blue_boy Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Jeg har lyst å bytte ut front høytalere i min bil, men lurer på om det hjelper å kun bytte ut de gamle med noen nyere som er sterkere... for cd-spiller har effekt på 4*45, så hjelper det da å sette høytalere som er 150W?? blir ikke lyden like dårlig som med 45W høytalere?? må man ikke ha forsterker for 150W hvis det skal bli noe ut av det? Mvh. Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 det vil hjelpe og bytte ut de gamle høyttalerne ja, så lenge du bytter de ut med noen som er vesentlig bedre en de orginale høyttalerne. forsterkern i cd-spillern ville kunne drive de nye høyttalerne til en viss grad, og for mange tilfredstillende. men skal du ha full utnyttelse av de nye høyttalerne dine anbefales en forsterker. hvilke høyttalere er det du ser på? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Flyttes til "Bil->Stereo" Lenke til kommentar
Defus Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Hvis du kjøpe høytalere som e bedre enn de du hadde kommer du til å merke forskjell. Faren min bytta ut alle høytaleran i en gammel bmw med sony explode *Holde opp kors* å lyden i bilen ble mye bedre enn det va før. I kossen pris klasse va det du va på jakt etter? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg har lyst å bytte ut front høytalere i min bil, men lurer på om det hjelper å kun bytte ut de gamle med noen nyere som er sterkere... for cd-spiller har effekt på 4*45, så hjelper det da å sette høytalere som er 150W?? blir ikke lyden like dårlig som med 45W høytalere?? må man ikke ha forsterker for 150W hvis det skal bli noe ut av det? Mvh. Bare for å rette litt på deg og for å unngå fremtidig forvirring: Spilleren din har en dynamisk effekt på 4x45W, RMS effekten er mest sannsynlig ~4x15W v 0.1% THD. Høyttalere avgir ikke effekt, de har derimot oppgitt effekttålelighet, gjerne både RMS og dynamisk. En stor og god forsterker er alltid en fordel da dette gir både mer kontroll og bedre og mere lyd Det du bør se etter er høyttalere med høy følsomhet siden du ikke har så mye krefter å rutte med. Finner du et frontsett med følsomhet rundt 90 db så er det noe som vil gi ok lydtrykk. Kommer du ned mot 86-87 db bør du ha egen forsterker. Det er nok uansett å anbefale men vil selvfølgelig medføre en ekstra kostnad. Det vi trenger for å kunne gi bedre hjelp er: -Budsjett -Størrelse 4.5", 5", 5.5", 6", 6.5" -planer for videre utbygging? Lenke til kommentar
LarsOve Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Eltek (Dynabel.no) har en billig 4 kanals forsterker på 4x50w rms fra Saga til 1200 kr kan brokobles til 2x160w rms. Rimelig og grei løsning for å drive et par store bassmellomtoner Lenke til kommentar
blue_boy Skrevet 23. november 2004 Forfatter Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Jeg takker for all info, og beklager at jeg ikke svarte før om hvilke høytalere jeg tenkte på. Jeg så noen billige på komplett.no. De var av merke Eltax og var på 150W. er de noe bra eller? Endret 23. november 2004 av blue_boy Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 (endret) Sorry, men Eltax = så langt jeg kan bedømme. Du får hva du betaler for som med så mye annet her i verden, men det utelukker ikke at godkjøp kan forekomme, heldigvis. Hvor mye kunne du tenkt deg å bruke? Et godt komponentsett behøver ikke å koste mer enn en drøy tusing og om du er heldig å finne noe demobrukt Focal, RF, Infinity, MB Quart el.l så slå til Ser du mørkt på å dra opp portretter av Falsen så kan etpar ok coaxer komme på en Grieg, påspedd litt Karen Flagstad, eller 600 - 700 Såpass må du nok regne med å punge ut for å få grei lyd er jeg redd... Alt beror på budsjettet Endret 23. november 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå