Gå til innhold

Hva er ISO verdier?

Anbefalte innlegg

Føler meg litt amatør nå, men, hva gir de forskjellige ISO'ene meg av bildekvalitet? Høyere ISO = bedre bilder i... lys? Eller var det omvendt? Fuji FinePix F450 (et av de nyeste og beste digitale kompaktkameraene på markedet nå!) har ISO verdier fra 80 og opp til 400. Mitt kamera, Fuji FinePix F610 har ISO verdider fra 100 til 800.

- Auto funksjonen har lenge vært min beste venn, men nå vil jeg utforske kameraet mitt! Orker ikke å være avhengig av Auto lenger.. Vil ta bedre bilder, og det gjør man kun ved å bruke manuelle instillinger! Vil ha raskere lukketider, bedre bilder i dårlige lysforhold, bedre bilder når objektivene "beveger på seg" osv...

Noen som orker å hjelpe til litt her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ISO verdien forteller hvor mye lys som trengs for å ta et bilde. Dobler du ISO verdien så trenger du halvparten så mye lys og får samtidig mer støy i bildet.

Bruk den laveste ISO verdien som gir en akseptabel lukkertid for å få minst mulig støy i bildene.

Det kan ofte være lurt å sjekke hvilke instillinger kameraet bruker på auto ved et visst motiv også bruker du det som utgangspunkt når du eksperimenterer.

Lenke til kommentar
Høyere ISO = bedre bilder i... lys?

Du hadde noe rett i det, bare omvendt ang lysforhold.

Jo høyere ISO-tall, jo mer følsom det blir. Hvis ISO-tallet er på 50, er det veldig litt følsom og tas helst om dagen i god sollys, pga sakte lukkertid. Men da får du ganske gode bilder med veldige små/ikke synlige korn i bildene. Med ISO-tallet på f.eks 1600 er det ganske følsomt og da kan det ga gode bilder i mørke med grei lukkertid, men da får du med masse store korn i bildene. Det var noe et raskt svar og håper du skjønner dette.

jojo1717

Lenke til kommentar

I utgangspunktet bør du bruke så lav ISO som mulig. Sett den på laveste verdi. Dersom du oppdager at forholdene er slik at lukkertidene blir for lange med den blenderåpningen du har valgt, bør du justere ISO-verdien slik at du får en akseptabel lukkertid..

Håper du forsto hva jeg mente nå.

"Akseptabel lukkertid" når du holder kameraet stødig i hendene er vanligvis (1/brennvidden) sekund. Dvs, hvis du bruker en brennvidde som tilsvarer 38mm på et vanlig 35mm analogt kamera, bør du ha minst 1/38s (dvs vanligvis 1/50s). Tilsvarende bør du bruke minst 1/400s om du har 380mm brennvidde (litt usikker på hvor mye zoom du har på kameraet ditt).

For å gjøre dette i praksis foreslår jeg:

- sett ISO100

- bruk blenderprioritet (A) om kameraet har det

- sjekk hvilken lukkertid du får, og juster ISO helt til lukkertida blir akseptabel

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...