Andreasfe Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Vet ikke helt hva som er betegnelsen for disse forskjellige serverne jeg. Så mulig jeg kalte dem noe feil. Serveren jeg skal bygge skal hoste filer og hjemmesider. Man skal kunne laste opp dette via FTP-program (f.eks. SmartFTP). Jeg er interessert i en billig løsning, og velger derfor software som jeg allerede har: Windows XP Pro. Hvorfor ikke Linux? Fordi da må jeg lære meg noe nytt. Jeg prøvde det på IKT-driftsfag og ble ikke helt begeistra.. Derfor velger jeg noe jeg har brukt de siste to årene. Det blir mye lettere å sette seg inn i det. Hva annet trenger jeg på Serveren? Jo. Apache såklart. PHP og MySQL er også noe jeg må ha. Noe mer man trenger for å få dette til å gå i hop? Jeg har litt store ambisjoner for denne siden som hovedsaklig skal opp på serveren, og vil derfor følge disse når jeg setter opp selve maskinen. noen vil kanskje kalle det overkill.. Jeg sitter her med en ledig AMD Athlon XP 2400+ og har en 80 GB Samsung IDE Harddisk og har tenkt til å ta utgangspunkt i disse. Jeg sitter også med en AMD Athlon XP-M 2400+ her. denne skal jeg bruke til hovedmaskinen min. Problemet er at jeg har et Abit NF7-S2G. Et kort som ikke gjør det mulig å endre multipier på prosessoren. XP-M'n kjører da kun på 133 MHz x 6 som standard klokk, noe som tilsvarer lusene 800 MHz. Det jeg da tenkte er at jeg kjøper et hovedkort som jeg kan bruke med AMD Athlon XP-M 2400+ prosessoren, og heller tar å bruker mitt eksisterende hovedkort til XP 2400+ (servermaskinen).. Jeg har et relativt stramt budsjett. Det skal koste så lite som mulig. men vil ha noe bassert på den prosessoren jeg har til overs. Det blir kanskje litt overkill, men desto lenger holder det. Prosessor: Som nevnt, en AMD Athlon XP 2400+. Hovedkort: Abit NF7-S V2.0 - 495,- Denne går altså til hovedmaskina mi (med Athlon XP-M 2400+), mens jeg plukker ut mitt Abit NF7-S2G til bruk i serveren sammen med Athlon XP 2400+.. Minne: TwinMOS 256 MB PC3200 - 329,- Bør kanskje ha 512 MB. men dette får greie seg til å begynne med. Får jeg litt penger til Jul, så slenger jeg inn mer Kabinett: Q-Tec Midi tower ATX L-MD - 495,- Her får jeg ty til Q-Tec. Har hatt et Q-Tec kabinett før og hadde lite problemer med PSU. Det får duge. Kjenner endel som faktisk har Q-Tec og ingen har hatt trøbbel.. Blir det krise så får jeg kjøpe en annen PSU ved en senere annledning. Skjermkort: Sapphire Radeon 7000 64 MB - 285 kr,- Siden det ikke er noe integrert skjermkort på disse hovedkortene, så får jeg kjøpe et ved siden av. Trenger da ikke noe bedre enn dette her. Det kan være mulig jeg finner noe på jobben. Da stryker jeg dette her isåfall. Harddisk: Har en Samsung 80 GB liggende. Det blir ned mot 1500 kr. og det får være en grei pris. Da kan dere komme med diverse innspill. **Edit: Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det er sånn at de som laster ned filer fra en server aldri får høyere hastighet på nedlastingen enn ut-hastigheten der serveren er koblet til? Endret 20. november 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hvis du er lat med tanke på programvare, sett opp XAMPP som inneholder ferdigkonfigurerte versjoner av det meste du nevner. Bare søk på gooooogle etter det. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Tusen takk for tipset. Ja jeg er litt lat Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Tusen takk for tipset. Ja jeg er litt lat lat...ser ikke såmm ut med det innlegget. Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hehe. Nej, ser ikke sånn ut. Du kan også sjekke ut LAMP URL: http://www.linuxforum.com/lamp-manual.php Bruker det selv, og er ganske fornøyd. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det er sånn at de som laster ned filer fra en server aldri får høyere hastighet på nedlastingen enn ut-hastigheten der serveren er koblet til? Helt riktig. En server vil ikke magisk forandre båndbredden du har. Og en ting. Før du installerer XP, prøv å installere debian linux på boksen Hvis du overlever installasjonen er systemet genialt. Installere apache? "apt-get install apache" - mysql? - "apt-get install mysql" - php? "apt-get install php" - du ser sikkert et mønster her. Oppdatere all programvaren : "apt-get update && apt-get dist-upgrade" Relativt lite konfigurering, god ytelse, og enkel og grei sikkerhets-oppdatering. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Tusen takk for tipset. Ja jeg er litt lat Hvis du er lat, og vil gjøre det enkelt bruker du selvfølgelig Windows XP sin innebyggede webserver. Du finner IIS i kontrollpanelet -> add/remove programs -> windows components. Det er fullt mulig å bruke mysql og php allikevel, bare søk på google etter hvordan du legger til php i IIS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå