like the Intel line, is basically wrong.... MINIX is a microkernel-based system. The file system and memory management are separate processes, running outside the kernel. The I/O drivers are also separate processes (in the kernel, but only because the brain-dead nature of the Intel CPUs makes that difficult to do otherwise). ... I still maintain the point that designing a monolithic kernel in 1991 is a fundamental error. ... Of course 5 years from now that will be different, but 5 years from now everyone will be running free GNU on their 200 MIPS, 64M SPARCstation-5 anyway. >My real>job is a professor and researcher in the area of operating systems. You use this as an excuse for the limitations of minix? sorry, but you loose: I've got more excuses than you have, and linux still beats the pants of minix in almost all areas. Not to mention the fact that most of the good code for PC minix seems to have been written by Bruce Evans. ... Re 2: your job is being a professor and researcher: That's one hell of a good excuse for some of the brain-damages of minix. I can only hope (and assume) that Amoeba doesn't suck like minix does. ... If you write programs for linux today, you shouldn't have too many surprises when you just recompile them for Hurd in the 21st century. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Heh, internet er gøy. Arkivering av 13 år gamle utsagn er kjempeenkelt, og man kan lese det når man vil. Kul tekst foresten! Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 "Portability is for people who cannot write new programs" -me, right now (with tongue in cheek) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Flere Linus-siteringer: http://en.wikiquote.org/wiki/Linus_Torvalds "In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people." :!: Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Så slemt Jeg synes HURD er et veldig ærefullt og estetisk tiltalende mål, jeg. Selv om det nok blir "en stund" til det er brukandes... For de av dere som har sett Babylon 5: "It was the dawn of the third age of Mankind, ten years after the Earth-Minbari war, and GNU/HURD was just released!" Edit: Men la oss se på det på den positive siden! Når HURD kommer, kan vi sikkert spille Duke Nukem Forever i det! For å bli litt seriøs igjen: Jeg mener virkelig det jeg sier øverst - det hadde vært fint om HURD ble en realitet. Endret 20. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Heh, internet er gøy. Arkivering av 13 år gamle utsagn er kjempeenkelt, og man kan lese det når man vil. Kul tekst foresten! Det er et veldig interessant poeng, spesielt når Internett begynner å dra på årene. Hvordan blir det om 50 år når vi går tilbake og leser ting? Fascinerende, vil jeg tro. I den sammenheng lurer jeg forresten på hva policyen til steder som hw-forumet er for bevaring av data når lysene slukkes for siste gang. Mailinglistene er lette å arkivere siden de består i rentekst - det blir noe annet med databasene til ørten fora. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 (endret) Har faktisk hørt om denne før - men dette er første gang jeg *leser* den Someone says: > If the OS is free, many more people will use/support/enhance it. > This is also the same reasoning I used when I bought my 386 instead > of a sparc (which I could have got for just 30% more). Since > PCs are cheap and generally available, more people will buy/use > them and thus good, cheap/free software will be abundant. Good cheap/free software will also become redundant. Who cares if the cheap machine has fifteen versions of everything available and the more expensive machine only has one or two, if the one or two are good? The only real exception to this seems to be games. A lot of games seem to only become available on one system. Sann fremdeles, den der... EDIT: As an aside, for those folks who don't read news headers, Linus is in Finland and I am in The Netherlands. Are we reaching a situation where another critical industry, free software, that had been totally dominated by the U.S. is being taken over by the foreign competition? Will we soon see President Bush coming to Europe with Richard Stallman and Rick Rashid in tow, demanding that Europe import more American free software? Andy Tanenbaum Merk at dette er den forrige Bsuh, ikke dagens Nei, jeg kan ikke se dette for meg... Mer: Andy> Will we soon see President Bush coming to Europe with Richard Andy> Stallman and Rick Rashid in tow, demanding that Europe import more Andy> American free software? Be glad software isn't as important as oil. ;^) Jaja. Da ver den greia lest igjennom. Tok iallefall en time - halvannen... Endret 21. november 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Heh, internet er gøy. Arkivering av 13 år gamle utsagn er kjempeenkelt, og man kan lese det når man vil. Du snakker om Usenet-diskusjoner. Diskusjoner på latterlige web-fora som dette forsvinner i øyeblikket den som drifter tjenesten mister interessen og tar ned serveren. Derfor oppfordrer jeg alle til å få tak i en god newsleser (KNode, Pan) og utforske de spennende gruppene i no.*-hierarkiet istedetfor. no.it.* har mange spennende IT-relaterte grupper, og mange flere interessante og kompetente mennesker. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 slime mold: Vi burde egentlig konfrontert hw-nettverket med dette, og bedt om en avtale der hele forumets innhold dumpes offentlig den dagen nettverket stenger. Joda, det er mye fjas her, men litt nyttig info for omverdenen er det jo faktisk å hente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå