IBalic Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hei; jeg har et ganske innviklet problem. Jeg har to harddisker på pc'n min med win2k og slackware linux på den andre. I går avinstallerte jeg slack på den ene harddisken, pga. formatering og jeg vil heller ha FC3. Jeg fjernet alle partisjonene i cfdisk og opprettet en partisjon med FAT32. Da gikk jeg inn i win2k og formaterte den disken. Dette gikk fint, men da jeg imidlertidig skulle starte pc'n på nytt fikk jeg bare svart skjerm og en L og masse nitall. LILO var jo borte, og alt klikka helt. Jeg har en veldig stor følelse av at dette var en dårlig måte og formatere en disk på. Men nå kommer jeg ikke inn på Windows i det hele tatt. Jeg vil gjerne komme inn på windows uten å intallere linux først. Er det noen som kan hjelpe meg? Håper virkelig på svar, for dette irriterer meg... Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Finn deg en oppstartsdiskett og kjør "fdisk /mbr". Dette bør fikse problemet... Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Finn deg en oppstartsdiskett og kjør "fdisk /mbr".Dette bør fikse problemet... Ja, takk for tidlig svar, men hva gjør egentlig den kommandoen? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Slettar MBR (master boot record), der LILO låg. Kvifor laga du ein stor FAT32 partisjon? Og formaterte den i Windows? FC3 skal då ikkje ha FAT32. Lag til UPARTISJONERT plass før du installerar FC3. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 nei, jeg vet jeg gjorde mye rart. Grunnen til at jeg lagde en fat32 partisjon var at det var det filsystemet windows klarte å formatere (i tillegg til ntfs). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Kvifor formatere partisjonen? Du treng berre slette partisjonane slik at FC3 kan lage sine partisjonar når du legg det inn. Mange trur at det er når du formaterar at du slettar alt innhald, men det gjer du eigentleg når du slettar partisjonar, for då slettar du filsystemet også. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Du sletter ikke innholdet når du partisjonerer, heller. Du ødelegger bare instruksjonene for hvordan innholdet korrekt skal leses. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Men når jeg skriver fdisk /mbr så får jeg bare: "unable to open /mbr". Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 I WinXp kan du boote med windows cd'en velge recovery console og så bruke kommandoen "fixmbr". Mulig dette funker på Win2000 også. Et lignende problem Sp+ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Ole-Magnus: Regner med du skjønte at dette IKKE skal gjøres fra GNU/Linux, men fra en Windows-oppstartsdiskett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå