Gå til innhold

Oss vanedyr imellom

Anbefalte innlegg

Vel... det er mer på noen av microsoft sine tastaturer som er mer til bry enn glede bortsett fra F-lock. En ting er å introdusere nye knapper, men en annen ting er å flytte på dem. På et MS-tastatur jeg brukte i kort tid for over et år siden var F-tasteraden omrokert slik at de ikke stod 4 og 4, men 3 og 3... Noe som førte til stor irritasjon for meg.. Først måtte man huske F-lock, så måtte man huske hvor F4 var for ikke å glemme at shift-ins og ctrl-ins var vanskelig å treffe ut i fra de vanene jeg har.

0.jpg

For noe herk.... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis F-lock tasten hadde fungert motsatt av det den gjør i dag (altså, at den er på som standard istedet for av) så hadde den definitivt ikke vært til så mye irritasjon som den er i dag.

Det er en grunn til at sånt noe ikke er standard. F-tastene er faktisk ganske viktige, i hvert fall i linux/unix-sammenheng. Og Unix går jo helt tilbake til slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet.

Lenke til kommentar
Hvis F-lock tasten hadde fungert motsatt av det den gjør i dag (altså, at den er på som standard istedet for av) så hadde den definitivt ikke vært til så mye irritasjon som den er i dag.

Det er en grunn til at sånt noe ikke er standard. F-tastene er faktisk ganske viktige, i hvert fall i linux/unix-sammenheng. Og Unix går jo helt tilbake til slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet.

F-lock gjør vel at F-tastene fungerer slik som de alltid har gjort.

Altså : F-lock PÅ som standard er vanlige f-taster, mens F-lock AV som standard gjør at F tastene blir til multimediataster (eller whatever)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

F-lock gjør vel at F-tastene fungerer slik som de alltid har gjort.

Altså : F-lock PÅ som standard er vanlige f-taster, mens F-lock AV som standard gjør at F tastene blir til multimediataster (eller whatever)

Satt på en linux-maskin jeg hjalp en kamerat med som hadde den tastaturdriten der. Holdt på å bli gal. Når jeg sitter i konsoll, bruker jeg F-taster til å skifte mellom forskjellige sesjoner når jeg konfigurerer opp maskinen. Og F-lock slo seg av. Hadde jeg hatt et enkelt KeyTronic tastatur for hånden, hadde jeg røsket ut den elendige multimediadriten og satt inn det KeyTronic tastaturet istedet.

Lenke til kommentar

F-tastene er gasnke viktig på windows også. Men sålenge de klarer å få implementert at f-lock er på som standard, og peller knappen langt bort fra alle andre taster, slik at det er umulig å slå den av igjen ved en feiltakelse, så skal jeg være rimlig fornøyd.

AtW

Lenke til kommentar
Om en skal ha et skikkelig tastatur, og er tvunget til å tja, kjøpe det fra en butikk på nettet som ikke fører keytronic sine klaprebrett, er et Logitech Ultra X nett fint.

6 (fornuftige) snarknapper, og ellers helt vanlig...

Så med andre ord:

Vedlagt bilde: Sånn skal et skikkelig tastebrett se ut:

Weee, knappene er akkurat slik jeg vil ha dem :love:

Men hvordan er det å skrive med et slikt flatt tastatur?

Er det fryktelig uvant fra et stort og skrående Logitech Deluxe f.eks?

Lenke til kommentar
Weee, knappene er akkurat slik jeg vil ha dem :love:

Tja, for å si det slik. På skolen der jeg går (HiN) har vi en del KeyTronic/REC klaprebrett, disse er både høye og skrånende, men det er ikke noe problem for meg å veksle mellom disse og det jeg bruker her hjemme. Ei heller når jeg bodde i Bergen og hadde IBM og CoPam+ klaprebrett på to andre maskiner.

Personlig foretrekker jeg de sistnevnte, men de er ikke så gode å spille på, ihvertfall for meg. Da er det Logitech klaprebrettet bedre. Som tidligere nevnt, det er både deilig å skrive på, såvel som å spille på. I det siste har jeg spilt svært lite,l så til jul tror jeg jeg henter med meg IBM-klaprebrettet oppover her til Nord.

Og StigFjel: Jau, du har et godt poeng der, men husk, jeg nevnte om en ikke fikk fatt på KeyTronic klaprebrett ;)

Jeg må dog innrømme at jeg faktisk bruker to av de 6 hurtigknappene på Logitech klaprebrettet, nemlig epost og www.

Lenke til kommentar
Weee, knappene er akkurat slik jeg vil ha dem  :love:

Tja, for å si det slik. På skolen der jeg går (HiN) har vi en del KeyTronic/REC klaprebrett, disse er både høye og skrånende, men det er ikke noe problem for meg å veksle mellom disse og det jeg bruker her hjemme. Ei heller når jeg bodde i Bergen og hadde IBM og CoPam+ klaprebrett på to andre maskiner.

Personlig foretrekker jeg de sistnevnte, men de er ikke så gode å spille på, ihvertfall for meg. Da er det Logitech klaprebrettet bedre. Som tidligere nevnt, det er både deilig å skrive på, såvel som å spille på. I det siste har jeg spilt svært lite,l så til jul tror jeg jeg henter med meg IBM-klaprebrettet oppover her til Nord.

Og StigFjel: Jau, du har et godt poeng der, men husk, jeg nevnte om en ikke fikk fatt på KeyTronic klaprebrett ;)

Jeg må dog innrømme at jeg faktisk bruker to av de 6 hurtigknappene på Logitech klaprebrettet, nemlig epost og www.

Høres bra ut :yes:

Men hvilke hurtigtaster er det på tastaturet ditt? Jeg har 3 som jeg gjerne vil ha, nemlig mute, volum opp og volum ned.

Lenke til kommentar

Men hvilke hurtigtaster er det på tastaturet ditt? Jeg har 3 som jeg gjerne vil ha, nemlig mute, volum opp og volum ned.

Hmm. Tja, jeg vet ikke om det er mulig å programmere disse tastene, men de som er på dette tastaturet er

Media, Play/Pause, Mute, Favoritter, E-post og WWW.

Ideelt sett hadde det vel vært greiest å programmert om favoritter og media eller noe.

Jeg bruker bare to av de som sagt, og det er de to sistnevnte.

StigFjel: Hehe, jasså, du har bare respekt for 7 til 11 butikker? Jeg hadde en gang det KT1000. Det var ikke noe gøy å bruke etter det ble mørkt. Som regel trenger jeg å se på tastene en gang i blant, og det var forvirrende når jeg ikke kunne se en dritt. Dernest, den lille bruken jeg hadde gjort meg av tastaturet før jeg gav det vekk (ca kanskje nesten 2 måneder) så hadde jeg allerede slitt vekk deler av bokstavene.

Som du (kanskje) ser på det jeg bruker nå er eneste bokstaven som lider litt etter å ha bli brukt i nesten et år, L. Men nå skal det sies at jeg ikke har prøvd KT2000 serien da.

En ting som burde skremme dere gutta nå er at Keytronic har produsert i alle fall et tastatur nå som har et umenneskelig antall hurtigtaster, se bare her...

Lenke til kommentar
StigFjel: Hehe, jasså, du har bare respekt for 7 til 11 butikker? Jeg hadde en gang det KT1000. Det var ikke noe gøy å bruke etter det ble mørkt. Som regel trenger jeg å se på tastene en gang i blant, og det var forvirrende når jeg ikke kunne se en dritt. Dernest, den lille bruken jeg hadde gjort meg av tastaturet før jeg gav det vekk (ca kanskje nesten 2 måneder) så hadde jeg allerede slitt vekk deler av bokstavene.

Nåja. Jeg har brukt KT1000 i totalt mørke, jeg. Og jeg har ingen problemer med det i det hele tatt, da jeg veldig sjelden ser ned på tastaturet for å se hvilke taster jeg trykker på, da jeg skriver touch, og vet akkurat hvor tastene på tastaturet ligger. Dette tastaturet er kanskje ikke å anbefale hvis man ikke skriver skikkelig touch, men kan man touch, er dette et veldig godt tastatur. Det har stil og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...